Jak informowaliśmy, Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy rozpoczęły testy kolejnego autobusu elektrycznego. W sobotę, 11 maja, na bydgoskie ulice wyjechał Yutong U12, który kursował na sześciu liniach. Pojazd wyprodukowany w Chinach ma 12 metrów długości i na jednym ładowaniu jest w stanie pokonać 400 kilometrów.
Przepisy narzucają reguły
Co prawda bydgoski ratusz nie ma jeszcze ani jednego pojazdu z napędem elektrycznym albo hybrydowym, ale miejskie firmy już tak. Wynika to z przepisów.
- Aby spełnić wymogi od 1 stycznia 2025r, tj. 30 procent pojazdów spełniających wymagania ustawy o elektromobilności, spółka planuje zakup kolejnych tego typu pojazdów w 4 kwartale br. - podkreśla Piotr Kurek, rzecznik bydgoskie społki zajmującej sie unieszkodliwianiem odpadów ProNatura.
ProNatura ma obecnie :
- 3 pojazdy gazowe – zabudowa hakowa;
- 6 pojazdów gazowych – zabudowa śmieciarka;
- 1 pojazd elektryczny – pojazd dostawczy.
W Komunalnym Przedsiębiorstwie Energetyki Cieplnej jest podobnie. W celu wypełnienia wymogów ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, KPEC Spółka z o.o. dysponuje czterema melexami oraz dwiema daciami spring. - Melexy oraz jedna dacia wykorzystywane są do obsługi rejonów eksploatacji i służą do bieżącej obsługi sieci ciepłowniczej oraz węzłów c.o. Druga dacia wykorzystywana jest do spraw organizacyjno-administracyjnych, w tym do zaopatrzenia - informuje Tomasz Lewandowski, kierownik Biura Zarządu Spółki
Miejskie Wodociągi i Kanalizacja informują, że mają obecnie 19 pojazdów o napędzie elektrycznym wykorzystywanych w wielu działach spółki do działań eksploatacyjnych, a także związanych m.in. z nadzorem i odbiorem inwestycji. To m.in. Zakład Produkcji Wody, Dział Transportu, Zakład Sieci Wodociągowej, Zakład Sieci Kanalizacyjnej, Zakład Oczyszczania Ścieków. Jeżdżą nimi także inspektorzy.
Bydgoska Straż Miejska ma dwa pojazdy o napędzie hybrydowym - oba na wyposażeniu ekopatrolu.
Policja jest na przodzie stawki
Liderami w posiadaniu samochodów o napędzie alternatywnym są jednak policjanci. Elektryków - i mówimy tu o radiowozach - jest w regionie sześć, hybryd - 40. - Są to zarówno radiowozy oznakowane, jak i nieoznakowane - dopowiada mł. insp. Monika Chlebicz, rzecznik komendanta wojewódzkiego policji w Bydgoszczy.
W Bydgoszczy elektryczne radiowozy są dwa, w Toruniu jeden. Za to w Toruniu jest dziewięć policyjnych hybryd, a w Bydgoszczy 5. Poza tym policjanci mają także radiowozy z ekologicznym napędem. m.in. w Inowrocławiu, Mogilnie, Grudziądzu i Włocławku.
Rewolucja w autobusach komunikacji miejskiej
Nowe autobusy w największych miastach będą musiały być elektryczne lub na wodór – wynika z założeń nowelizacji ustawy o elektromobilności. Samorządowcy mówią o ogromnych kosztach i przerzucaniu na nich zielonej transformacji. Zgodnie z pomysłem Ministerstwa Klimatu miasta powyżej 100 tys. mieszkańców w razie kupna nowych autobusów będą miały obowiązek wybrać te zeroemisyjne.
Do tematu wrócimy.
