Nauka w duecie z biznesem

redZaktualizowano 
Tomasz Czachorowski
Polska gospodarka nie jest innowacyjna. Pod tym względem wyprzedzamy jedynie kilka krajów ze wschodu Europy. W Bydgoszczy spotkano się, aby to zmienić.

Także nasze województwo znajduje się wśród mało innowacyjnych regionów Europy Wschodniej i Południowo- Wschodniej.

Czy większy rozwój innowacyjny przedsiębiorców i jednostek naukowych jest możliwy? Współpraca nauki i biznesu to fundament dla gospodarki opartej na wiedzy. Naukowcy i przedsiębiorcy dyskutowali o tym niedawno podczas wydarzenia "Partnerstwo nauki i biznesu. Jak wykorzystać szanse dla rozwoju innowacyjnego?”. To pierwsze z cyklu spotkań organizowanych przez Centrum Transferu Technologii Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego i Pracodawców Pomorza i Kujaw.

Organizatorzy, poprzez prezentacje dotyczące możliwości finansowania innowacji z funduszy unijnych oraz sesję networkingową, stworzyli przestrzeń do wymiany wiedzy oraz współpracy nauki i biznesu.

Pozytywne aspekty przenikania się nauki i praktyki biznesowe, to przede wszystkim rozwój potencjału przedsiębiorstw, które zdecydowały się zaangażować naukowców do opracowania koncepcji innowacyjnych. Pojawiły się dzięki temu nowe produkty i technologie. Wiedza dająca początek tym innowacjom jest jednak często poza zasięgiem firm bez współpracy z jednostkami naukowymi.

Wdrażanie nowych koncepcji w biznesie rozwija umiejętności naukowców. Mają oni możliwość praktycznego zweryfikowania swojej wiedzy. Wzrastają ich kompetencje, a prowadzona działalność dydaktyczna jest bardziej użyteczna dla studentów. W tej współpracy pojawiają się również minusy. To zwłaszcza biurokracja, tak po stronie uczelni, jak i instytucji dysponujących środkami unijnymi wspierającymi wprowadzanie innowacji. O niepowodzeniu wielu koncepcji z dużym potencjałem innowacyjnym decyduje także brak strategii rozwoju w firmach. Brakuje profesjonalnego planowania wspierającego opracowanie i wdrażanie innowacji. Przedsiębiorcy często oczekują, że naukowiec określi wizję ich rozwoju. A to raczej niemożliwe, bo przecież to przedsiębiorca prowadzi biznes i zna swój rynek. Niestety firmy często nie przechodzą płynnie od koncepcji do realizacji. Brakuje im profesjonalnego wsparcia w działaniach innowacyjnych.

Tylko podnoszenie potencjału innowacyjnego może przyspieszyć rozwój naszej regionalnej gospodarki. Potencjał regionalnych uczelni jest spory. Przedsiębiorcy nie widzą jednak prostej ścieżki prowadzącej ich do kontaktu z naukowcem posiadającym wiedzę, której potrzebują. Poszukaniu tych możliwości służą właśnie spotkania informacyjne z elementami networkingu. Chociażby te, które organizują Centrum Transferu Technologii UTP i Pracodawcy Pomorza i Kujaw. Na tym nie kończy się oferta tych instytucji. Mogą pomóc w poszukiwaniach koncepcji rozwoju, wesprzeć w pozyskiwaniu dotacji unijnych, czy też doradzić przy uzgadnianiu warunków współpracy z naukowcami.

polecane: 60 Sekund Biznesu: W internecie jest wygodniej i większy wybór.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3