Nowy most tramwajowy. Ta lokalizacja wzbudza kontrowersje

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Nikt nie zaprzecza, że potrzebujemy nowego mostu nad Brdą - zdania podzielone są w kwestii jego lokalizacji.
Nikt nie zaprzecza, że potrzebujemy nowego mostu nad Brdą - zdania podzielone są w kwestii jego lokalizacji. Tomasz Czachorowski
Nowy most na Brdzie powstanie wzdłuż ulicy Kazimierza Wielkiego, równolegle do funkcjonującej przeprawy. Nie wszystkich ten pomysł zachwycił.

Gdy wiosną odbywały się konsultacje społeczne dotyczące budowy nowego mostu, po którym mogą pojechać tramwaje, do wyboru były dwie lokalizacje - wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego i śladem ul. Perłowej. Ratusz ogłosił, że wygrała pierwsza koncepcja. Na nią głosowało więcej mieszkańców i jest tańsza.

- Atutem tego rozwiązania są brak konieczności wykupu dodatkowego terenu - potwierdzają urzędnicy. - Poza tym, na dłuższym odcinku powstaje alternatywny korytarz transportowy (od ronda Jagiellonów do Kazimierza Wielkiego), który ułatwia tymczasową organizację ruchu w przypadku awarii lub prac remontowych.

„Za” tym wariantem przemawiać ma również argument o rozładowaniu częstych korków na ulicy Kazimierza Wielkiego i skróceniu czasu przejazdu między Fordonem i Bartodziejami oraz Górnym Tarasem miasta.

Suchej nitki na pomyśle nie zostawiło Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy.

- Z rozczarowaniem przyjęliśmy decyzję o budowie nowej trasy tramwajowej w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego, a nie ul. Perłowej - czytamy na profilu Stowarzyszenia na portalu Facebook. - Pod uwagę nie zostały wzięte wnioski stowarzyszenia i osób, miłośników Bydgoszczy, widzących w nowej inwestycji nie tylko jej cel komunikacyjny, patrzących na kolejną inwestycję szeroko i wielowątkowo. Budowa mostu na przedłużeniu ul. Perłowej byłaby świetnym motorem napędowym dla przekształceń kolejnego fragmentu nabrzeża Brdy. Bezpieczny i cichy ciąg spacerowo-rowerowy połączyłby Kapuściska i Bartodzieje. Przy ruchliwym, zakorkowanym i hałaśliwym moście Kazimierza Wielkiego takiego efektu nie osiągniemy.

Przeczytaj:**Ruszyła budowa „bydgoskich wież” River Tower nad samą Brdą [wideo, zdjęcia]**

W bliższej i dalszej przyszłości i Bydgoszcz czeka więcej inwestycji w mosty i wiadukty. Trwają prace nad dokumentacja niezbędną do rozbudowy trasy WZ. Zadanie zakłada dobudowanie drugiego mostu nad Brdą w ciągu ul. Pileckiego. Najbardziej skomplikowanym obiektem inżynierskim będzie jednak budowa estakad drogowych nad stacją Bydgoszcz Wschód, które mają połączyć ulicę Kamienną z Lewińskiego. Poza tym, w Bydgoszczy w najbliższych latach planowana jest też przebudowa kilku istniejących obiektów inżynierskich. Zlecone zostały, między innymi, prace nad przygotowaniem dokumentacji związanej z modernizacją mostu na ul. Biwakowej w Smukale.

W studium zagospodarowania miasta z 2009 roku wytyczono korytarze pod inne przeprawy, które będą mogły powstawać w dalszej przyszłości. Gdzie? Pomiędzy Czyżkówkiem i Jachcicami, na przedłużeniu ul. Granicznej, nad Kanałem Bydgoskim (na przedłużeniu Filtrowej i Podmiejskiej). A także na Wiśle w Brdyujściu (w rejonie ul. Wyszogrodzkie) jako alternatywa dla mostu Fordońskiego wraz z budową nowych dojazdów w ciągu drogi krajowej nr 80. Planowana jest również budowa mostu pod wschodnią obwodnicę w sąsiedztwie mostu kolejowego na magistrali węglowej.

Swoje inwestycje mostowe przygotowuje także GDDKiA. Tuż za granicami miasta powstanie przejście mostowe w okolicach Tryszczyna. - Będzie miało ponad 220 m długości i 35 m szerokości. Prace nad S5, na wszystkich odcinkach, rozpoczną się na wiosnę - informuje Tomasz Okoński, rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA.

Co ciekawe, w okolicach Aleksandrowa powstanie największe w regionie przejście dla zwierząt - będzie szersze od mostu (50 m) i niemal równie długie (200 m).

Wideo

Komentarze 13

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
agro

Najwieksze głupki mieszkaja w Toruniu. A most tramwajowy powinien byc na przedłuzeniu ul. Perłowej.

r
rower

Owszem ale najpierw trzeba jakoś dojechać a z Perłowej to aby dojechać do Myślęcinka trzeba nałożyć 1 km zbędnej drogi bo trzeba dojechać do Ronda Toruńskiego a później przez most Pomorski.

g
gość

Wypowiadasz się na temat, nie mając zielonego pojęcia !

A
Adam Wojcik

Podaj mi dane gościa od którego bierzesz prochy. Metro i Tramwaj to własnie syndrom rozwoju. A ty zapewne jesteś zwolennikiem auta. Niech zgadnę, masz 20 letniego rekina na gaz?

a
aaa

bedzie wezeł wschodni to przejazd sie pojawi

P
Pl

A co na to Komisja Wenecka

j
ja

Tramwaj jest zawalidrogą, przeżytkiem. Co za pomysł - zbudować most, by przez niego co 20-30 min przejeżdżał tramwaj? Tu pachnie korupcją.
Bydgoszcz stoi zakorkowana, a głupek chce mosty dla tramwajów budować - to się nazywa metropolia po bydgosku

J
Janusz

fajny pomysł w końcu doczeka się realizacji, już po budowie mostu KW pojawiły się nie przychylne komentarze że od razu powinny być wybudowane dwa pasy w jedną stronę. Dobrym rozwiązaniem było by wybudowanie deptaka/ścieżki rowerowej, nawet asfaltowej od mostu wzdłuż ulicy Toruńskiej do ul. Filmowej , i w drugą stronę do ul. Spornej !!

o
om

milosnicy to rowerami moga jazdzic po myslecinku anie po centrum

K
K89

Pierw powinno się zrobić dogodny np. Podziemny przejazd na kamiennej A inwalidów A nie takimi pierdolami zawracać głowę !!!

p
piosenka

na lewo most na prawo most ale w Warszawie w Bydzi sa natomiast pismaki co pisza co im slina do glowy

b
bydgoszczanin

takimi rozwiązaniami powinni zająć się specjaliści a nie konsultacje społeczne ci co znają na wszystkim to znaczy nie znają się na niczymwo

w
wkurzony

no i co z tym przedskolem czy wpis moze wyparowac

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3