Radość jednych, dramatem innych

Tomasz Zieliński
Tomasz Zieliński
Tomasz Zieliński
Ale oni się obłowią... - myśli sobie niejeden z nas, słysząc o wykupywaniu gruntów pod różnego rodzaju inwestycje. W naszym regionie rozkręca się, oczekiwana przez niemal wszystkich, akcja S5.

Przygotowanie jej budowy od węzła Nowe Marzy do granic Bydgoszczy i dalej - do granic Kujawsko-Pomorskiego, wiąże się z koniecznością wykupu gruntów. Tylko na odcinku Nowe Marzy - Bydgoszcz nowa trasa spowoduje konieczność wejścia na teren 140 gospodarstw.

Tymczasem dla dotkniętych tym „szczęściem” właścicieli wcale nie musi być to okazja do zrobienia interesu życia. Tam, gdzie trzeba się spieszyć, a przecież drogi to sprawa priorytetowa, właściciele mogą być wywłaszczeni ze swoich gruntów na podstawie tzw. specustawy, której pomysł i funkcjonowanie wywodzi się z pięknych czasów budowy dróg na Euro 2012. Oznacza to, że mogą stracić grunty, nie znając wysokości odszkodowania, które wypłaci im państwo.

Dlaczego o tym piszę? Żeby unaocznić naszym Czytelnikom, jak radość jednych, a nawet większości, jak w tym przypadku, oznaczać może jednocześnie krzywdę drugich. Truizmem jest pisanie, jak trasa S5 potrzebna jest Bydgoszczy i zachodniej części regionu, by wyrwać się z transportowej, a więc i cywilizacyjnej zapaści.

W tym samym czasie kilkaset osób zmuszone może być do opuszczenia swojej ojcowizny za odszkodowania, które wbrew pozorom, wcale nie muszą się okazać interesem życia. Tak więc, kiedy słyszeć będą Państwo o protestach w sprawie „piątki”, a będzie tak na pewno, warto pomyśleć, że część protestujących walczyć będzie o godne życie. Po prostu.

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Ala

Szkoda , że ten człowiek był prezydentem i zostawił po sobie tyle bałaganu. Brak horyzontów myślowych czy też słuchanie podszeptów diabła!

G
Grześ

Dobrze , że pomysł Dombrowicza poszedł do lamusa. Kto widział aby obwodnica jaką będzie S-5 przebiegała przez środek miasta . Tak samo koncepcja , że trasa uniwersytecka ma się rozpoczynać i kończyć światłami , a nie przebiegać bezkolizyjnie od ronda wielkopolskiego do J.Pawła II. Ten brak wyobrażni u włodarzy miasta to również zakorkowana Kamienna. Powinna przebiegać dwujezdniowo i nad ulicami Wyszyńskiego ,Sułkowskiego i Gdańską .Wszystkie inwestycje drogtowe w Bydgoszczy budowane są na pół gwizdka.

r
rzetelność informacji

Do autora Spec ustawa nie wywodzi się z EURO 2012 . specustawę wprowadzono w 2003r.: ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2013 r. Nr 0, poz. 687).
I gdyby nie ona w naszym Państwie nie powstałaby żadna droga w normalnym terminie - nie wykorzystanoby środków unijnych na budowę dróg. Spec ustawa to nie nowinka. To konieczność. Owszem wprowadza wywłaszczenia - ale nie zamyka drogi odwoławczej od wycen. Zanim napisze się artykuł należy rozpoznać temat ! Dlaczego brak komentarza GDDKiA ?

T
TAAAA

ale bzdury ... w jaki sposób przeprowadzenie przez Bydgoszcz miałoby zmnuiejszyć wyburzenia których jest najwięcej na odcinku Bydgoszcz -Nowe Marzy. Nigdy nie było opcji prowadzenia trasy inaczej jak od granicy do Bydgoszczy i od Bydgoszczy do Nowych Marz. Czy autor artykułu zweryfikował to co pisze w GDDKiA - nie. A pisze nieprawdę. o przebiegu trasy wiadomo od conajmniej poprzedniego ustalenia od 2008r. szeroko konsultowanego wcześniej na społecznych konsultacjach jak i w trakcie decyzji środowiskowe. proszę poszperać w archiwach własnej gazety. Gminy, Miasta, Starowtwa uzgodniły ten przebieg na tamtych etapach jak i teraz.

b
bydgoszczak

To prawda. Co sie stało to sie już niestety nie odstanie....Szkoda tylko ze propozycja Dombrowicza zeby przeprowadzic S5 po śladzie drogi krajowej 5 nie przeszła. Wtedy wywłaszczenia ograniczone byłyby do minimum i byśmy mieli wygodny przejazd autostradą przez sam rdzeń miasta jakim jest Al. Wyszyńskiego i JPII - wtedy byloby dla wiekszosci Bydgoszczan najwygodniej i najbliżej. Poza tym potrzebna jest S25 do Inowrocławia lub choćby likwidacja przejazdów kolejowych na tej trasie i zastąpienie je przez wiadukty.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3