Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Spółka Tramwaj Fordon połączy się z MZK w Bydgoszczy. Decyzja podjęta, ale termin nieznany

Spółka Tramwaj Fordon ma zostać wchłonięta przez MZK w Bydgoszczy.
Spółka Tramwaj Fordon ma zostać wchłonięta przez MZK w Bydgoszczy. Dariusz Bloch
Po długotrwałej analizie podjęto decyzję, że spółka Tramwaj Fordon zostanie połączona z Miejskimi Zakładami Komunikacyjnymi w Bydgoszczy. Prace związane z wchłonięciem TF przez MZK są w toku. Trudno obecnie przewidzieć, kiedy procedura będzie miała swój finał.

Spółkę Tramwaj Fordon powołano w 2009 roku, aby mogła stać się beneficjentem unijnego dofinansowania na budowę linii tramwajowej do Fordonu. Od początku przewidywano, że gdy projekt zostanie w całości rozliczony, to spółka zostanie zlikwidowana lub przekształcona. W lutym ubiegłego roku prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski informował, że rozpoczęto analizy prawne dotyczące obu możliwości.

Później temat ucichł. Jak się okazuje, analizy wreszcie dobiegły końca, a proces planowanych zmian ma być powoli wdrażany w życie. Eksperci uznali, że połączenie dwóch miejskich spółek będzie najkorzystniejszym rozwiązaniem.

– Uzyskaliśmy obszerne opracowanie, wykonane przez specjalistyczną firmę konsultingową, w którym zaprezentowano możliwości przekształceń w układzie wariantowym oraz analizę skutków finansowych i prawnych dla poszczególnych wariantów. Po wszechstronnej analizie opracowania wytypowano, jako najkorzystniejszy, wariant połączenia obu działających na terenie Bydgoszczy spółek tramwajowych – Tramwaj Fordon i MZK – informuje „Express Bydgoski” Maciej Kozakiewicz, prezes zarządu spółki.

Aby doszło do połączenia, musi zostać spełniony szereg warunków formalnych. – Aktualnie występujemy do Krajowej Informacji Skarbowej o potwierdzenie prawidłowości założeń finansowych (głównie podatkowych) dla wybranego wariantu. Po uzyskaniu opinii KIS wystąpimy do banku współfinansującego budowę linii tramwajowej o zgodę na restrukturyzację. Uzyskanie takiej zgody jest warunkiem zawartym w umowie o współfinansowaniu – tłumaczy kolejne formalności, które muszą zostać spełnione, aby doszło do połączenia prezes Tramwaju Fordon.

Jak przekazuje Maciej Kozakiewicz, dopiero po uzyskaniu zgody wszystkie strony restrukturyzacji – Tramwaj Fordon, MZK i Miasto Bydgoszcz (właściciel obu spółek) przystąpią do realizacji szczegółowego harmonogramu czynności związanych z przekształceniem, która rozpocznie się od stosownych uchwał zarządów obu spółek.

Cięcie kosztów

Bydgoski radny PiS, Szymon Róg, zwracał w ubiegłym roku uwagę, że od początku planowano połączenie spółek, co przyniosłoby wymierne korzyści. – Pozwoliłoby to na oszczędności, których miasto w tej chwili tak poszukuje – podkreśla radny. Transportem publicznym obecnie w mieście zajmują się trzy spółki – oprócz wymienionych także Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. Połączenie dwóch pierwszych powinno być korzystne finansowo, ale zanim do niego dojdzie konieczne jest ponoszenie większych kosztów.

Maciej Kozakiewicz, prezes Tramwaju Fordon, ma dwa składniki wynagrodzenia – stały i zmienny, w zależności od rocznego obrotu firmy. Wysokość tego pierwszego ustalono w maju 2017 roku na poziomie 13 200 zł. Zmienny składnik nie może być wyższy niż jedna czwarta stałej stawki. Prezes w 2022 roku osiągnął dochód w wysokości niespełna 200 tys. zł. W skład rady nadzorczej spółki wchodzą trzy osoby: Michał Buzalski – przewodniczący, Tomasz Makowski – wiceprzewodniczący i Gracjan Topczewski – sekretarz. Wynagrodzenia rady ustalano także w 2017 roku. Przewodniczący dostaje co miesiąc 1 900 zł, pozostali - 1 500

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera