Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W nowym sezonie Opery Nova dwie premiery, ale też dwa rozstania - z „Trubadurem” i „Nabucco”.

Justyna Tota
Justyna Tota
Jedną z trzech części spektaklu baletowego „Obsesji” jest choreografia Krzysztofa Pastory „Moving Rooms”
Jedną z trzech części spektaklu baletowego „Obsesji” jest choreografia Krzysztofa Pastory „Moving Rooms” Ewa Krasucka
We wtorek (15 września) na scenie Opery Nova wystąpią czołowi soliści Polskiego Baletu Narodowego. We wrześniu także - po 20 latach - pożegnamy się z „Nabucco”, a później zobaczymy premiery - „Dziadka do orzechów” z rozmachem i „Don Carlos”, który jest wyzwaniem.

Kolejny sezon w Operze Nova otwarty. Od środy na dużej scenie jako pierwsza wystawiana jest „Księżniczka czardasza” - operetka grana będzie do 20 września włącznie.

Obsesje - Adagio & Scherzo
Obsesje - Adagio & Scherzo
Ewa Krasucka

Już we wtorek (15 września) po raz drugi w tym roku w Operze Nova wystąpi Polski Balet Narodowy, który podczas tegorocznego Bydgoskiego Festiwalu Operowego zaprezentował klasycznego „Don Kichota” . Tym razem, w ramach tournée z okazji 250-lecia teatru publicznego w Polsce, zobaczymy balet współczesny „Obsesje”, będący grą nie tylko emocji, ale i światła oraz barw w niezwykle plastycznym tańcu do muzyki: Schuberta, Schnittkego i Góreckiego. Przed zamknięciem tego wydania bilety były jeszcze w sprzedaży, w dniu spektaklu będzie można kupić wejściówki - cena 25 zł jedna.

Obsesje - Powracające fale, tańczy Margarita Simonova i Viktor Banka
Obsesje - Powracające fale, tańczy Margarita Simonova i Viktor Banka
Ewa Krasucka

Tymczasem zespół baletowy Opery Nova pod okiem wybitnego tancerza i choreografa Paula Chalmera rozpoczął już intensywne przygotowania do pierwszej tego sezonu premiery, którą będzie „Dziadek do orzechów”.
- Choreografa do spektaklu „Dziadek do orzechów” szukaliśmy kilka lat. Był problem ze znalezieniem odpowiedniego artysty, panuje bowiem tendencja do uwspółcześniania tego baletu albo osadzania go w tradycji zupełnie obcej polskiej kulturze - mówi dyrektor Opery Nova Maciej Figas. - Paul Chalmer nie tylko uszanował naszą wolę, by „Dziadek do orzechów” był osadzony w polskiej obyczajowości świąt Bożego Narodzenia, ale wręcz zachęca, aby tych akcentów było w spektaklu jak najwięcej.

Drugim z zagranicznych realizatorów tego baletu jest Jordan Tuinman, którego efekty pracy jako reżysera światła mogliśmy podziwiać w „Fascynacjach” - światła do „Brake the Eyes” i „1st Flash” Jormy Elo. Projekty kostiumów przygotowuje natomiast Agata Uchman, która przy „Giocondzie” asystowała nieżyjącej już Magdalenie Tesławskiej. Scenografią zaś zajmuje się Mariusz Napierała, mający na koncie realizację „Rusałki” i niejeden koncert sylwestrowy. W scenografii „Dziadka do orzechów” będą, m.in., karuzele, jeżdżące łóżka, a nawet... balon, który uniesie bohaterów spektaklu. - Po obejrzeniu projektów dekoracji mogę zagwarantować, że spektakl będzie niezmiernie ciekawy również pod względem wizualnym - dodaje dyrektor Figas, który przyznaje jednak, że pomysłowość Mariusza Napierały musi lekko temperować ze względu na koszty.

Po premierze „Dziadka do orzechów” rozpoczną się przygotowania do koncertów karnawałowych, które poprowadzi Artur Andrus.

W nowym sezonie artystycznym z repertuaru Opery Nova znikną dwie opery G.Verdiego - „Trubadur” i „Nabucco”, będący w 1995 roku jedną z pierwszych inscenizacji na scenie nowego gmachu.

- „Nabucco” był już przez nas grany 115 razy łącznie z tournée w Holandii i występach we Francji, w Niemczech (nawet w więzieniu dla kobiet) - wspomina dyrektor, argumentując zdjęcie „Nabucco” z afisza tym, że formuła 20-letniego spektaklu już nieco przeżyła się, a i scenografia została zużyta do cna. Miłośnicy tego tytułu mogą się jedynie pocieszyć, że w tym miesiącu na pożegnanie „Nabucco” zostanie wystawiony pięć razy.

W miejsce starego pojawi się nowe - tak można powiedzieć o premierze planowanej na otwarcie 23. BFO - „Don Carlosa” Verdiego. - Ta opera to trudne zadanie dla reżysera. Ciekaw jestem, jaki pomysł na spektakl ma Wojciech Adamczyk, z którym szczegóły omówimy na początku października. Dla Adamczyka „Don Carlos” to spełnienie ambicji człowieka teatru muzycznego, który chce, by jego nazwiska nie kojarzyć wyłącznie z operetkami jak „Księżniczka czardasza”- dodaje dyrektor Figas, który do realizacji „Don Carlosa” zaprosił też Piotra Wajraka.

Z kalendarza opery
15.09. (wt.) godz. 19 - „OBSESJE” w wykonaniu Polskiego Baletu Narodowego, trzy części wieczoru: choreografie Krzysztofa Pastora „Adagio & Scherzo” i „Moving Rooms” oraz balet „Powracające fale” Emila Wesołowskiego.
25-29.09. (pt.-wt.) godz.19 - pięć ostanich spektakli „NABUCCO” , bilety: 45-70 zł/25-35 zł. Uwaga! Na 27 września (spektakl „Nabucco”) wyodrębniona została pula 100 biletów po 20 zł/szt. dla osób, które ukończyły 60 lat. Zniżka w ramach akcji „60+kultura” - ogólnopolskiej inicjatywy MKiDN, wpisuje się w program „Kultura dostępna”,
24 października 2015 r. - premiera „Dziadka do orzechów”. Polska premiera „Dziadka do orzechów” odbyła się w Bydgoszczy, 10 kwietnia 1958 r., wystawiona przez Studio Operowe w choreografii Rajmunda Sobiesiaka. Potem na afiszu bydgoskiej opery balet ten pojawił się w 1986 roku (choreografia Przemysław Śliwa).
29.12.-03.01.2016 - Koncerty sylwestrowe, sprzedaż biletów od 26.10. br.; ceny: 130-230 zł
23.04.2016 r. - premiera opery G. Verdiego „Don Carlos” w reż. Wojciecha Adamczyka na otwarcie 23. BFO

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!