Podpowiadamy, jak zachować tradycję i jednocześnie uniknąć niestrawności w tłusty czwartek [WYWIAD]

Katarzyna Słomska
- Osoby o prawidłowej wadze mogą zjeść 1-2 pączki - mówi Joanna Scheffs
- Osoby o prawidłowej wadze mogą zjeść 1-2 pączki - mówi Joanna Scheffs Nadesłane
Z dietetykiem Joanną Scheffs z poradni Mój Dietetyk o tym, ile pączków możemy zjeść, by nie czuć się źle, rozmawiała Katarzyna Słomska.

Na ile pączków możemy sobie pozwolić podczas tłustego czwartku, by zachować tradycję, ale jednocześnie nie czuć się później ociężałym i pełnym?
Myślę, że osoby o prawidłowej wadze mogą sobie pozwolić na 1-2 pączki w tym dniu. Inaczej sprawa wygląda, jeśli chodzi o osoby z nadwagą lub otyłością. Aby zachować tradycję, mogą oni zjeść maksymalnie jednego pączka.

Czy pączki zawierają jakieś „dobre” składniki, czy to tylko puste kalorie?
Każdy z nas wie, że pączki zawierają mnóstwo „pustych kalorii”. Z cennych składników są w nich małe ilości białka, potasu, magnezu, fosforu, wapnia, żelaza, witamin A, E oraz witamin z grupy B. Wartość odżywcza pączków wynika z obecności mąki, mleka, jajek i drożdży.

CZYTAJ TEŻ:Dziś tłusty czwartek. Pączka nikt sobie nie odmówi [ZDJĘCIA]

Ile kalorii zawiera jeden pączek i co za tym idzie, ile musimy biegać czy ćwiczyć, by go spalić?
Jeden tradycyjny pączek o wadze 70 gramów zawiera 290 kalorii. Aby spalić taką ilość kalorii, musimy jeździć przez 40 minut na rowerze, pływać przez 35 minut, ćwiczyć przez 30 minut lub biegać przez 25 minut.

A co z równie popularnymi faworkami, ich także powinniśmy unikać w nadmiarze?
Faworki mają nieco niższą kaloryczność, ponieważ nie są oblane lukrem oraz nie zawierają słodkiej marmolady. W związku z tym możemy ich zjeść nieco więcej.

Warto wiedzieć

Tradycja zaczęła się od słoniny...
Tłusty czwartek rozpoczyna ostatni tydzień karnawału. Jest tradycją ruchomą i zależy od daty Wielkanocy. Historia tłustego czwartku sięga jeszcze starożytności. Wtedy w ten dzień obchodzono nadejście wiosny. Świętowanie polegało także na objadaniu się, ale nie słodkości a tłustych mięs. Z tej okazji przygotowywano również specjał robiony na wzór dzisiejszego pączka, jednak jego nadzieniem była... słonina. W XVI wieku w Polsce pojawił się zwyczaj jedzenia pączków w wersji słodkiej. Wyglądały one jednak inaczej niż dziś, a w środku miały ukryty orzeszek lub migdał.

Zdrowsze pączki? To możliwe!
Dietetycy radzą, by zamienić tradycyjne pączki na te beztłuszczowe. Wersja lżejsza pączków i również bardzo smaczna jest przygotowana w piekarniku. Unikamy wtedy bardzo niezdrowego smażenia w głębokim tłuszczu. Jeśli wybierzemy tradycyjną wersję, aby dostarczyć mniej kalorii, należy usmażonego pączka umieścić na ręczniku papierowym, aby odsączyć nadmiar tłuszczu. Dobrze jest również nie nakładać dodatkowo lukru. Lepiej zjeść pączka bez niczego lub delikatnie oprószyć go cukrem pudrem. Zamiast tradycyjnej marmolady lepiej dodać niskosłodzonych powideł. Uwaga! Nigdy nie wolno mocno przyrumieniać pączków, ponieważ zawierają wtedy spore ilości rakotwórczych związków.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie