Pomysł narodził się u wychowawców, nauczycieli i pasjonatów sportu z Kujawsko-Pomorskiego Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1 im. Louisa Braille’a w Bydgoszczy (najstarszej tego typu szkoły w Polsce). Wychowankowie placówki od lat startują w przeróżnych zawodach.
- Do tej pory występowali pod egidą różnych stowarzyszeń. Od tego roku postanowiliśmy, by reprezentowali nasze barwy, bo oni naprawdę chcą się rozwijać - mówi wiceprezes klubu Wiesława Bielińska-Sych.
Już w styczniu osoby słabowidzące z K-PSOSW nr 1 spędziły trzy tygodnie na zgrupowaniu w górach. W Kościelisku pod okiem wykwalifikowanych instruktorów poznawały zasady biathlonu i narciarstwa biegowego. Efektem ciężkiej pracy było wywalczenie aż 20 medali nistrzostw Polski niewidomych i słabowidzących w narciarstwie biegowym które odbyły się w Zakopanem (5 złotych, 9 srebrnych i 6 brązowych). Na najwyższym stopniu podium stawali Antoni Wróbel, Nikodem Urban (młodzicy), Oliwia Lorent (młodziczka) oraz dwukrotnie Patrycja Doman (juniorka).
Ostatnia zawodniczka jest multimedalistką. Zdobycie przez nią czterech złotych medali w narciarstwie biegowym i biathlonie zostało docenione przez Urząd Marszałkowski za co zawodniczka otrzymała nagrodę finansową.
W marcu młodzi sportowcy z KS Braille Bydgoszcz poczuli przyjemność z kolarstwa tandemowego. Zawodnicy mieli okazję potrenować na jedynym w Polsce krytym torze kolarskim Arena Pruszków. Podczas treningów przejechali w sumie 696 okrążeń toru co dało łącznie 174 km.
- To było dla nas ogromne przeżycie - mówili po powrocie Marcin Gruszczyński, Łukasz Śmiech i Antoni Wróbel.
W klubie mają powstać też inne sekcje, do których będzie można się zapisać. Na przełomie kwietnia i maja uczniowie z Braille’a wezmą udział w Pucharze Europy w kolarstwie tandemowym, a w czerwcu w mistrzostwach świata w nordic walking.
- Niepełnosprawność narządu wzroku nie wyklucza uprawiania różnych dyscyplin sportu - mówi prezes klubu Aleksandra Tecław, przewodniczka w kolarstwie tandemowym, paraolimpijka, złota medalistka igrzysk z Rio de Janeiro w 2016 roku.
- Sport uczy pokory i samodzielności. Powoduje, że osoby z niepełnosprawnością stają się bardziej otwarte na innych. Wystarczy chęć aktywności, by pokonać własne słabości i eliminować ograniczenia. W naszej szkole jest to szczególnie ważne - dodaje.
