Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe rondo Bernardyńskie w Bydgoszczy. Co się na nim zmieni?

sier, źródło: UM Bydgoszczy
Rondo w trakcie przebudowy - zdjęcie z maja 2019
Rondo w trakcie przebudowy - zdjęcie z maja 2019 Archiwum Polska Press
Rozpoczęły się już pierwsze prace przy podbudowach torowisk. Nowe rondo Bernardyńskie będzie bezpiecznym skrzyżowaniem z czytelną organizacja ruchu. Publikujemy raport UM Bydgoszczy z rozbudowy ul. Kujawskiej.

Do tej pory rondo Bernardyńskie należało to miejsc, w których łatwo było o kolizje. Nietypowy przebieg torowiska i owalny kształt wyspy centralnej utrudniały orientację - szczególnie kierowcom spoza Bydgoszczy. Obecnie na połączeniu ulic Kujawskiej, Zbożowego Rynku i Bernardyńskiej funkcjonuje tymczasowe małe rondo, które ułatwia prowadzenie rozległych prac budowlanych we wschodniej części komunikacyjnego węzła.

Bardziej czytelny kształt

Nowe rondo Bernardyńskie będzie miało bardziej czytelny kształt. Torowiska prowadzące w kierunku Kujawskiej, Bernardyńskiej i Babiej Wsi znajdą się pomiędzy dwiema jezdniami. Dodatkowo ruchem kierować ma nowoczesna sygnalizacja.

Przejście dla pieszych od strony Zbożowego Rynku zostanie przybliżone do ronda (obecnie znajduje się za skrzyżowaniem z ul. Wiatrakową). Wokół ronda dobudowane będą też drogi rowerowe. W ten sposób nowe skrzyżowanie z ruchem okrężnym stanie się zdecydowanie bezpieczniejsze dla wszystkich użytkowników ruchu: pieszych, rowerzystów i kierowców. Z nowych rozwiązań skorzystają też pasażerowie komunikacji publicznej. Powstaną nowe przystanki autobusowe z zatokami po obu stronach ul. Bernardyńskiej. Perony tramwajowe będą zlokalizowane od strony ul. Bernardyńskiej i Toruńskiej w pasie rozdziału pomiędzy jezdniami.

Obecnie trwają coraz bardziej zaawansowane prace we wschodniej części ronda, które jest strefą wyłączną z ruchu. Po zrealizowaniu bardzo dużego zakresu robót związanych z przebudową uzbrojenia podziemnego, realizowane są prace związane z przygotowaniem podbudowy pod torowiska na wyspie centralnej oraz rozjazdy tramwajowe. Warto podkreślić, że wraz z kolejnymi warstwami torowej infrastruktury będzie można obserwować jak nieco podniesie się poziom nowego ronda względem starych dróg.

Polecamy:

Trwa przebudowa ulicy Kujawskiej i ronda Kujawskiego w Bydgoszczy. To największa inwestycja realizowana w Bydgoszczy od lat. Prace kosztować będą w sumie 167 milionów złotych. Zaglądamy na plac budowy - zapraszamy do obejrzenia wideo i zdjęć (więcej na następnych stronach).Rondo praktycznie przestało istnieć. Jakiś czas temu stworzono nową organizację ruchu. Obecnie trwa m.in. rozbiórka przejść podziemnych.Inwestycja zakłada budowę nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego. Konieczna jest także modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. Ulica Bernardyńska przebudowana zostanie od ronda Bernardyńskiego do mostu. Po stronie wschodniej stworzony zostanie układ ścieżek i chodników połączony z traktami spacerowo-rowerowymi położonymi na nabrzeżu Brdy. Od strony zachodniej trakty zostaną przebudowane do placu Kościeleckich.Zobacz wideo z przebudowy:OBNIŻĄ RONDOCiąg Wały Jagiellońskie-Toruńska będzie rozbudowany do dwóch jezdni od ul Długiej do ul. Babia Wieś. Rondo Kujawskie ze względu na konieczność zmniejszenia pochylenia linii tramwajowej musi zostać obniżone. Linia tramwajowa pomiędzy dwiema jezdniami ul. Kujawskiej również będzie na znacznym odcinku znajdowała się poniżej poziomu jezdni. Będzie to wymagało budowy murów oporowych. Na jezdni wschodniej ul. Kujawskiej wydzielony zostanie również buspas. W związku z inwestycją trzeba było przeprowadzić wyburzenia.Z ronda Kujawskiego torowisko zostanie od razu wyprowadzone na fragmencie ul. Solskiego. Ułatwi to w przyszłości dalszą rozbudowę linii, a do tego czasu odcinek ten ma pełnić funkcję toru odstawczego. PRACE W 24 MIESIĄCE, 8 LAT GWARANCJIInwestorem działającym w imieniu miasta oprócz ZDMiKP, ze względu na duży zakres wodociągowy jest także spółka MWiK. W dwuetapowym przetargu na to zadanie najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm: PBDI z Torunia, Gotowski z Bydgoszczy i Tor-Krak z Krakowa. Wyceniło ono wartość prac na 167 mln zł i zadeklarowało realizację robót w ciągu 24 miesięcy. Inwestycja po zakończeniu ma być objęta też 8-letnią gwarancją. W ramach wielkiej przebudowy miasto uzyskało dotację również na zakup nowego taboru - Swingów z bydgoskiej Pesy.ULICA KUJAWSKA - TROCHĘ HISTORIIUlica Kujawska to jeden z najstarszych traktów komunikacyjnych w Bydgoszczy. Jeszcze przed lokacją miasta w 1346 roku pełnił on funkcję komunikacyjną. Jest niezmiennie zaznaczany na starych mapach. Z czasem był coraz bardziej zabudowywany. Plan okolic Bydgoszczy z połowy XIX roku przedstawia wzdłuż drogi ciąg zabudowań o charakterze podmiejskim. Najwięcej wyburzeń przy tej ulicy zrealizowano w latach 80. XX wieku. Pozwoliło to wybudować drugą jezdnię na odcinku od ronda Kujawskiego w kierunku Inowrocławia. Na przełomie lat 80/90. Poszerzono też odcinek pomiędzy rondami Kujawskim i Bernardyńskim. To tego czasu nawierzchnia była brukowana. W ostatnich latach wyburzono też znajdujące się w bardzo złym stanie technicznym budynki po stronie zachodniej.Najcenniejszym budynkiem jest kamienica z numerem 4 wybudowana według projektu utalentowanego mistrza budowlanego  Józefa Święcickiego. Budynek wzniesiono w 1890 roku dla rodziny Kollwitz. Obecnie funkcjonuje w nim Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologicznej. (Michał Sierek, bydgoszcz.pl)

Rondo Kujawskie w Bydgoszczy jak po nalocie. Zobacz zdjęcia ...

Flash Info - najważniejsze informacje z Kujaw i Pomorza

Rozbudowa ulicy Kujawskiej

Rozbudowa Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Koszt inwestycji, łącznie z zakupem nowoczesnych tramwajów i zaawansowaną już przebudową węzła Szarych Szeregów przekroczy 350 mln zł. PESA dostarczyła już wszystkie Swingi i wożą one pasażerów.

Sam koszt prac budowlanych na Kujawskiej to 168 mln zł. Inwestycja zakłada budowę nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego. Konieczna jest także modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. Ulica Bernardyńska przebudowana zostanie od ronda Bernardyńskiego do mostu. Wraz z nią wytyczony zostanie układ ścieżek i chodników połączony z traktami spacerowo-rowerowymi na nabrzeżu Brdy.

Ciąg - Wały Jagiellońskie-Toruńska będzie rozbudowany do dwóch jezdni, od ul. Długiej do ul. Babia Wieś. Rondo Kujawskie, ze względu na konieczność zmniejszenia pochylenia linii tramwajowej, musi zostać obniżone. Linia tramwajowa między dwiema jezdniami ul. Kujawskiej również będzie na znacznym odcinku poniżej poziomu jezdni. To wymaga budowy murów oporowych. Na jezdni wschodniej ul. Kujawskiej wydzielony zostanie również buspas. Wszystkie rozwiązania dostosowane będą do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co oznacza m.in. budowę pochylni dla wózków, wyposażenie sygnalizacji drogowej w sygnalizatory dźwiękowe czy wbudowanie elementów ryflowanych ułatwiających orientację osobom niepełnosprawnym.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera