https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Gadżet nie musi być użyteczny

Marcin Danielak
Jedne są mniej, inne bardziej użyteczne. Najlepsze sprzedają się w milionach egzemplarzy i są obiektem marzeń prawie każdego nastolatka na świecie.

Jedne są mniej, inne bardziej użyteczne. Najlepsze sprzedają się w milionach egzemplarzy i są obiektem marzeń prawie każdego nastolatka na świecie.

<!** Image 3 align=right alt="Image 141515" sub="Według fachowców z branży, rok 2010 będzie należał do tabletów, czyli komputerów z dotykowymi ekranami / Fot. Internet">Gdy 23 października 2001 roku szef Apple, Steve Jobs, zaprezentował odtwarzacz iPod, nikt nie zdawał sobie sprawy z tego wydarzenia. Wkrótce białe pudełko stało się niemal obiek tem kultu, a na całym świecie sprzedano kilkaset milionów iPodów.

W tym roku do sklepów ma trafić iPhone czwartej generacji. Urządzenie to zastąpiło praktycznie iPoda - poza tym, że ma wszystkie jego zalety, można z niego dzwonić. Telefon posiada aparat 5 megapikseli i ekran większej rozdzielczości niż do tej pory. Apple zamierza sprzedać w tym roku 40-45 milionów egzemplarzy tego cudeńka. Co jeszcze o nim wiadomo?

- Nic nie wiemy o nowym produkcie - usłyszeliśmy u polskiego dystrybutora firmy Apple. - Podobnie zresztą jak o innych urządzeniach. Dowiadujemy się o nich w dniu premiery.

<!** reklama>Jedynym źródłem informacji
o gadżetach są blogi pracowników wyższego szczebla korporacji. Ostrożność w podawaniu wiadomości wynika z tego, że premiery są często przesuwane.

Jedno jest pewne - według fachowców z branży, rok 2010 będzie należał do tabletów, czyli komputerów z dotykowymi ekranami. Premiery produktów tego rodzaju zapowiedzieli m.in. wspomniana firma Apple i inny potentat - Dell.

Nie bez przyczyny sporo miejsca poświęciliśmy iPhone’owi - to właśnie on rozpoczął modę na urządzenia dotykowe. Poza oczywistą zaletą tabletu, jaką jest łatwość obsługi, urządzenie jest tanie. Organizacja One Laptop Per Children, propagująca komputery w Afryce, pokazała sprzęt z ekranem dotykowym za... 75 dolarów. A to właśnie koszt sprzętu jest jedną z jego najważniejszych cech, o czym świadczy popularność netbooków. Te minilaptopy podbiły świat multimediów w zeszłym roku. Najtańsze z nich można kupić za niecały tysiąc złotych.

O ile tabletowi nie można odmówić funkcjonalności, praktyczność netbooka DX firmy Onkyo to jakieś nieporozumienie. Komputer, który ma wejść do sprzedaży w tym roku, ma dwa ekrany po 10,6 cala. W praktyce karta graficzna, w którą jest wyposażony, nie pozwala na pracę obu naraz. - To typowo japoński gadżet - uważa Marek Rabij z tygodnika „Newsweek”.

Przebojem tego roku może też być aparat fotograficzny Fujifilm 3D. Podobnie jak kamery robiące filmy w tej technologii, jest wyposażony w dwa obiektywy do fotografii stereoskopowych. Do podziwiania efektu nie potrzeba specjalnych okularów. Na razie nie wiadomo, kiedy ta technologia się upowszechni.

Wiadomo natomiast, że w tym roku hitem będą zielone technologie. Na ubiegłorocznych targach CeBIT, które są papierkiem lakmusowym w branży, ten segment był bardzo widoczny. Jednym z gadżetów ekologicznych, które mogą wypłynąć na szersze wody jest Energy Management Solution. Jest to rodzaj centrali, która uświadamia, ile energii tracimy użytkując różne urządzenia. Wattson z kolei pokazuje, ile płacimy za zużyty prąd.

Na przebicie się nie ma raczej szans pomysł Electroluksa. iBasket to połączenie kosza na brudy i pralki. Gdy urządzenie jest pełne, pierze i suszy zawartość. Kosz... nie rozróżnia jednak kolorów, więc jego użyteczność jest znikoma. Podobnie jak części innych gadżetów przyszłości.

Gadżet zapomniany

Gadżet - wymysł, przyrząd, urządzenie. Niewielki przedmiot, czasem niepełniący funkcji użytkowej. W połowie XIX wieku w potocznym języku marynarskim słowo gadjet oznaczało niewielki mechanizm lub część statku, których brakowało bądź o których zapomniano.

Warto wiedzieć

iPod - najbardziej znany na świecie gadżet multimedialny, wyprodukowany przez firmę Apple. Odtwarzacz dominuje przede wszystkim na rynku amerykańskim, wielokrotnie przewyższając sprzedaż nawet takich firm jak Creative czy Sony.

Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski