reklama

Ważna jest systematyczność

Piotr BednarczykZaktualizowano 
Rozmowa z JULIANEM PEŁKĄ, lekarzem sportowym, specjalistą rehabilitacji kardiologicznej, wiceprezesem Polskiego Związku Weteranów Lekkiej Atletyki.

Rozmowa z JULIANEM PEŁKĄ, lekarzem sportowym, specjalistą rehabilitacji kardiologicznej, wiceprezesem Polskiego Związku Weteranów Lekkiej Atletyki.

<!** Image 2 align=right alt="Image 132440" sub="Julian Pełka poleca ruch, ale zaznacza, że trzeba go uprawiać z głową / Fot. Archiwum">Załóżmy, że właśnie przeszedłem na emeryturę, sportu wcześniej nie uprawiałem, bo brakowało czasu. Mam nadwagę, nadciśnienie, podwyższony cholesterol i poziom cukru. Na co mogę sobie pozwolić?

Generalnie trzeba być pod opieką lekarza, który będzie prowadził leczenie farmakologiczne. Wskazane są też pewne formy ruchu. Jeśli mam zaawansowane np. nadciśnienie, to musi o nich decydować fachowiec, najlepiej od rehabilitacji kardiologicznej lub kardiolog. Przy niezaawansowanym nadciśnieniu, zaburzeniach gospodarki lipidowej, ruch jest jak najbardziej wskazany, bo wspomaga leczenie farmakologiczne. Najlepszą zasadą jest to, co kiedyś proponował Tomasz Hopfer - trzeba ruszać się trzy razy w tygodniu, by zapewnić systematyczność, po 30 minut i mieć puls 130. Puls maksymalny wylicza się ze wzoru: 220 minus wiek. Dla 60-latka wychodzi 160. Wskazany jest wysiłek na poziomie 85 procent maksymalnego, czyli około tych 130. Powtarzam, że to musi się odbywać pod stałą kontrolą lekarską, by nie „przedobrzyć”. Najlepszą formą ruchu jest marszobieg z elementami treningu interwałowego. Osoba niewytrenowana zaczyna od marszu, potem łączy go z elementem biegu i stosuje naprzemiennie. Chodzi o to, by nie obciążać narządu ruchu, a - z drugiej strony - dążyć do pobudzenia układu krążenia, przemiany materii, usprawnienia przemiany tlenowej.

A jeśli mam dobrą kondycję, to co mogę robić?

<!** reklama>Można sobie zwiększyć liczbę biegów w tygodniu do czterech, nawet pięciu, zwiększyć obciążenie do 40-50 minut. Musi być to połączone z dobrym samopoczuciem, by się nie przetrenować. To jest taki wiek, w którym już nie można sobie pozwalać na pełną aktywność, taką jaką by się chciało. Łatwo sobie zrobić krzywdę.

Czy są przypadki, w których ruch w ogóle nie jest wskazany?

Oczywiście, tam, gdzie są zaawansowane choroby układu krążenia, niewydolność 3., 4. stopnia wg NYHA. Wysiłek wtedy nie jest wskazany. Wówczas tylko lekarz kardiolog może powiedzieć, co można robić, a czego nie.

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3