Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Transportowa hossa nadal będzie wspierała leasingodawców?

Piotr Warmuła, Raiffeisen Leasing
Piotr Warmuła, Dyrektor Sprzedaży ds. Rynków Strategicznych w Raiffeisen Leasing.
Piotr Warmuła, Dyrektor Sprzedaży ds. Rynków Strategicznych w Raiffeisen Leasing. Raiffeisen
Finansowanie środków transportu ciężkiego jest jednym z filarów branży leasingowej w Polsce. W 2016 roku transportowcy wyleasingowali sprzęt o łącznej wartości ponad 17,2 mld złotych.

Na początku 2016 roku wydawało się, że branża transportowa wkroczyła w trudny okres. Transportowców niepokoiły zmiany spowodowane kolejnymi ograniczeniami dot. płacy minimalnej w coraz większej liczbie państw europejskich oraz trwające rosyjskie embargo. Jednak odwilż nastąpiła niemal natychmiastowo. Leasingodawcy odczuli ją już po pierwszym półroczu. Transakcje dotyczące pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 t. wzrosły wtedy o 38,3 proc. Ostatecznie łączna wartość finansowania w ubiegłym roku wyniosła 17,2 mld zł i była wyższa o ponad 27,7 proc. w porównaniu do roku 2015.

Ten świetny wynik nie byłby możliwy do osiągnięcia, gdyby nie doskonała kondycja polskiego transportu. Ożywienie w tym sektorze było dostrzegalne w 43 proc. wzroście rejestracji nowych ciężarówek pow. 6 ton. Głównym czynnikiem powodującym wymianę pojazdów była wymiana używanego taboru na nowe, bardziej ekonomiczne pojazdy zgodne z normą Euro 6.

Polski transport rośnie i inwestuje

Nie tylko wyniki leasingodawców potwierdzają, że polski transport jest w najlepszej kondycji od lat. W 2016 roku Polska awansowała w unijnym rankingu transportowym, publikowanym cyklicznie przez Komisję Europejską. Obecnie znajdujemy się 23. miejscu wśród 28 państw UE. Nie jest to wynik rewelacyjny jednak należy pamiętać, że w 2014 r. byliśmy na ostatnim miejscu, a w 2015 r. – na przedostatnim.

Firmy transportowe w Polsce coraz prężniej się rozwijają i, co za tym idzie, inwestują w nowe pojazdy. Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w ubiegłym roku zarejestrowano 26 628 nowych pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 tony, czyli o 18,7% niż rok temu. Od początku roku najwięcej przybyło samochodów najcięższych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton (24 431 zarejestrowane sztuki, wzrost o 20,7 proc. w skali roku).

Warto dodać, że ważnym czynnikiem stymulującym branżę transportową jest wciąż rosnąca wartość polskiego eksportu. Bardzo dobre wyniki za rok 2015 oraz utrzymująca się dodatnia dynamika w roku 2016 sprzyjają branży.

Co przyniesie 2017 rok? Czy będzie kolejna okazja do świętowania?

W 2017 roku firmy transportowe prawdopodobnie będą kontynuowały proces wymiany starego taboru na nowe pojazdy ciężarowe zgodne z normą spalania Euro 6. Natomiast bieżące analizy wskazują, że utrzyma się także tempo wzrostu polskiego eksportu. W związku z tym Związek Polskiego Leasingu prognozuje, że branża leasingowa może spodziewać się ponad 14% wzrostu w obszarze finansowania dla transportu ciężkiego.

Spodziewamy się utrzymania tendencji wzrostowej w zakresie finansowania leasingiem. Jednak 2017 rok może być trudniejszy dla branży leasingowej niż poprzedni. Główną barierę widzę w kształtowaniu się rynku wtórnego pojazdów ciężarowych i jego wpływie na spadek wartości końcowych pojazdów. W dzisiejszym portfelu firm leasingowych jest to spora grupa transakcji. Obniżki wartości końcowych istotnie wpłyną na wysokości czynszów miesięcznych. To może spowodować ograniczenie inwestycji firm transportowych i tym samym zmniejszenie zapotrzebowania na nowe pojazdy i ich finansowanie. Jednak póki co nie ma poważnych powodów do obaw, a pierwszy miesiąc roku pokazuje, że wciąż mamy do czynienia z pozytywnym nastawieniem transportowców do inwestycji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Transportowa hossa nadal będzie wspierała leasingodawców? - Strefa Biznesu