Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zabytkowy bydgoski tramwaj "gnije" w zajezdni MZK

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Zabytkowe tramwajowe są ozdobą bydgoskich ulic. Ich restauracja i utrzymanie kosztują jednak niemało.
Zabytkowe tramwajowe są ozdobą bydgoskich ulic. Ich restauracja i utrzymanie kosztują jednak niemało. Jarosław Pruss
Zabytkowy Konstal 803N nie wróci na bydgoskie tory. Jedynym ratunkiem dla niego jest Bydgoski Budżet Obywatelski?

Stary Konstal 803N to jedyny tego typu tramwaj zachowany w naszym regionie. Choć słowo „zachowany” jest użyte nieco na wyrost – zdaniem miłośników komunikacji miejskiej z Bydgoszczy stary skład po prostu niszczeje w budynku zajezdni MZK. Powstał w 1974 roku w Chorzowie, po naszych torach jeździły 22 takie wagony, woziły bydgoszczan przez dwadzieścia lat.

Kilka lat temu w lokalnej prasie pojawiły się informacje o tym, że tramwaj ma być odremontowany, później – że jego odrestaurowaną twarz zobaczymy wraz z zakończeniem potężnej tramwajowej inwestycji – budową torowiska w ciągu ulicy Kujawskiej. Koszty remontu wozu określano na około 600 tysięcy złotych, dziś ta kwota musiałaby być dużo większa. I – tak ja przed laty – nie ma chętnych, by takie pieniądze wyłożyć.

"Postaramy się" nie wystarczyło

Ówczesny dyrektor ZDMiKP, a obecnie wiceprezydent Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz tak wypowiadał się w Gazecie Wyborczej o możliwości remontu tramwaju „postaramy się zdobyć środki zewnętrzne. Szukamy programy unijnego, który wspiera takie inicjatywy. Ze strony prezydenta otrzymaliśmy zapewnienie, że z budżetu miasta będzie sfinansowany niezbędny wkład własny”.

Niestety, odpowiedniego programy unijnego do teraz nie znaleziono.

- Decyzję o rozpoczęciu odbudowy tramwaju uzależnialiśmy już wtedy od możliwości dofinansowania projektu ze środków unijnych lub innych źródeł zewnętrznych. Do tej pory jednak nie ogłoszono programu, który zapewniłby środki finansowe na ten konkretny cel – potwierdza Marta Stachowiak, rzecznik prezydenta miasta.

- Ze środków miasta przy okazji uruchomienia tramwaju do dworca udało się odrestaurować wagon „Herbrand”. W latach 2016-17 pieczołowitej renowacji poddane zostały wagony 5N oraz 5ND. Uruchomiliśmy, w oparciu o uchwalony przez Radę Miasta Bydgoszczy plan transportowy, sieć linii turystycznych, które niestety w tym sezonie ze względu na sytuację epidemiczną zostały zawieszone - informuje rzecznik.

To Cię może też zainteresować

Tramwaj z budżetu obywatelskiego?

Rzecznik ratusza wskazuje inną ścieżkę finansowania takiego projektu – choć ze względu na skalę i koszty przedsięwzięcia – musiałby być to projekt rozłożony na więcej niż jednoroczny budżet. Wcześniej były nawet takie próby, ale większość, która decyduje, widziała jednak inne priorytety.

- Inicjatywy związane z odrestaurowaniem starych pojazdów mogły być i były zgłaszane w trakcie Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Ostatecznie bydgoszczanie uznawali, że w pierwszej kolejności warto realizować inne przedsięwzięcia - podkreśla rzecznik. - Trzeba też pamiętać, że wiele inwestycji, ze względu na skokowy wzrost cen, kosztowała więcej niż początkowo zakładaliśmy. Jeśli pojawi się okazja na zdobycie zewnętrznych funduszy będziemy zlecać takie prace. Chociaż za sprawą bardzo niekorzystnych rozstrzygnięć związanych z finansowaniem samorządów – co roku Bydgoszcz ma dochody ograniczone o 100 mln zł – i stratami spowodowanymi sytuację epidemiczną realizacja tego typu pomysłów zajmie więcej czasu i nie jest priorytetowa.

Miasto zapewnia, że na ratowanie dziedzictwa historycznego przeznacza potężne środki, ale wykorzystuje na to przede wszystkim fundusze zewnętrzne, by nie obciążać budżetu miasta. - Stąd między innymi ratowanie zabytkowych gmachów Młyna Rothera, Muzeum czy Teatru Kameralnego w oparciu o środki UE. Co roku dotujemy też mniejszymi kwotami wiele innych inicjatyw np. remonty kamienic. Pracujemy nad koncepcją nowego bydgoskiego muzeum w Młynach Rothera - informuje Marta Stachowiak.

POLECAMY

Zapraszamy Was w podróż kilkadziesiąt lat wstecz - zobaczcie na archiwalnych zdjęciach, jak budowano/remontowano bydgoskie mosty i wiadukty. Publikujemy też archiwalne fotografie przedstawiające dobrze znane bydgoskie konstrukcje. W niektórych miejscach sporo się od tego czasu zmieniło, w innych czas jakby się zatrzymał...Przesuń zdjęcie gestem lub naciśnij strzałkę w prawo

Tak budowano Bydgoszcz. Poznajesz te miejsca? [archiwalne zdjęcia]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera