Dziś w Bydgoszczy (w godzinach 13-15 przy zbiegu ul. Mostowej i Jagiellońskiej) będzie można sprawdzić, jak żyją kury na fermie. Posłuży do tego film nagrany specjalną kamerą i gogle zapewniające obraz Virtual Reality (technologia wirtualnej rzeczywistości).
- Po założeniu specjalnych okularów, przenosimy się do ciemnego wnętrza fermy jajczarskiej. Dobiega nas kakofonia dźwięków, które wydają z siebie kury. W wielkiej hali widzimy rzędy klatek, w których przebywa kilkadziesiąt tysięcy ptaków. Możemy przyjrzeć się każdemu z nich i rozejrzeć dookoła. Wyraźnie dostrzegamy nadmierne stłoczenie, w jakim żyją zwierzęta. Rzędy klatek zdają się ciągnąć bez końca. W zasięgu wzroku mamy tysiące kur znoszących jajka, które trafią na półki polskich sklepów - opisują wrażenia organizatorzy.
PRZECZYTAJ:Czego oczy nie widzą...
- Ten film nakręciliśmy w polskiej kurzej fermie. Przedstawia prawdziwy obraz tego, co się w nich dzieje - mówi Edyta Orzędowska ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki. - Na spotkaniu będziemy zachęcać bydgoszczan do niekupowania jajek „trójek”, bo tak oznaczone są jaja pochodzące z chowu klatkowego. Przedstawimy propozycje zastąpienia jajek w diecie i wiele przepisów, które się bez jajek obywają - zachęca Edyta Orzędowska.
Ten film nakręciliśmy w polskiej kurzej fermie. Przedstawia prawdziwy obraz tego, co się w nich dzieje. - Edyta Orzędowska
- Szacuje się, że nawet 89 procent wszystkich jaj wyprodukowanych w Polsce pochodzi z chowu klatkowego. Dzięki sprawnemu marketingowi, nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak naprawdę wygląda ich produkcja. Jako Otwarte Klatki, w ramach kampanii „Jak One To Znoszą?”, informujemy konsumentów o problemach związanych z tym typem hodowli - mówi Jakub Stencel, koordynator akcji.
Aktywiści będą też zapraszać do podpisania deklaracji niekupowania jajek „trójek”. Można to zrobić również w Internecie, na stronie www.jakonetoznosza.pl.
- W ciągu ostatnich kilku lat zauważalna stała się tendencja do rezygnowania przez większe sieci handlowe i restauracje ze sprzedaży jaj pochodzących z chowu klatkowego. W USA są wśród nich tacy giganci jak Burger King, Kraft Foods, McDonald’s, Nestlé, Subway, Wal-Mart czy Wendy’s. W polskim społeczeństwie widoczny jest sprzeciw wobec jajek „trójek”. Według sondażu IBRiS, aż 78 procent Polaków uważa, że chów klatkowy kur nie zapewnia zwierzętom odpowiednich warunków - wyjaśnia Jakub Stencel.