Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe stacje roweru miejskiego dopiero w 2018 roku. Przybędzie zaledwie 12 stanowisk

Wojciech Bielawa
Dariusz Bloch
Bydgoski Rower Aglomeracyjny bije rekordy popularności. Bydgoszczanie wypożyczali jednoślady już milion razy! W przyszłym roku system nie zostanie jednak rozwinięty. Nie będzie ani nowych rowerów, ani nowych stacji. Ratusz planuje rozbudowę dopiero na 2018 rok.

Dobiega końca drugi sezon funkcjonowania roweru miejskiego. Podobnie jak w ubiegłym roku, także teraz jednoślady cieszyły się ogromną popularnością. W połowie listopada do przekroczenia miliona wypożyczeń brakowało zaledwie 2,8 tys. - Brakuje już naprawdę niewiele, myślę, że na dniach ogłosimy milionowego użytkownika. Pogoda nam sprzyja, także ta bariera zostanie przekroczona - nie ma wątpliwości Marcin Jeż, prezes BikeU, operator BRA.

Milion wypożyczeń roweru miejskiego w Bydgoszczy! Wynik jest blisko

Bydgoski Rower Aglomeracyjny działa do 1 kwietnia ubiegłego roku. Początkowo w skład systemu weszło 31 stacji rowerowych. Jeszcze w zeszłym roku miasto rozszerzyło system o cztery nowe stanowiska na skrzyżowaniu ulic: Powstańców Wielkopolskich z Wyszyńskiego, Powstańców Warszawy i Powstania Listopadowego, Bocianowo i Pomorskiej oraz Glinki i Białogardzkiej. Dwie wypożyczalnie sfinansowały także firmy Atos i Ikea. W ten sposób w ramach BRA funkcjonuje dziś 37 stacji i 395 rowerów.

Rozbudowa w 2017 niemożliwa

Użytkownicy wielokrotnie apelowali, aby system rozwinąć. Bezskutecznie. W przyszłym roku w mieście nie powstanie jednak żadna nowa stacja, nie przybędzie także rowerów. - Zgodnie umową zawartą z firmą BikeU Sp. z o.o. z w ciągu trzech lat od zawarcia umowy zamówienie można było rozszerzyć o kwotę nie większą niż 20 proc. wartości zamówienia podstawowego. Rozbudowa systemu o cztery dodatkowe stacje wyczerpała te ustawowe 20 proc. W związku z tym planowana przez miasto rozbudowa systemu roweru miejskiego jest możliwa dopiero po zakończeniu umowy z obecnym operatorem, która obowiązuje do obowiązuje do 30 listopada 2017 roku - mówi Anna Tarnowska z biura prasowego bydgoskiego Urzędu Miasta.

Rowerzyści są zawiedzeni. - Brakuje stacji w wielu punktach miasta. Szkoda, że urzędnicy nie nadążają za trendami i nie inwestują w rower, który bydgoszczanie autentycznie pokochali - mówi Karolina Pawłowska, która regularnie korzysta z BRA.

Umowa z BikeU wygasa dokładnie za rok. Przed jej zakończeniem miasto rozpisze przetarg na nową umowę, która będzie zakładała rozbudowę systemu. W budżecie zaplanowano niecałe 950 tys. zł na funkcjonowanie BRA. Pozwoli to na uruchomienie w 2018 roku 35 dotychczasowych stacji a także 12 nowych. Łączna liczba stacji wyniesie więc 49, chyba, że na budowę wypożyczalni zdecydują się kolejne firmy. System w taki sposób ma działać do 2020 roku.

Jak to robią inni?

W Lublinie, gdzie rower miejski także cieszy się wielką popularnością, władze miasta w zdecydowany sposób reagowały na potrzeby mieszkańców. System wystartował pod koniec 2014 roku z 40 stacjami i 400 rowerami. Po pierwszym pełnym sezonie działalności w 2015 roku, prezydent Krzysztof Żuk postanowił pójść za ciosem. Od tego roku w Lublinie działa już 90 stacji (w tym 5 w Świdniku), a do dyspozycji mieszkańców jest blisko 900 jednośladów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!