
13. UX writer
UX writer bywa porównywany to poety IT. Osoba na tym stanowisku pisze mikroteksty (ang. microcopy) dla interfejsów aplikacji, czyli projektuje treści, z którymi styka się użytkownik, korzystając z danego produktu. Zawód ten powstał, gdy twórcy aplikacji mobilnych odkryli, że teksty, które dotychczas wykorzystywali, często były sztywne i mało atrakcyjne dla odbiorcy. UX writer ma zatem poprawić doświadczenie użytkownika (ang. user experience) poprzez użycie prostego języka.


11. Youtuber (vloger/ producent videocastów)
15 lat temu można było zaobserwować boom na blogi. Teraz blogerów powoli wypierają Youtuberzy i vlogerzy, którzy publikują swoje nagrania w mediach społecznościowych. Występują w roli ekspertów, dostarczają nam rozrywki i stanowią cenne źródło wiedzy. Na YouTubie można znaleźć nie tylko liczne wrzuty i videocasty, ale również profesjonalne filmy i produkcje wideo, czego dobry przykład stanowi “Tylko nie mów nikomu” Tomasza Sekielskiego.

10. Producent podcastów
Kolejnym niedocenianym w Polsce zawodem jest producent podcastów, czyli materiałów audio-video. Anglojęzyczne podcasty, np. w formie codziennych lub cotygodniowych komentarzy, cieszą się tak dużą popularnością, że powstały wytwórnie i stacje specjalizujące się w tego typu produkcjach, np. CNET, Revision3 czy Twit TV. Dobrym przykładem podcastu jest TEDx, wiele wartościowych treści można również znaleźć na iTunes.
Coraz częściej audycje radiowe powstaje w formie internetowych podcastów. Ich finansowanie jest dużo łatwiejsze niż w przypadku radia, które musi mieć rozbudowany, drogi w utrzymaniu program. Co więcej, nagrań można słuchać po drodze do pracy.