https://expressbydgoski.pl
reklama

10 lat Amazon w Polsce. Oto działania, które zmieniły polski e-commerce

Materiał informacyjny Amazon
Amazon już od 10 lat podbija serca Polaków i zmienia oblicze e-commerce.
Amazon już od 10 lat podbija serca Polaków i zmienia oblicze e-commerce.
Rok 2024 to dla Amazon w Polsce wyjątkowy czas – firma obchodzi 10-lecie swojej działalności, podsumowując dekadę inwestycji, rozwoju technologicznego i współpracy z lokalnymi społecznościami. W tym okresie Amazon stał się ważnym filarem polskiej gospodarki, tworząc nowe miejsca pracy, wspierając przedsiębiorczość i wprowadzając innowacyjne rozwiązania.

Dekada inwestycji w Polsce

W latach 2012–2023 Amazon zainwestował w Polsce ponad 30 mld zł, przyczyniając się do wzrostu polskiego PKB o ponad 31 mld zł. Jak wskazuje raport firmy Keystone, każda złotówka zainwestowana przez Amazon w Polsce generowała 1,01 zł wartości dodanej.

Jednym z najważniejszych wydarzeń jubileuszowego 2024 r. było otwarcie 11. centrum logistycznego Amazon w Polsce, zlokalizowanego w Gorzyczkach. Ten nowoczesny obiekt specjalizuje się w obsłudze zamówień wielkogabarytowych, takich jak meble czy sprzęt ogrodowy. Tylko w pierwszym roku działalności powstanie tu ponad 1 000 stałych miejsc pracy. Budynek uzyskał certyfikat BREEAM na poziomie „Excellent” za nowoczesne i ekologiczne rozwiązania, takie jak np. stacje ładowania pojazdów elektrycznych czy zrównoważone zarządzanie energią.

- Jesteśmy niezwykle dumni z tego, jak przez ostatnią dekadę Amazon wpłynął na wzrost gospodarczy zarówno w wymiarze lokalnym, jak i ogólnokrajowym – podkreśla Sławomir Płonka, Dyrektor Regionalny ds. Operacji Amazon w Europie Środkowo-Wschodniej.

Z raportu AmCham i KPMG wynika, że Amazon jest czołówce największych amerykańskich inwestorów i pracodawców w kraju, tworząc około 70 tysięcy miejsc pracy, zarówno bezpośrednio w swoich centrach logistycznych i biurach, jak i pośrednio, wspierając lokalnych dostawców i przedsiębiorców. Wartość wynagrodzeń wypłaconych w Polsce od 2012 roku przekroczyła 19 mld zł.

Dekada innowacji

Amazon od początku działalności w Polsce nie tylko rozwijał sieć logistyczną, ale także inwestował w technologie. Pierwszą był zakup startupu IVONA Software z Trójmiasta, który stał się zalążkiem dzisiejszego Amazon Development Center Poland, uważanego za jednego z globalnych pionierów w dziedzinie rozwiązań głosowych Text-to-Speech opartych na sztucznej inteligencji. Dziś Alexa – asystent głosy, który bazuje na polskiej technologii TTS i świętuje w tym roku 10. urodziny – jest już kultowym rozwiązaniem. Potrafi wykonywać setki tysięcy zadań, obsługuje niemal dwadzieścia języków, a na co dzień połączonych jest z nią nawet miliard urządzeń.

Obchody 10-lecia stały się okazją, aby przybliżyć zastosowanie innowacyjnych rozwiązań, które tworzone są w Amazon, a następnie wdrażanie w niemal wszystkich obszarach działalności firmy. Korzystają z nich również polscy przedsiębiorcy, którzy chcą rozwijać swój biznes w e-commerce. Taki jest też cel nowopowstałego sklepu „Polskie Marki” na Amazon.pl. Klienci mogą tam znaleźć oferty takich marek, jak: Inglot, 4F, Trefl czy Bambino, ale również produkty wytwarzane przez mniej znane brandy i lokalnych rzemieślników.

Dzięki tej inicjatywie polscy przedsiębiorcy zyskują możliwość wypromowania swoich produktów na Amazon.pl, a to z kolei dobry krok, aby sprzedaż zyskała międzynarodowy zasięg. Dzięki szybkim i łatwym opcjom skalowania, ich produkty trafiają nie tylko do klientów w Polsce, ale również do krajów takich jak Niemcy, Wielka Brytania czy Francja.

Janina Rampp, Head of Marketplace Amazon.pl, podkreśla:

  „Marketplace'y obniżają bariery wejścia do e-commerce, zapewniając kompleksową infrastrukturę, co jest szczególnie istotne w kontekście skalowania biznesu i ekspansji zagranicznej.

W 2023 roku polscy sprzedawcy na Amazon osiągnęli imponujący wynik: ponad 30 mln produktów trafiło w ręce klientów na całym świecie, co sprawiło, że polskie MŚP wygenerowały na Amazon przychody w wysokości 4,7 mld zł. Dzięki naszej synergii z lokalnymi społecznościami i przedsiębiorcami możemy wspólnie rozwijać potencjał e-commerce w Polsce i za granicą – mówi Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, Country Leader Amazon.pl.

Dając możliwość rozwoju polskim przedsiębiorcom, Amazon dba jednocześnie o potrzeby klientów, a jedną z nich, wg danych Teraz Polska, jest możliwość zakupu produktów od polskich sprzedawców. Amazon podziela również ambicje swoich klientów w dążeniu do bardziej proekologicznej przyszłości. Z tą myślą uruchomił na Amazon.pl program Climate Pledge Friendly, który ułatwia klientom odkrywanie i kupowanie produktów zgodnych z ideą zrównoważonego rozwoju, a także sklep Napraw to sam zachęcając, by dawali rzeczom „drugie życie”.

Kolejne inicjatywy Amazon w Polsce

Amazon nie zamierza zwalniać tempa. Na rok 2025 zaplanowano ogłoszenie pierwszego w Polsce projektu w ramach globalnego funduszu Right Now Climate Fund, na który firma zamierza przeznaczyć 3,8 mln zł. Inicjatywa ta będzie koncentrować się na odbudowie i ochronie naturalnych ekosystemów.

Firma rozwija również fundusz społecznościowy o wartości 1,1 mln zł, który będzie wspierał projekty edukacyjne, szczególnie w obszarze STEM (nauki, technologii, inżynierii i matematyki). Wspólnie z partnerami planuje finansować lokalne inicjatywy w formie podobnej do projektów realizowanych w ramach budżetów obywatelskich. Amazon od lat aktywnie wspiera lokalne społeczności, angażując się w liczne inicjatywy charytatywne i edukacyjne - współpracuje z ponad 50 organizacjami, przekazuje także donacje finansowe, jak i produktowe.

Na horyzoncie są także kolejne inwestycje w rozwój polskich laboratoriów i zespołów badawczych zajmujących się sztuczną inteligencją oraz technologiami bezpieczeństwa. Firma wzmacnia również swoje działania w obszarze e-commerce, oferując nowe programy wsparcia dla sprzedawców, w tym zwolnienie z opłaty abonamentowej i prowizji przez okres 6 miesięcy dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność na Amazon.pl.

W najbliższych latach Amazon będzie kontynuować misję bycia nie tylko liderem w innowacjach, ale także aktywnym uczestnikiem budowania zrównoważonej przyszłości.

Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski