Szybka sałata nie jest zła

Krystyna Lubińska
Żaden lekarz nie pochwali jedzenia fast foodów, tego możesz być pewien. Czy jednak dałoby się schudnąć, jedząc w restauracjach szybkiej obsługi? Zielenina to najlepsze wyjście!

Żaden lekarz nie pochwali jedzenia fast foodów, tego możesz być pewien. Czy jednak dałoby się schudnąć, jedząc w restauracjach szybkiej obsługi? Zielenina to najlepsze wyjście!

<!** Image 2 align=right alt="Image 49931" sub="Rysunek Łukasz Ciaciuch">Każdy pewnie zna historię Morgana Spurlocka, amerykańskiego reżysera, który położył na szali własne zdrowie i przez prawie 30 dni żywił się tylko w McDonaldzie. Opowiedział ją w filmie „Super Size Me”. Jadł trzy razy dziennie, bez specjalnego zamawiania dużych porcji. Przez miesiąc przytył aż 12 kg. Do tego bolała go głowa i odechciało mu się łóżkowych figli.

Ciężkostrawna prawda

Czy jednak można schudnąć, żywiąc się w restauracjach szybkiej obsługi? Holenderski dziennikarz gazety „Algemeen Dagblad”, Wim Meij, który ważył 103,5 kg, przeprowadził w 2004 r. eksperyment. Przez 30 dni jadł również tylko w McDonaldzie i… schudł prawie 6,5 kg! Jak tego dokonał? Otóż posilał się przeważnie świeżymi sałatkami i pił wodę. „New Scientist”, najbardziej znany brytyjski tygodnik popularnonaukowy, ocenił eksperyment krótko: nieważne, gdzie się je, ale co. Największym mankamentem fast foodów jest zawarta w nich znaczna część nasyconych tłuszczów i sodu. Zwykle potrawy smaży się w tłuszczu piekarskim typu trans i nadmiernie soli. Niewinne ciasteczko z jabłkiem z McDonalda zawiera aż 19 g tłuszczu i 414 mg sodu, czyli prawie jedną trzecią dziennego zapotrzebowania.

Klasyczne hamburgery robi się z najlepszych gatunków mięsa, chudej siekanej polędwicy wołowej. W fast foodach znajdują się głównie kawałki tłuszczu i spoiwo przeważnie z mleka w proszku. No i oczywiście nęcące sztuczne środki zapachowe i smakowe, które najlepiej przenosi właśnie tłuszcz. Jeden typowy posiłek - cheesburger, frytki i shake może dostarczyć 90 procent dziennej dawki białka, a często również dzienną dawkę tłuszczu, soli i kalorii.

Zamień XL na eskę

<!** reklama left>Obecnie panuje epidemia coraz większych porcji posiłków gęstych energetycznie. Jak podaje organizacja Slow Food (wolne jedzenie), która walczy o przywrócenie prawdziwego smaku potrawom, zestaw XL zawiera 1830 kcal. Tyle kalorii może wystarczyć pracownikowi biurowemu na cały dzień. A 30 minut wysiłku fizycznego spali zaledwie suchą bułkę. Co więc robić, aby nie wpaść w sidła nadmiaru kalorii? Obok porcji typu supersize są zwykłe. Big Mac zawiera 587 kcal, a 150 g zwykłego hamburgera - 320 kcal. Trzy kawałki kurczaka w panierce zawierają 54 g tłuszczu; bez skórki, będzie ich mniej. Dwieście gramów frytek to 606 kcal i 30 g tłuszczu. Shake czekoladowy ma prawie 400 kcal, 9 g tłuszczu i 329 mg sodu. A gdyby zjeść połowę i do tego porcja surówki? Są też małe zestawy dla dzieci.

Sałatki bez sosu

Pod wpływem filmu Spurlocka sieci fast food wprowadziły tzw. zieloną linię, czyli świeże sałatki.

- Sałatki w ofercie to jest to, co klienci chcą widzieć w naszym menu - mówi dla „The Economist” David Novak, menedżer KFC.

Widzieć, ale nie kupować. Okazuje się, że te produkty w polskiej sieci KFC, gdzie rocznie sprzedaje się 12 milionów kawałków kurczaka w panierce, nie przynoszą zysku. Pora zmienić nawyki z korzyścią dla figury, bo misa zieleniny w KFC dostarcza 57-75 kcal. Z sosem o 170 kcal więcej.

A za każde zwycięstwo nad własnym łakomstwem warto się nagrodzić. Jeśli kolejnym jedzeniem, to tylko warzyw.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3