Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów
1 z 11
Przeglądaj galerię za pomocą strzałek na klawiaturze
Następne
Przesuń zdjęcie palcem
Historia Pesy jest związana z pierwszą linią kolejową, która...
fot. Pesa

Oto producenci, największe i najbardziej znane firmy w Bydgoszczy [lista]

Historia Pesy jest związana z pierwszą linią kolejową, która dotarła do Bydgoszczy w 1851 roku. Razem ze stacją powstały wówczas Warsztaty Naprawcze Wschodniej Kolei, które dziś stanowią firmę Pesa Bydgoszcz SA. Warsztaty miały powierzchnię 1 hektara, zatrudniały mistrza i 20 robotników.

Jednak bardzo szybko przystąpiono do rozbudowy i już w 1855 roku otwarto budynek administracyjny, a rok później powstała hala napraw parowozów, magazyn i hala naprawy wagonów. Zmiany systemowe jakie nastały w Polsce w 1989 roku spowodowały niemal całkowite rozchwianie rynku, choć dały również inne szanse. Firma bardzo szybko podjęła działania rozwojowe i już w 1990 roku rozpoczęła naprawy EZT EN57. 24 lipca 1991 roku ZNTK Bydgoszcz wydzielono ze struktur PKP tworząc samodzielne przedsiębiorstwo. Już pod niezależnym zarządem kontynuowano kierunek rozwojowy. W 1994 roku podpisany został pierwszy kontrakt zagraniczny na wagony sypialne dla Litwy. W 1995 roku ZNTK Bydgoszcz opatentował nieiskrzący klocek hamulcowy dla taboru kolejowego. Najbardziej przełomowe zmiany nastały w 2001 roku, firma stała się podmiotem prywatnym, rozpoczęto również budowę autobusu szynowego nazwanego Partner. Na bazie pojazdu powstała cała seria późniejszych konstrukcji. W tym samym roku firma zmieniła nazwę na: Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spółka Akcyjna Holding.

Od 2018 roku większościowym udziałowcem Pesy jest Polski Fundusz Rozwoju. Firma zatrudnia ok. 4 tys. pracowników.

To jedyny polski producent, którego pojazdy zostały dopuszczone do ruchu na rynku niemieckim. Firma w sumie uzyskała 23 homologacje zagraniczne i dostarczyła zagranicznym klientom 251 pociągów oraz 165 tramwajów. Pojazdy Pesa wykorzystują przewoźnicy kolejowi w Niemczech, Włoszech, Czechach, na Litwie, Białorusi i Ukrainie, a tramwajami podróżują mieszkańcy Moskwy, Kijowa, Sofii, rumuńskiego Cluj, węgierskiego Szeged i Kaliningradu. W tej chwili spółka realizuje dostawy kolejnych pojazdów dla włoskiej Trenitalia, produkuje elektryczne zespoły trakcyjne dla czeskiego RegioJet i tramwaje dla Jassy w Rumunii.

Zobacz również

Zaginął Jarosław Rzemiński z gminy Iwanowice. Nie nawiązał kontaktu z rodziną

NOWE
Zaginął Jarosław Rzemiński z gminy Iwanowice. Nie nawiązał kontaktu z rodziną

Ten majowy miód czyni cuda ze skórą. Pomoże też na niską odporność i nadkwasotę

NOWE
Ten majowy miód czyni cuda ze skórą. Pomoże też na niską odporność i nadkwasotę

Polecamy

Ceny kawy mocno w górę! „Rekordowe poziomy"

Ceny kawy mocno w górę! „Rekordowe poziomy"

Chiny poparły ideę zawieszenia broni podczas igrzysk w Paryżu

Chiny poparły ideę zawieszenia broni podczas igrzysk w Paryżu

Kary dla Legii i Rakowa przesądzone. Chodzi o miliony złotych

Kary dla Legii i Rakowa przesądzone. Chodzi o miliony złotych