Kontrole skarbowe wykazują sporo nadużyć w związku z wystawianymi paragonami, dlatego w najbliższym czasie będzie ich więcej. Inspektorzy skontrolują m.in. lodowiska, stoki, restauracje i puby.
<!** Image 2 align=none alt="Image 184066" sub="Andrzej Mleczko narysował znak rozpoznawczy akcji Ministerstwa Finansów Fot.:Urząd Kontroli Skarbowej">
Akcja Ministerstwa Finansów powraca zawsze w czasie ferii i letnich wakacji od 2004 roku.
- Tym razem do kontroli zostanie skierowanych od kilkunastu do kilkudziesięciu zespołów, zarówno z Urzędu Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy, jak i wszystkich 23 urzędów skarbowych w regionie - mówi nam Bartosz Stróżyński, rzecznik prasowy urzędu kontroli. - Pod lupę kontrolerów wzięte zostaną szczególnie lodowiska, stoki narciarskie, sklepy ze sprzętem specjalistycznym, ale również te działające w branży gastronomicznej i rozrywkowej, czyli puby, dyskoteki i restauracje.
W akcji chodzi przede wszystkim o to, by sprzedawcy uczciwie rejestrowali sprzedaż na kasach fiskalnych i przestrzegali zasad uczciwej konkurencji.
Ponad 3 tysiące mandatów
Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że w wyniku ubiegłorocznej akcji skontrolowani przedsiębiorcy wpłacili aż o ponad 20 procent więcej podatków niż w tym samym okresie w 2010 roku. Z kolei u przedsiębiorców, u których kontroli nie było, wzrost wpłat z tytułu podatków wyniósł tylko 5 procent.
<!** reklama>
- Podczas analogicznej akcji latem zeszłego roku Urząd Kontroli Skarbowej wystawił nieuczciwym podatnikom 1137 mandatów na łączną kwotę 22 tys. złotych - informuje nas rzecznik prasowy urzędu. - Podsumowując cały ubiegły rok było to około 3330 mandatów na sumę 630 tys. złotych w całym województwie.
W naszym regionie obserwowano wybiórczo konkretne urzędy skarbowe i ich podatników. Wzrost wpływów od skontrolowanych przedsiębiorców nie był u nas bardzo wysoki - wyniósł około 8-10 procent - dlatego, że Kujawsko-Pomorskie nie jest regionem turystycznym. Nad morzem czy w górach mógł sięgnąć nawet 40 proc. zadeklarowanego przez podatników obrotu.
Z symulacji Ministerstwa Finansów wynika, że gdyby wszyscy przedsiębiorcy byli zdyscyplinowanymi podatnikami, jak ci skontrolowani, to do budżetu wpłynęłoby dodatkowo 50 mld zł.
- Zdecydowanie bardziej wolelibyśmy mówić o prewencji niż karalności - zapewnia nas rzecznik. - Dlatego też z akcją informacyjną jesienią tego roku ruszyliśmy do szkół. Z Inspekcją Nadzoru Drogowego lub policją planujemy również akcję rozdawania kierowcom pocztówek z rysunkiem Andrzeja Mleczki, którego szkice ilustrują kolejną już kampanię.
Paragon zachowaj 2 lata
- Paragon fiskalny jest podstawą złożenia reklamacji - uczula nas Karol Posachowicz, miejski rzecznik konsumentów w Toruniu. - Należy przechowywać go 2 lata - przez taki okres czasu każdy towar można zareklamować u sprzedawcy z tytułu jego niezgodności z umową. Na paragonie znajdują się istotne informacje - nazwa produktu, producent, cena i data produkcji.
Klient, który nie otrzymał paragonu od sprzedawcy, powinien zgłosić ten fakt do urzędu kontroli skarbowej.
