Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Oryginały czy zamienniki - jakie części wybrać?

źródło: materiały Public Dialog, oprac. S
Oferta samochodowych części zamiennych na rynku jest bardzo duża i poza oryginalnymi dostępnych jest wiele zamienników.

Oferta samochodowych części zamiennych na rynku jest bardzo duża i poza oryginalnymi dostępnych jest wiele zamienników.

Oryginalne części przeznaczone do pierwszego montażu fabrycznego dostępne są w autoryzowanych stacjach obsługi i zarówno opakowania tych produktów jak i one same sygnowane są konkretną marką samochodu. Wyróżnia je, niestety, wysoka cena, co w obecnych czasach dla wielu kierowców jest nie lada problemem. Rozwiązaniem tej sytuacji jest szeroki wybór zamienników. Dość powszechne jest jednak przekonanie, że są to elementy gorszej jakości o skróconym czasie eksploatacji, co nie musi być prawdą.

<!** reklama>

Zamienniki sklasyfikowane są wedle kategorii i pierwszą z nich jest grupa części Premium. Są to te same części co tzw. oryginały, produkowane najczęściej na tych samych liniach montażowych, a zasadniczą różnicą pomiędzy nimi jest to, że nie mają logo konkretnej marki samochodowej. Kolejną kategorią jest cena, niejednokrotnie niższa nawet o 60 proc. Następną grupą części są zamienniki, określane jako te „tańszej jakości”. Produkowane są one przez wyspecjalizowane firmy, mające swą mocną pozycję na rynku wtórnym od wielu lat, jednak nieaspirujących do grona dostawców na fabryczne wyposażenie. Oferowane przez nich elementy wykonywane są z dobrych materiałów i najczęściej posiadają odpowiednie certyfikaty, w pełni dopuszczające je do eksploatacji. Oferta tych części jest szeroka i w efekcie klient może wybrać produkt o relatywnie dobrej jakości i niskiej cenie.

Tanie podróbki

Niewiele jest rzeczy, których obecnie nie dałoby się podrobić. Podróbki często do złudzenia przypominają oryginały, jednak ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Dotyczy to także części samochodowych. Na rynku oferta kuszących niską ceną podróbek jest ogromna, a niektórzy kierowcy ciągle, zupełnie niesłusznie, mylą je z pełnowartościowymi, legalnymi zamiennikami. Podróbki nie posiadają żadnych certyfikatów jakości, a używanie ich często doprowadza do poważnych awarii silnika. Tak może dziać się w przypadku np. pasków rozrządu, których wytrzymałość jest kilkakrotnie niższa niż produktów oryginalnych i przedwczesne, nieoczekiwane zerwanie najczęściej kończy się zniszczeniem wielu podzespołów silnika.

Aby uniknąć kupna podrabianych części, pierwszym sygnałem ostrzegawczym powinna być nienaturalnie niska cena. Najpewniejszym jednak źródłem informacji są certyfikaty jakości, udostępniane przez dystrybutorów. Jednymi z nich są te wydawane przez PIMOT (Przemysłowy Instytut Motoryzacyjny) - certyfikaty „B” na bezpieczeństwo i dopuszczenie do ruchu drogowego. Najwięksi dystrybutorzy części zamiennych sami dodatkowo weryfikują ich jakość.

Części regenerowane

Wiele elementów i podzespołów samochodowych poddawanych jest regeneracji, pozwalającej na ponowne ich używanie. Jednak nie zawsze jest to opłacalne czy wręcz możliwe. Są zakłady specjalizujące się w regeneracji części, choć ich usługi nie zawsze idą w parze z odpowiednią jakością. Części regenerowane, choć tańsze niż nowe, niejednokrotnie mają o wiele mniejszą trwałość, przez co ich stosowanie w ostatecznym rachunku ekonomicznym jest bardziej kosztowne.

Jest także grupa części fabrycznych poddawanych regeneracji, np. osprzęt elektryczny, alternatory, rozruszniki czy sprzęgła. Zabieg ten dokonywany jest jednak przy zastosowaniu zaawansowanych technologii i w efekcie stają się one pełnowartościowymi podzespołami.

Części regenerowane to także znaczne oszczędności dla portfela. Zwracając przy zakupie wymontowany element z auta tzw. rdzeń, można zaoszczędzić nawet do 80 proc. ceny. Należy również wiedzieć, że części fabrycznie regenerowane muszą być specjalnie oznakowane, aby klient miał pełną świadomość tego, co kupuje. Regeneracja części to ponadto ukłon producentów w kierunku ekologii. Nie ma sensu bowiem wyrzucać tych elementów, które w procesie eksploatacji nie ulegają zużyciu lub podlegają w bardzo niewielkim stopniu.

***

Jak wybrać część zamienną?

Zdarza się, że nawet w obrębie jednego modelu samochodu stosowane są różne elementy i wówczas nie wystarczy wiedza o roczniku, pojemności czy też rodzaju nadwozia. Z pomocą przyjść może numer identyfikacyjny pojazdu VIN. To siedemnastoznakowy system, zawierający wszelkie niezbędne informacje o producencie, cechach i roku produkcji pojazdu. Podczas zakupu części podanie tego kodu powinno skutkować dokładnym określeniem oryginalnego fabrycznego numeru konkretnego elementu. - Jeśli klient zna już symbol oryginalnej części, łatwiej może odnaleźć odpowiedni zamiennik, na przykład wpisując go w wyszukiwarce na naszej platformie Motointegrator.pl.Otrzyma wówczas ofertę wszystkich zróżnicowanych cenowo podzespołów - wyjaśnia Artur Szydłowski, ekspert Motointegrator.pl.

Zamienniki a gwarancja pojazdu

Od 1 listopada 2004 roku na mocy rozporządzenia Unii Europejskiej obowiązują przepisy GVO. Pozwalają one na to, aby kierowcy sami mogli decydować o tym, jakie części mają być wymienione w ich pojeździe, będącym na gwarancji bez jej utraty czy ograniczenia. Mogą być to elementy oryginalne, dostarczone przez klienta lub części o tak zwanym standardzie porównywalnej jakości. Nie mogą być to jednak elementy wadliwe i nieznanego pochodzenia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!