Ponad 72 mln zł kary dla lidera rynku sprzedaży samochodów używanych. Mamy odpowiedź: Nie zgadzamy się z wnioskami Urzędu

OPRAC.:
Redakcja Strefy Biznesu
Redakcja Strefy Biznesu
Dealer samochodów używanych AUTOCENTRUM AAA AUTO podawał nieprawdziwe informacje o cenie oferowanych pojazdów. Spółka stosowała też niedozwolone zapisy w umowach
Dealer samochodów używanych AUTOCENTRUM AAA AUTO podawał nieprawdziwe informacje o cenie oferowanych pojazdów. Spółka stosowała też niedozwolone zapisy w umowach Unsplash/ Obi - @pixel8propix
Prezes UOKiK nałożył ponad 72 mln zł kary na Autocentrum AAA Auto sprzedające używane samochody. Chodzi o podawanie nieprawdziwych informacji o cenie aut oraz stosowanie niedozwolonych zapisów w umowach, które obligowały kupujących do potwierdzenia stanu technicznego pojazdu. – W naszym postępowaniu wykorzystaliśmy narzędzie „tajemniczego klienta” – zdradził Prezes UOKiK Tomasz Chróstny. – AURES Holdings zdecydowanie nie zgadza się z wnioskami Urzędu – czytamy w przesłanej nam odpowiedzi.

Spis treści

Ponad 72 mln zł kary dla Autocentrum AAA Auto. jest decyzja UOKiK

Jak podał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Autocentrum AAA Auto to jeden z liderów rynku sprzedaży samochodów używanych. Swoje pojazdy wystawia w salonach, oraz prezentuje na stronie internetowej i w serwisie Otomoto.

UOKiK przekazał, że dostał „liczne skargi na nieprawidłowości związane z prowadzoną przez spółkę polityką sprzedaży oraz zapisami umów zawieranych z klientami".

– Po przeprowadzonym postępowaniu, w tym kontroli w trybie tajemniczego klienta, Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje, w których nałożył na Autocentrum AAA Auto łącznie ponad 72 mln zł kary – wskazano w opublikowanym w środę komunikacie.

Jak tłumaczył Urząd, spółka m.in. nie informowała, że na cenę w ogłoszeniu auta składa się koszt oraz produkt dodatkowy, czyli ubezpieczenie „Carlife Gwarancja". Urząd wskazał, że o tym klienci dowiadywali się dopiero podczas wizyty w salonie, gdy sprzedawca automatycznie udzielał im „zniżki" w wysokości odpowiadającej składce ubezpieczeniowej.

Jeśli klient zrezygnował z polisy, składka była zwracana nie jemu, lecz Autocentrum. Jednocześnie, spółka zaniżała cenę samochodu na fakturze, co mogło mieć znaczenie w przypadku określania jego wartości lub w razie zgłaszania roszczeń reklamacyjnych wobec spółki – wskazał UOKiK.

„Dodatkowa opłata za obsługę klienta" i stosowanie klauzul abuzywnych

Dodano, że w ogłoszeniach na stronach www.aaauto.pl oraz www.otomoto.pl spółka pomijała także informacje, że do ceny pojazdu doliczone będzie 1398 zł obowiązkowej opłaty za „dodatkową obsługę klienta". W salonie okazywało się, że cena pojazdu jest wyższa.

– Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożył na spółkę karę ponad 67 mln zł – podano.

Druga decyzja UOKiK wobec Autocentrum AAA Auto dotyczy klauzul abuzywnych, które - według Urzędu - spółka stosowała do kwietnia 2023 r. w umowach z konsumentami. Kupujący musieli podpisać oświadczenia, zawarte w Protokole Sprzedaży, potwierdzające, że sprawdzili stan techniczny pojazdu. Postanowienia zakładały, że kupujący miał jazdę próbną samochodem i była ona wystarczająca do zweryfikowania wszystkich parametrów auta. Klienci nie mogli wyrazić odmiennego stanowiska, nawet jeśli jazda próbna się nie odbyła lub nie mieli wystarczającej wiedzy pozwalającej ocenić stan pojazdu. W ten sposób przedsiębiorca unikał odpowiedzialności za ewentualne usterki.

Jak przekazał Urząd, za stosowanie klauzul abuzywnych Prezes UOKiK ukarał a Autocentrum AAA Auto ponad 5 mln zł.

UOKiK nakazał, by spółka opublikowała oświadczenia informujące o wydanych przez Prezesa Urzędu decyzjach na oficjalnej stronie internetowej Autocentrum oraz na jej profilu „AAA AUTO POLSKA" na portalu Facebook. Decyzje są nieprawomocne – spółka może złożyć od nich odwołanie.

Firma odpowiada: nie zgadzamy się z wnioskami Urzędu

– AURES Holdings zdecydowanie nie zgadza się z wnioskami Urzędu. Zawsze postępowaliśmy z naszymi klientami w pełnej zgodności z obowiązującymi przepisami – czytamy w przesłanym nam przez AURES Holdings oświadczeniu.

W dalszej części zwrócono uwagę, że „wyniki badań NPS, a także wysokie oceny w opiniach w wyszukiwarce Google wyraźnie pokazują, że klienci są bardzo zadowoleni". – W ciągu prawie dziesięciu lat naszej działalności w Polsce ani razu nie spotkaliśmy się z sankcjami, ani ostrzeżeniami ze strony władzy – dodano.

– W toku śledztwa w pełni współpracowaliśmy z Urzędem i terminowo udzielaliśmy wszelkich wymaganych wyjaśnień. Dlatego też uważamy karę i jej wysokość za całkowicie nieuzasadnioną oraz wnosimy od niej zażalenie w ustawowym terminie. Jesteśmy całkowicie pewni, że zostaniemy usprawiedliwieni w sądzie – czytamy w przesłanym nam oświadczeniu.

Źródło:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu