Wszystko co musisz wiedzieć o sprzęgle samochodowym

Materiał informacyjny

Sprzęgło samochodowe

Jednym z ważniejszych i zarazem szczególnie podatnym na nieprawidłową eksploatację, elementem budowy samochodu jest sprzęgło. Jako część układu przeniesienia napędu, wpływa na to czy koła zostaną wprawione w ruch i na ile płynnie to nastąpi. Od prawidłowego działania podzespołów składowych sprzęgła zależy zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo jazdy. Co ciekawe, omawiany element jest działa podobnie zarówno dla pojazdów z manualną skrzynią biegów, jak i dla tych z automatyczną skrzynią.

Budowa sprzęgła samochodowego

Konstrukcja poszczególnych rodzajów sprzęgieł może się różnić. Zasadniczo można jednak wyróżnić trzy podstawowe elementy. Są nimi:

  • Tarcza sprzęgła
  • Docisk sprzęgła
  • Łożysko sprzęgła

Wnikając w budowę sprzęgła samochodowego możemy dostrzec, że elementów jest jeszcze więcej, a stopień skomplikowania budowy będzie tym wyższy im nowocześniejsze rozwiązanie zastosowano.

Działanie sprzęgła samochodowego

Najprościej definiując działanie sprzęgła samochodowego, łączy i rozłącza ono wał napędowy i napędzany. Pozwala to na zmianę przełożeń (biegów) i efektywne przekazanie mocy z silnika na napęd. Należy jednak pamiętać, że pod pojęciem sprzęgła rozumiemy nie tylko lewy pedał, ale cały system z kołem zamachowym, tarczą sprzęgła i dociskiem oraz łożyskiem. Wciskając „sprzęgło” wprawiamy w ruch docisk i uwalniamy tarczę, umożliwiając bezpieczną zmianę biegów. Wał korbowy kręci się dalej, ale nie przekazuje mocy na wałek sprzęgłowy. Gdyby wystarczająco długo trzymać sprzęgło, samochód na równej powierzchni zatrzymałby się.

Rodzaje sprzęgieł stosowanych w samochodach

Rozwój motoryzacji i rozmaite przeznaczenie pojazdów mechanicznych wymusił stosowanie odmiennych rozwiązań technologicznych. Tak powstały następujące rodzaje sprzęgieł:

  • Sprzęgła suche – w zdecydowanej większości jednotarczowe
  • Sprzęgła mokre – wykorzystywane głównie w motocyklach, ale również w skrzyniach dwusprzęgłowych
  • Sprzęgła wielotarczowe – również suche, popularne w samochodach ciężarowych ze względu na konieczność przeniesienia ogromnego momentu obrotowego.
  • Sprzęgło hydrokinetyczne - inaczej konwerter momentu obrotowego stosowany w kasycznych skrzyniach automatycznych

Zarówno sprzęgła suche, jak i mokre nazywamy ciernymi, gdyż występuje w nich okładzina cierna. W wypadku mokrych musi być ona przystosowana do pracy w środowisku olejowym.

„Sprzęgła” w automatycznych skrzyniach biegów

Automatyczne skrzynie biegów również również potrzebują sprzęgło do poprawnego działania. W klasycznych rozwiązaniach ich rolę przejmuje inwerter momentu obrotowego. Wykonuje on podobną pracę co sprzęgło cierne, tylko przy wykorzystaniu płynu hydraulicznego oraz specjalnych turbin (precyzyjniej mówiąc pompy i turbiny). Turbiny te zmniejszają odległość względem siebie wraz ze wzrostem prędkości.
Innym systemem wykorzystywanym w automatach są skrzynie dwusprzęgłowe. Są bardziej zbliżone do manualnych i znacznie szybsze. Przy dobrym ustawieniu powinny również stać się bardziej ekonomiczne. Najbardziej znanymi skrzyniami dwusprzęgłowymi są DSG montowane w pojazdach koncernu VAG.

Poprawna eksploatacja sprzęgła tarczowego

Jako materiał eksploatacyjny, sprzęgło tarczowe ulega zużyciu. Można wydłużyć jego żywotność stosując się do zaleceń producenta. Podstawową zasadą jest dostosowaniu stylu jazdy, ruszania i hamowania do wymagań sprzętowych. Podzespoły w większości samochodów osobowych są przeznaczone do łagodnej jazdy i równomiernego przyspieszania. Sprzęgła cierne nie tolerują dużych różnic obrotów. Dlatego przyspieszanie ze zbyt niskich obrotów, może być dla nich równie zabójcze, jak wchodzenie na wysokie obroty podczas zmiany biegów lub ruszania.

Potrzebujesz nowego sprzęgła samochodowego? Sprawdź ceny na sprzegla24.pl

Sprzęgło z kołem dwumasowym

Obecnie niemal każde nowe auto z manualną skrzynią biegów posiada sprzęgło z kołem dwumasowym. Mimo niewątpliwych zalet, kontrowersje budzi ich cena i koszty wymiany po uszkodzeniu. Rozwiązaniem mogą być zestawy sprzęgieł, które w przeliczeniu wychodzą dużo taniej. Warto pamiętać, że wymiana sprzęgła zawsze powinna odbywać się w połączeniu ze sprawdzeniem stanu koła dwumasowego. W przeciwnym razie, w krótkim czasie możemy ponieść dodatkowe koszty kolejnej robocizny.

Omówione rozwiązania dostępne na rynku różnią się od siebie. Mają jednak wspólną cechę. Sprzęgła lub ich odpowiedniki w automatycznych skrzyniach biegów ulegają zużyciu i prędzej czy później będą wymagać konserwacji czy wymiany. Możesz odwlec ten moment, jeśli powstrzymasz nogę, przed gwałtownym zwiększaniem mocy. A kiedy przyjdzie ten moment i będzie trzeba podjąć się naprawy, pomyśl o kupnie zestawu z kołem dwumasowym, aby w perspektywie czasu zaoszczędzić pieniądze.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3