Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nauka zdalna zrobiła wiele złego. Bydgoskie szkoły zaoferują uczniom dodatkową pomoc psychologiczno-pedagogiczną

Małgorzata Pieczyńska
Małgorzata Pieczyńska
Nauka zdalna osłabiła nie tylko więzi między uczniami. By pomóc im, od 1 marca w szkołach będą mogły być realizowane zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w dodatkowym wymiarze godzin
Nauka zdalna osłabiła nie tylko więzi między uczniami. By pomóc im, od 1 marca w szkołach będą mogły być realizowane zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w dodatkowym wymiarze godzin Mariusz Kapała/Archiwum
Obniżona motywacja do pracy, lęk przed ponowną oceną czy osłabione więzi z rówieśnikami - to ciemna strona nauki zdalnej. By pomóc uczniom, od 1 marca w szkołach będą mogły być realizowane zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w dodatkowym wymiarze godzin. Bydgoskie szkoły chcą z tego rozwiązania skorzystać.

Zobacz wideo: Budowa nowego kampusu Akademii Muzycznej może się rozpocząć.

od 16 lat

Wsparcie ma obejmować organizację zajęć: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym dla uczniów, u których rozpoznano potrzebę wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. Na ten cel resort edukacji zamierza przeznaczyć ogółem 180 mln zł.

Zajęcia będą mogły być prowadzone od 1 marca br., ale to szkoła - stosownie do swoich potrzeb i możliwości - zadecyduje o terminie ich rozpoczęcia. Do 21 lutego br. dyrektorzy szkół mogli przekazać do organu prowadzącego informacje na temat liczby godzin dodatkowych zajęć specjalistycznych zaplanowanych do realizacji w ich szkołach. Zajęcia powinny zostać zrealizowane do 20 grudnia br. Liczba godzin w konkretnych placówkach uzależniona jest od liczby uczniów w danej szkole.

Bydgoskie szkoły diagnozują potrzeby uczniów. Problemów cała masa

Z tego rozwiązania zamierza skorzystać SP nr 35. - W przypadku naszej szkoły będzie to 436 godzin takich zajęć. Właśnie zbieramy informacje, ilu uczniów będzie nimi zainteresowanych - mówi Aleksandra Gulbinowicz-Kotowska, dyrektor szkoły.

A potrzeby na pewno są. - Dużo rozmawiam z uczniami i najczęściej mają obniżoną motywację do pracy. Nie widzą celu podejmowanego wysiłku - mówi Justyna Słowik, pedagog w SP nr 35. - Kolejne sprawy to obniżony nastrój, zamknięcie się w sobie, lęk przed ponowną oceną. Uczniowie na nowo muszą się też nauczyć bycia ze sobą. Na godzinach wychowawczych na pewno postawimy na zajęcia integracyjne i wzmacniające poczucie ich wartości. W naszej szkole w niektórych klasach realizujemy też projekt "Uważna szkoła", który ma na celu obniżenie lęku i redukcję stresu.

Z zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w dodatkowym wymiarze godzin chce też skorzystać SP nr 32.

- Diagnozujemy właśnie, jakie są potrzeby - mówi Arletta Popławska, dyrektor SP nr 32. - Chcemy takie informacje pozyskać od rodziców, ale też nauczyciele będą rozmawiali z uczniami na ten temat na godzinach wychowawczych. W przypadku naszej szkoły będzie to 428 godzin i na pewno w pełni je wykorzystamy. Mamy zespół psychologiczno-pedagogiczny w skład, którego wchodzą, m.in. pedagodzy, psycholodzy, logopeda, nauczyciele od terapii pedagogicznej. Zrobimy wszystko, by pomóc uczniom.

Dodatkowe godziny z pomocy psychologiczno-pedagogicznej mają pomóc uczniom

Dyrekcja II LO także złożyła zapotrzebowanie na takie dodatkowe godziny zajęć.

- Na pewno są potrzebne, dlatego w tej sprawie wystąpiłam już do organu prowadzącego - mówi Mirosława Glaza, dyrektor II LO. - Kłopot w tym, że nasza pani pedagog przebywa na dłuższym zwolnieniu lekarskim i szukam kogoś na zastępstwo. Inna sprawa, że organizacja takich zajęć może być u nas trudna, bo są to dodatkowe godziny, a wielu uczniów ma już dużo dodatkowych zajęć. Diagnozujemy jednak potrzeby i jeśli będzie taka konieczność, to na pewno odpowiemy na oczekiwania uczniów.

Jak informuje resort edukacji, do końca lutego br. podział środków zostanie dokonany przez MEiN i przekazany do Ministerstwa Finansów. Środki powinny trafić na rachunki Jednostek Samorządu Terytorialnego jeszcze przed rozpoczęciem zajęć.

Od 1 września br. rozpocznie się z kolei wdrażanie I etapu standaryzacji zatrudniania w przedszkolach i szkołach nauczycieli psychologów, pedagogów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i pedagogów specjalnych. Rozwiązania w tym zakresie zostaną wprowadzane stopniowo, do 1 września 2024 r. Wymiar zatrudnienia będzie zależny od liczby uczniów w przedszkolu/szkole. Na ten cel MEiN zabezpieczyło łącznie 520 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo