Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nieświeża żywność? Złóż reklamację przez stronę internetową Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dotyczących Żywności

(tik)
Z jakością żywności bywa różnie. Każdemu pewnie zdarzyło się kupić wadliwy produkt. Pokazują to także wyniki kontroli Inspekcji Handlowej
Z jakością żywności bywa różnie. Każdemu pewnie zdarzyło się kupić wadliwy produkt. Pokazują to także wyniki kontroli Inspekcji Handlowej Pixabay.com
Bez wychodzenia z domu i bez kosztów, możesz w każdej chwili rozwiązać problem dotyczący zakupu jedzenia czy napojów. W Polsce działa pierwsze i jedyne w Europie, dotyczące tylko żywności, Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dotyczących Żywności - cprsz.pl.

Na żywność polska rodzina wydaje ok. 24 proc. budżetu domowego - wynika z danych GUS z 2017 r. Średnio co roku zjadamy ok. 1 tonę produktów, czyli ok. 3 kg pożywienia dziennie - podaje Polska Federacja Producentów Żywności. Na tak dużym rynku zdarzają się sytuacje, w których kupiony produkt żywnościowy nie spełnia oczekiwań konsumenta - przypomina UOKiK.

Przeczytaj też: Inspekcja Handlowa prześwietliła żywność, do aż 14 proc. produktów mieli zastrzeżenia

Wsparciem w rozwiązywaniu sporów powstałych wokół reklamacji artykułów spożywczych ma być działające od niedawna Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dotyczących Żywności (CPRSŻ). To pierwszy w Polsce i jedyny w Europie podmiot uprawniony, który specjalizuje się wyłącznie w rozwiązywaniu sporów dot. żywności. CPRSŻ powstało przy Polskiej Federacji Producentów Żywności Związku Pracodawców - podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

- Z jakością żywności bywa różnie. Każdemu pewnie zdarzyło się kupić wadliwy produkt. Pokazują to także wyniki kontroli Inspekcji Handlowej - zwraca uwagę Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). - W 2017 r. skontrolowaliśmy 125 tys. partii produktów spożywczych. Z tego zakwestionowaliśmy 23 proc., głównie: nieprawidłowe oznakowanie - brak ważnych dla konsumenta informacji, np. o składzie czy pochodzeniu produktu. Dzięki centrum spory dotyczące zakupu żywności mają szanse na szybkie i sprawne zakończenie zarówno dla konsumentów, jak i przedsiębiorców.

Czytaj również: Przeprowadzono kontrole mięsa ze sklepów. Jakie są wyniki?

Co i jak możemy zgłaszać przez stronę CPRSŻ

Sytuacja konfliktowa może dotyczyć: jakości handlowej, przekazywanych informacji lub oznakowania produktów spożywczych. Polubownie będzie można również rozwiązać problem dotyczący konkursów i loterii promocyjnych w sytuacji, gdy wcześniejsza próba bezpośredniego rozwiązania sporu zawiodła.

Zasady prowadzenia postępowania przez CPRSŻ są maksymalnie uproszczone. Cały spór może zostać rozwiązany przy użyciu platformy internetowej, przez którą można złożyć wniosek i przedstawić swoje racje. Strony sporu po zarejestrowaniu sprawy otrzymują kod, który umożliwia im komunikację elektroniczną, w tym dostęp do przekazanych dokumentów. Bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów, konsument może szybko dojść do porozumienia z przedsiębiorcą.

- Artykuły spożywcze są stosunkowo tanie, więc klient przeważnie nie ma motywacji, żeby dochodzić swoich racji na drodze sądowej. W tej sytuacji dobrym rozwiązaniem są postępowania mediacyjne - wyjaśnia Dorota Karczewska, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Zachęcamy konsumentów i przedsiębiorców, aby z nich korzystali. UOKiK będzie się przyglądał działalności Centrum. Zachęcamy też przedsiębiorców z innych branż do rozwijania tego typu projektów.

W skład centrum wchodzą profesjonaliści - prawnicy, adwokaci i radcowie prawni - mający doświadczenie w rozwiązywaniu sporów konsumenckich oraz doskonałą znajomość prawa żywnościowego. CPRSŻ zapewnia niezależność i bezstronność osób prowadzących postępowanie. W sprawach wymagających specjalistycznej wiedzy, instytucja umożliwia skorzystanie z opinii eksperta.

Czytaj także: Żywność bez E zyskuje na popularności, ale wielu klientów nie wie gdzie jej szukać

- Samo rozstrzygnięcie sporu przez CPRSŻ nie jest wiążące, a strony mogą wycofać się z postępowania na każdym jego etapie. Zatem w przypadku gdy konsument lub przedsiębiorca uzna, że sprawę należy skierować na drogę postępowania sądowego ma do tego prawo, bowiem terminy przedawnienia nie biegną do czasu zakończenia sporu – zaznacza przewodnicząca CPRSŻ mecenasMagdalena Osińska.

CPRSŻ może pośredniczyć zarówno w rozwiązywaniu sporów krajowych, jak i transgranicznych w UE.
Więcej informacji o Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dotyczących Żywności na stronie: www.cprsz.pl. Kontakt do centrum - tel. (+48) 22 830 70 55 i tel. kom. (+48) 532 465 184 lub e-mail: [email protected].

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nieświeża żywność? Złóż reklamację przez stronę internetową Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dotyczących Żywności - Gazeta Pomorska