Miejskie Wodociągi i Kanalizacja w Bydgoszczy rozpoczęły budowę kolejnych zbiorników retencyjnych. Od 1 lipca pojawią się duże zmiany w organizacji ruchu. Na niektórych odcinkach inaczej funkcjonować będzie też komunikacja miejska - informuje na stronie internetowej ZDMiKP.
Jak podają drogowcy, spółka MWiK podpisała niedawno kolejne umowy z nowymi wykonawcami, którzy będą realizować budowę i przebudowę kanalizacji deszczowej w naszym mieście. Prace przy budowie podziemnych zbiorników retencyjnych rozpoczęły się już na ulicy Piotra Skargi, Mikołaja Reja i Polance. Trwają roboty przy placu Wolności, placu Weyssenhoffa, Wyszyńskiego i na kilku innych ulicach. Nowe zbiorniki pojawią się też w Fordonie i na Osiedlu Leśnym.
Prace są prowadzone metodą wykopową, dlatego w najbliższych miesiącach kierowcy mogą spodziewać się dużych zmian w organizacji ruchu na wielu ulicach. Niestety zmiany nie ominą też bydgoskiej komunikacji.
Bardzo duże utrudnienia na Gdańskiej, zawieszone funkcjonowanie dwóch pętli tramwajowych!
Prace kanalizacyjne będą prowadzone na ul. Gdańskiej w trzech miejscach: przy Placu Wolności, ul. Słowackiego oraz Al. Mickiewicza. Roboty zostały skoordynowane tak, aby wykonać je przy jednym zamknięciu ul. Gdańskiej - informuje ZDMiKP.
Jak czytamy w obszernej informacji zamieszczonej przez ZDMiKP, robotnicy aby wykonać prace muszą rozebrać fragmenty torowiska tramwajowego. Mają na to czas w okresie wakacyjnym (nie podano konkretnej daty zakończenia robót).
W związku z pracami konieczne jest okresowe wyłączenie ul. Gdańskiej z ruchu pojazdów tramwajowych oraz wprowadzenie ograniczeń dla pojazdów samochodowych. Od soboty (1 lipca) dla ruchu tramwajowego zamknięta zostanie pętla Bielawy i Las Gdański P+R .
Jakie zmiany czekają pasażerów komunikacji miejskiej na ul. Gdańskiej i ulicach przyległych?
W związku z pracami kanalizacyjnymi wprowadzono następujące zmiany:
- Linie nr 0 i 1 zostaną zwieszone
- Linia nr 4 zostanie zawieszona (na odcinku od r. Jagiellonów do pętli Glinki zostanie zastąpiona linią nr 6);
- Linia nr 10 zostanie zawieszona (od r. Jagiellonów do pętli Niepodległości linia zostanie zastąpiona linią nr 2)
- Linia nr 2 jadąc z Kapuścisk zostanie skierowana od ronda Jagiellonów do pętli Niepodległości;
- Linia nr 6 jadąc z Łęgnowa od ronda Jagiellonów zostanie skierowana do pętli Glinki;
- Linie nr 3, 5, 7, 8, 9 będą kursowały na swoich dotychczasowych trasach.

Na ul. Gdańskiej uruchomione zostaną dwie linie autobusowe zastępcze za tramwaj:
- - linia ZaT2 w relacji r. Jagiellonów (przystanek w zatoce zlokalizowanej po północnej stronie ul. Jagiellońskiej, przed ul. Konarskiego) - Gdańska - Las Gdański (w weekendy wydłużona do pętli Myślęcinek P&R)
- - linia Za T6 w relacji r. Jagiellonów (przystanek w zatoce zlokalizowanej po północnej stronie ul. Jagiellońskiej, przed ul. Konarskiego - Gdańska - Chodkiewicza - pętla Bielawy.
Obie linie zastępcze w kierunku do r. Jagiellonów jechać będą ul. Gdańską – Świętojańską - Pomorską – Śniadeckich – powrót na ul. Gdańską.
Linie Za T2 i Za T6 zatrzymywać się będą na wysokości istniejących przystanków tramwajowych.
Wyłączony z obsługi komunikacyjnej zostanie przystanek Gdańska/Cieszkowskiego w kierunku do r. Jagiellonów.
Dodatkowo, w kierunku do r. Jagiellonów, linie te zatrzymywać się będą na przystankach: Gdańska/Świętojańska (przystanek tymczasowy) i Śniadeckich/Gdańska.
