Zielone finanse na ekologiczną transformację

Materiał informacyjny PKN ORLEN S.A.
Udostępnij:
Katowice na czas XIV edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego stały się centrum polskiej debaty na najważniejsze tematy gospodarcze. Eksperci wiele uwagi poświęcili wątkom związanym z energetyką i ekologiczną transformacją. Sporym zainteresowaniem zgromadzonych gości cieszył się panel poświęcony tzw. „zielonym finansom”.

Debata rozpoczęła się od przywołania celu wyznaczonego przez Unię Europejską, którym jest osiągnięcie neutralności emisyjnej do 2050 roku. Uczestnicy panelu dyskutowali m.in. o potencjale odnawialnych źródeł energii i wskazywali co należy zrobić, by skutecznie przeprowadzić dekarbonizację.

- Kluczowymi czynnikami determinującymi tempo transformacji energetycznej są: czas, rozwój technologii i cykle inwestycyjne. Neutralność emisyjną można osiągnąć na dwa sposoby: sprzedając aktywa lub je dekarbonizując. Wyzwania zaczynają się przy dekarbonizacji transportu, który generuje znaczący procent emisji – tłumaczył dr Adam Czyżewski, Główny Ekonomista w PKN ORLEN.

Z emisji wytwarzanej w trakcie całego cyklu transportowego 12% przypada na wydobycie i dostarczenie ropy, 8% na produkcję paliw, a 80% to emisje z transportu, jednak w myśl regulacji prawnych, to producent paliwa odpowiada za całość tego cyklu. Zeroemisyjny transport, to taki, który jest wytwarzany z zeroemisyjnego surowca.

- Można postawić na biopaliwa, elektryczność i wodór. Ważna jest również poprawa sprawności energetycznej transportu. Trzeba zmniejszyć wagę pojazdu w przeliczeniu na osobokilometr. Wtedy będziemy zużywać mniej energii i paliw, a efektywność transportu wzrośnie – wyjaśniał Adam Czyżewski.

Ekonomista PKN ORLEN zwrócił również uwagę, że transformacja transportu miejskiego może postępować w szybkim tempie.

- Robimy to w oparciu o strategię wodorową, nowoczesne technologie i porozumienia z miastami. Pracujemy m.in. nad projektem wytwarzania wodoru z miejskich śmieci, nienadających się do recyklingu. W naszych planach mamy także stworzenie dolin wodorowych i współpracę z producentami autobusów – przekonywał Adam Czyżewski.

Nieco inaczej wyglądają realia dekarbonizacji transportu osobowego.

- Muszą się w to zaangażować sami konsumenci, którzy oczywiście potrzebują też nowej oferty technologicznej i nowych modeli biznesowych po to, aby obniżać koszty podróży. Potrzebna jest też zmiana naszych preferencji. To będzie trudne, jeżeli nadal będziemy postrzegać samochód jako atrybut, a nie jako pojazd do przemieszczania się. Jeśli zmienimy naszą percepcję, zobaczymy wiele różnych alternatyw – wyjaśnia Adam Czyżewski.

Adam Pers, wiceprezes zarządu ds. bankowości korporacyjnej i inwestycyjnej mBanku podkreślał, że całkowite przejście na zieloną energie jest jak najbardziej realne, choć wymaga ogromnego zaangażowania również od samych konsumentów.

- Potencjał OZE jest nieograniczony i sądzę, że jesteśmy w stanie wytworzyć zieloną energię, która zaspokoi nasze potrzeby. Wyzwaniem jest to, że zielona energia nie jest tak stabilna, jak ta atomowa. To w co w tym aspekcie inwestują nasi klienci, to magazyny energii. To jest bardzo optymistyczne. Uważam też, że zmiana postaw konsumentów, o którą tutaj apelujemy, to również bardzo dobry kierunek – mówił Adam Pers.

Jako bariery dla finansowania transformacji energetycznej Adam Pers wskazał kapitałochłonność projektów zielonych, ograniczoną dostępność infrastruktury i szybkość podejmowania decyzji przez organy państwowe oraz małą stabilizację cen. Z nieco innej perspektywy transformację energetyczną przedstawił Robert Kasprzak, wiceprezes zarządu Banku Ochrony Środowiska SA.

- Skala skoncentrowania świata bankowego na zielonej transformacji jest duża, ale liczba projektów nie jest wystarczająca – przekonywał Robert Kasprzak.

PKN ORLEN, który jest największym emitentem zielonych obligacji w Polsce, również przekazuje środki na projekty związane z zieloną transformacją.

- Mamy pakiet 5 miliardów euro. Z tego wyemitowaliśmy 500 tysięcy obligacji pod projekty, które zostały zaudytowane i uznane za zielone w naszej strategii. Zapisy były na 3 miliardy – mówił Adam Czyżewski. - Z transformacją energetyczną jest trochę tak, jak ze wzrostem gospodarczym. Wszyscy cieszą się, gdy gospodarka szybko wzrasta, natomiast jest coś takiego jak przegrzanie, które powoduje, że podaż nie nadąża za popytem. W przypadku kraju kończy się to większym deficytem, inflacją i spowolnieniem. Z transformacją jest podobnie, jej tempo musi być dostosowane do możliwości absorpcji gospodarki w regionie – tłumaczył Adam Czyżewski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Zielone finanse na ekologiczną transformację - Dziennik Bałtycki

Więcej informacji na stronie głównej Express Bydgoski
Dodaj ogłoszenie