Przebudowa nabrzeża Bydgoski tor regatowy w Brdyujściu...

Przebudowa nabrzeża Bydgoski tor regatowy w Brdyujściu przejdzie niebawem kolejną metamorfozę

Małgorzata Pieczyńska

Aktualizacja:

Express Bydgoski

tor regatowyprzygotowania do poszerzenia toru regatowego

tor regatowy przygotowania do poszerzenia toru regatowego ©Filip Kowalkowski

Jeszcze w tym roku rozpocznie się przebudowa południowej części nabrzeża przy torze regatowym w Brdyujściu. Poszerzony zostanie wlot mety i poprawią się warunki przeprowadzania zawodów. Ratusz właśnie ogłosił przetarg na wykonanie tej inwestycji.
tor regatowyprzygotowania do poszerzenia toru regatowego

tor regatowy przygotowania do poszerzenia toru regatowego ©Filip Kowalkowski

[break]
Tor w Brdyujściu przez wiele lat był krajowym centrum sportów wodnych. To właśnie tu organizowano regaty kajakowe, wioślarskie, żeglarskie i ulubione przez bydgoszczan wyścigi smoczych łodzi.

- Tor przy mecie był za wąski. To utrudniało rywalizację i trzeba było skracać linię mety. Dzięki przebudowie to się zmieni - zapewnia Marta Stachowiak, rzeczniczka prezydenta Bydgoszczy. - Od strony południowej nabrzeża stare umocnienia o długości około 100 metrów zostaną rozebrane, a nowe przesunięte. W efekcie o kilka metrów poszerzy się wlot mety. Ponadto wykonana będzie także dodatkowa infrastruktura, gwarantująca lepsze warunki rozgrywania zawodów - podkreśla rzeczniczka.

Prace ruszą jesienią


Jak zapowiada bydgoski ratusz, zagospodarowany zostanie teren przylegający do nabrzeża. Powstanie, między innymi, plac manewrowy i droga dojazdowa. Zaplanowano też budowę schodów o szerokości dwunastu metrów. Teren zyska ogrodzenie.

- Właśnie ogłosiliśmy przetarg na wykonanie tej inwestycji. Obecnie czekamy na oferty. Prace powinny rozpocząć się nas przełomie października i listopada. Jeśli nic ich nie zakłóci, pogoda i stabilny poziom wody będą sprzyjać, to jeszcze w tym roku inwestycja powinna być gotowa - mówi Marta Stachowiak.

Przebudowa nabrzeża cieszy miłośników sportów wodnych, ale także zawodników i działaczy sportowych. - Na ten moment czekaliśmy od wielu lat. Ta zmiana była konieczna, jeśli chcemy organizować imprezy młodzieżowe międzynarodowej rangi. Po zakończeniu prac będzie tu można na przykład rozgrywać mistrzostwa Europy juniorów - podkreśla Tomasz Kosiak, wiceprezes Kujawsko-Pomorskiego Związku Kajakowego w Bydgoszczy i zarazem członek Zarządu Polskiego Związku Kajakowego. - Zbyt wąski wlot mety stwarzał nierówne warunki rywalizacji dla uczestników regat. Dotychczasowe rozwiązania były dobre w latach 70. Musimy iść z duchem czasu.

Usprawnią kontrolę


- Bardzo cieszy nas też budowa schodów o szerokości 12 metrów. Po biegu łodzie poddawane są kontroli. Sędziowie muszą sprawdzić, czy mają one odpowiednią wagę, długość, czy nie przeprowadzano jakichś przeróbek. Kajaki do K4 liczą 11 metrów długości. Dzięki tej inwestycji, po wyciągnięciu ich na brzeg i przeniesieniu w nowe miejsce, sędziowie w komfortowych warunkach będą mogli je zmierzyć - zauważa Tomasz Kosiak.

Tor regatowy powoli przechodzi metamorfozę. Przypomnijmy, że wcześniej przebudowano wieżę sędziowską. Ponadto dzięki zmianie w rozmieszczeniu poszczególnych pomieszczeń poprawiło się też funkcjonowanie obiektu oraz ochrona przeciwpożarowa. Część gastronomiczna została przeniesiona na parter, a biura, sale sędziowskie i sekretariat zawodów zlokalizowano na pierwszym piętrze.

Na miarę XXI wieku


W ostatnich latach zmodernizowano też, między innymi, system startowy, zakupiono nową maszynę startową, przeznaczoną do startu kajaków na dystansie 200 m, olinowano też tor (wymiana około 20 km lin stalowych, które ułożone są pod wodą), odnowiono pomosty oraz dokupiono silniki do jednostek pływających.

- Zakup automatów startowych i przebudowa wieży sędziowskiej w końcu pozwalają na pracę sędziów w normalnych warunkach - zauważa Tomasz Kosiak. - Wcześniej to był raczej kiosk, a nie wieża sędziowska. Teraz po uruchomieniu całej elektroniki, czyli skomputeryzowaniu fotofiniszu czy pomiarów czasu, możemy z satysfakcją stwierdzić, że znaleźliśmy się w XXI wieku. Obiektem zarządza Hala Sportowo-Widowiskową „Łuczniczka”, ale bez dobrej współpracy z władzami miasta to by się z pewnością nie udało - mówi Tomasz Kosiak.

Odrobina historii


Historia toru regatowego w Brdyujściu sięga końca XIX wieku. W wyniku prowadzonych prac z zakresu inżynierii wodnej, w okolicy ujścia Brdy do Wisły powstał akwen, którym szybko zainteresowały się bydgoskie kluby wioślarskie. W 1920 roku zorganizowano tu pierwsze regaty, a w 1924 roku, w obecności ówczesnego prezydenta Polski Stanisława Wojciechowskiego, rozegrano Wszechpolskie Regaty Wioślarskie.

Dodajmy, że obecnie wioślarze dysponują 6 torami o długości 2000 metrów, a kajakarze mają do dyspozycji dziewięć torów, na których rozgrywane są zawody na dystansach 200, 500, 1000, 2000, 3000 i 5000 metrów.

Czytaj treści premium w Expressie Bydgoskim Plus

Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

Komentarze (1)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Wideo