Linie nr 71 i 77 jadąc w kierunku pętli Morska zostaną przekierowane z ulicy J.J. Śniadeckich w ulicę Z. Krasińskiego do ronda Ossolińskich i dalej alejami Ossolińskich do placu Weyssenhoffa.
Przystanki wyłączone z obsługi pasażerskiej: Gdańska / Cieszkowskiego i Mickiewicza / Teatr Polski. Przystanki na trasie objazdowej Śniadeckich / Gdańska, Markwarta / 3 Maja i plac Weyssenhoffa. Od ronda Wielkopolskiego powrót na trasę.
Planowane prace kanalizacyjne na ulicach: Ugory, Stawowej, I. Skorupki, A. Mickiewicza, I. Paderewskiego, Powstańców Wielkopolskich, R. Markwarta, Aleje Ossolińskich wpłyną na dalsze zmiany na liniach autobusowych. O szczegółach poinformujemy niezwłocznie po uzyskaniu informacji od inwestora tj. Miejskich Wodociągów i Kanalizacji w Bydgoszczy - zapowiada ZDMiKP.
Spore zmiany dla kierowców
Jak informuje ZDMiKP, na ul. Gdańskiej przy placu Wolności (od ul. Pomorska/Dworcowa do posesji nr 25) oraz od skrzyżowania ul. Śniadeckich do skrzyżowania z Aleją Mickiewicza będzie mógł odbywać się ruch wyłącznie pojazdów budowy, zaopatrzenia, dojeżdżających do posesji, komunikacji publicznej oraz pojazdów służb miejskich i rowerzystów. Na odcinku od ul. Śniadeckich do Alei Mickiewicza będzie obowiązywał ruch jednokierunkowy.
Ponadto z ul. Gdańskiej (część północna) możliwy będzie ruch pojazdów tylko w kierunku ul. Świętojańskiej (bez możliwości wjazdu w al. Mickiewicza).
Ulica 20 Stycznia 1920 r. (odcinek przy Parku Jana Kochanowskiego ) oraz ul. Słowackiego będą ulicami dwukierunkowymi, obsługującymi przyległe posesje, z możliwością wyjazdu tylko na al. Mickiewicza
Informacje dotyczące dojazdów do poszczególnych ulic:
• Dojazd do ul. Cieszkowskiego od ul. Pomorskiej będzie możliwy tylko dla pojazdów budowy, zaopatrzenia, dojeżdżających do posesji (także odcinkowo do ul. Gdańskiej) oraz pojazdów służb miejskich i rowerzystów;
• Dojazd do al. Mickiewicza od strony północnej będzie się odbywał ul. Kamienną, Sułkowskiego Al. Powstańców Wielkopolskich
• Dojazd do al. Ossolińskich z ul. Kamiennej będzie odbywał się przez ul. Sułkowskiego, Sieńki,
• Dojazd do ul. Dworcowej od strony ul. Jagiellońskiej będzie się odbywała ul. 19 marca 1981 r. oraz ul. Parkową a do ul. Gdańskiej powyżej Placu Wolności z wjazdem od ul. Konarskiego.
Po co prowadzone są te prace?
Według specjalistów z MWiK po przeprowadzonej inwestycji związanej z retencją wód opadowych, miasto ma działać jak "gąbka" - informuje ZDMiKP. Nowy system retencji ma chronić miasto przed skutkami nawalnych deszczy oraz nadmierną ilością wód opadowych i roztopowych - informują drogowcy.
Nowoczesny system nie tylko pozwoli na gromadzenie wody w sytuacji, w której mamy do czynienia z nadmiarem opadów, ale daje możliwość przetrzymywania tej wody, uzdatniania i wprowadzenia do sieci wówczas, kiedy mamy do czynienia z niedoborem.
System ma stworzyć warunki, które umożliwią maksymalne wykorzystanie wody deszczowej, tak aby zminimalizować jej odpływ.
Najskuteczniejszym rozwiązaniem jest właśnie budowa zbiorników retencyjnych gromadzących wodę, czyli koncepcja tzw. rozproszonej retencji. Woda z kilkudziesięciu niewielkich zbiorników retencyjnych będzie wykorzystywana do nawadniania gruntów, podlewania miejskiej zieleni, a także do napełniania oczek wodnych, a tylko nadwyżki tej wody będą odprowadzana do rzeki.
Bydgoski projekt modernizacyjny obejmuje 108 zadań, z czego dotąd wykonano ich 37. Teraz MWiK realizuje pozostałych 60 zadań.
(źródło: ZDMiKP)
POLECAMY
Oto najwyższe budowle w Bydgoszczy. Apartamentowiec, most, w...
