Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rusza budowa newralgicznych odcinków Via Baltica. Odetchną mieszkańcy Kolna i Szczuczyna

Zbigniew Biskupski AIP
Piotr Krzyzanowski/Polska Press Grupa
Coraz bliższy jest moment gdy także przez północny wschód Polski można będzie przejechać ekspresowo, a mieszkańcy odetchną od TIR-ów z tranzytu litewskiego. Rusza budowa dwóch ważnych odcinków Via Baltica Kolno-Stawiski i Stawiski-Szczuczyn.

We wtorek 31 października 2017 r. w obecności ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka, wiceministra Marka Chodkiewicza, wojewody podlaskiego Bohdana Paszkowskiego oraz Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztofa Kondraciuka zostały podpisane umowy na projekt i budowę odcinków S61 Kolno - Stawiski oraz Stawiski – Szczuczyn. W ramach inwestycji za przeszło 630 milionów zł powstanie 34,4 km drogi ekspresowej.

- Przyszła trasa poprawi komfort i bezpieczeństwo podróży, m.in. wyprowadzając ruch ciężki z miejscowości oraz wpłynie na skrócenie czasu przejazdu. Co ważne, przyczyni się do uaktywnienia całego, północno-wschodniego regionu kraju. Patrząc szerzej pozwoli także na realizację korytarzy komunikacyjnych w układach południkowym i równoleżnikowym zarazem, łącząc granicę Polski z Litwą z autostradami A2 i A4 po zachodniej stronie kraju – podsumował Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztof Kondraciuk.

- Dzisiejsze umowy na budowę drogi ekspresowej S61 na północ od obwodnicy Łomży pokazują, że rząd Pani Premier Beaty Szydło dotrzymuje złożonych obietnic. Co więcej, przygotowania do realizacji tej inwestycji przyspieszyły i umowy są podpisywane wcześniej niż pierwotnie zakładano. Via Baltica to bardzo ważna trasa dla Polski i Europy Wschodniej, podobnie jak Via Carpatia, na której budowę na odcinku od Kraśnika do Lasów Janowskich wczoraj zostały podpisane trzy umowy – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Inwestycje będą prowadzone w formule „Projektuj i buduj”. Wykonawcy zadeklarowali ukończenie zadań w okresie 31 miesięcy od podpisania umowy. Na projekt i uzyskanie decyzji ZRID przewidziano 15 miesięcy, natomiast na roboty drogowe, wraz z uzyskaniem decyzji na użytkowanie, przewidziano 16 miesięcy (nie wliczając okresów zimowych).

Obydwa odcinki drogi ekspresowej będą miały dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i nawierzchnię z betonu cementowego, przystosowaną do przenoszenia obciążeń 115 kN/oś. Ich oddanie do ruchu jest planowane w IV kwartale 2020 roku.

Kolno – Stawiski

W ramach odcinka drogi ekspresowej o długości 16,4 km powstanie węzeł drogowy „Kolno”. Zadanie obejmuje także wykonanie części drugiej nitki obwodnicy Stawisk oraz przebudowanie fragmentu istniejącej jezdni obwodnicy. W ramach inwestycji powstanie m.in.:
•16 obiektów inżynierskich,
•33 przepusty (w tym zespolone z przejściami dla zwierząt),
•infrastruktura ochrony środowiska (w tym ekrany akustyczne), zbiorniki retencyjne,
•ogrodzenie drogi ekspresowej.
Wartość kontraktu budowlanego to 288,3 mln. zł.

Stawiski – Szczuczyn

W ramach odcinka drogi ekspresowej S61 o długości 18 km powstanie węzeł drogowy „Grabowo”. Zadanie obejmuje także wykonanie części drugiej nitki obwodnicy Stawisk oraz przebudowanie fragmentu istniejącej jezdni obwodnicy. Realizacja zadania obejmuje budowę:
•21 obiektów inżynierskich,
•59 przepustów (w tym zespolonych z przejściami dla zwierząt),
•elementów infrastruktury ochrony środowiska (w tym ekranów akustycznych, zbiorników retencyjnych),
•ogrodzenia drogi ekspresowej,
Wartość kontraktu budowlanego to 342,1 mln zł

Może zainteresuje Cię ten artykuł:

S61 w województwie podlaskim

Dzięki dzisiejszym umowom w województwie podlaskim realizowanych jest 5 odcinków S61 o długości 78 km i wartości przeszło 1,6 mld zł:
•Kolno – Stawiski o długości 16,4 km, oddanie do ruchu planowane w IV kwartale 2020 r.,
•Stawiski – Szczuczyn o długości 18 km, oddanie do ruchu planowane w IV kwartale 2020 r.,
•obwodnica Szczuczyna (II nitka) o długości 6,5 km, koniec prac planowany na I kw. 2020 r.,
•obwodnica Suwałk o długości 13 km, zakończenie budowy planowane w II kw. 2019 r.,
•obwodnica Suwałk - Budzisko (granica państwa) o długości 24 km, zakończenie prac planowane w III kw. 2020 r.

Przetargi w toku

Jednocześnie w procedurze przetargowej są pozostałe fragmenty podlaskiej S61. Na odcinku Łomża Południe – Łomża Zachód została wybrana najkorzystniejsza oferta, podpisanie umowy planowane jest na styczeń 2018 r. Podpisanie umów na pozostałe odcinki S61 od obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do Łomży (Podborze – Śniadowo, Śniadowo – Łomża Południe, Łomża Zachód – Kolno) jest planowane w I kwartale 2018 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Rusza budowa newralgicznych odcinków Via Baltica. Odetchną mieszkańcy Kolna i Szczuczyna - Strefa Biznesu