W środę 17 maja na bydgoskich Wyżynach nieznana osoba sprawiła, że 71-letni senior przekazał kod pin oraz kartę płatniczą, w wyniku czego stracił on 50 tysięcy złotych. Do starszego mężczyzny na telefon stacjonarny zadzwonił oszust, który podawał się za policjanta. Poinformował bydgoszczanina o rzekomej akcji przeciwko… oszustom, ostrzegając, że jego oszczędności są zagrożone.
Senior otrzymał propozycję pomocy w przelaniu pieniędzy na bezpieczne konto, w co niestety uwierzył. Zgodnie z przekazaną instrukcją 71-latek wyrzucił kartę płatniczą wraz z numerem pin przez okno.
– Oszuści często wykorzystują naszą niewiedzę zaufanie i chęć pomocy, aby zdobyć dostęp do naszych danych finansowych. Dlatego warto zdobyć wiedzę na temat popularnych schematów oszustw telefonicznych i nauczyć się, jak je rozpoznać oraz jak zareagować w sytuacjach podejrzanych – przekazuje sierż. Oskar Nowak z Zespołu Komunikacji Społecznej Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy.
Funkcjonariusze radzą, aby:
- zachować ostrożność i nie ufać nieznajomym: niezależnie od tego jak przekonująco rozmówca brzmi, pamiętaj, że nikt nie powinien prosić Cię o podanie poufnych informacji. Policjanci czy pracownicy banku nigdy nie będą Cię prosić o podanie hasła czy numer pin przez telefon,
- zadbać o niezależne potwierdzenie: jeśli otrzymasz telefon od osoby twierdzącej że reprezentuje policję, bank lub jakąkolwiek inna instytucję, niezwłocznie zakończ rozmowę. Następnie samodzielnie skontaktuj się z odpowiednią instytucja i potwierdź czy rozmowa była autentyczna,
- ostrzegać bliskich: podziel się doświadczeniem z rodzinom, przyjaciółmi i sąsiadami a w szczególności osobami starszymi. Edukacja i wzajemne wsparcie mogą pomóc w ograniczeniu ryzyka padnięcia ofiarą oszustów,
- zabezpieczyć swoje dane: nie udostępniaj informacji osobom, których tożsamość nie jest potwierdzona. Staraj się nie podawać poufnych danych przez telefon, zwłaszcza numeru konta bankowego i karty kredytowej,
- uważać na naciski i manipulacje: oszuści często wykorzystują taktyki zastraszania i wywierania presji, aby zmusić Cię do podjęcia nagłych i pochopnych decyzji.
Policjanci przypominają, że nigdy nie dzwonią w podobnych przypadkach, a w razie jakichkolwiek wątpliwości można zadzwonić na policję. W ostatnich latach oszustwa telefoniczne stały się powszechne. Ich najczęstszymi ofiarami są osoby starsze. Oszuści zagrażają bezpieczeństwu i finansom, dlatego być świadomym zagrożenia i znać sposoby, aby się przed nimi bronić.
Zobacz wideo: Policyjny piknik w bydgoskim Myślęcinku
