Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kujawsko-Pomorskie. Arriva będzie wozić pasażerów pociągów spalinowych. Co z elektrycznymi? [stanowisko Polregio]

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Arriva będzie obsługiwała połączenia kolejowe linii niezelektryfikowanych.
Arriva będzie obsługiwała połączenia kolejowe linii niezelektryfikowanych. Arkadiusz Wojtasiewicz
Marszałek województwa powiedział podczas briefingu prasowego (26 września), że przetarg kolejowy został rozstrzygnięty częściowo, co oznacza, że na pewno podpisze umowę z Arrivą.

Przetarg na obsługę kujawsko-pomorskich tras - od wprowadzenia nowego rozkładu jazdy PKP 13 grudnia 2022 r. do 2030 roku - został ogłoszony 4 maja br. i podzielono go na cztery pakiety.

Połączenia kolejowe. Na pewno pojedzie Arriva

27 czerwca Urząd Marszałkowski w Toruniu podał, kto złożył oferty na świadczenie usług kolejowych w naszym regionie.

Pierwszy i drugi pakiet dotyczą linii zelektryfikowanych oraz zaplanowanego do elektryfikacji po roku 2025 odcinka trasy 208 w północnej części regionu. Do ich obsługi wystartowała firma Polregio. Z kolei trzeci i czwarty to linie niezelektryfikowane - tutaj chce nadal wozić pasażerów spółka Arriva i wszystko wskazuje, że tak pozostanie.

- Zderzyliśmy się z ogromnym wzrostem cen usług przewozowych. W przypadku Arrivy mówimy o 120 procentach więcej, a Polregio 140 procentach wporównaniu do tego, co mamy w umowach - podkreślała Aneta Jędrzejewska, członek zarządu województwa kujawsko-pomorskiego. - Oczywiście, jesteśmy świadomi wzrostu kosztów, więc podczas negocjacji z firmami, zaproponowaliśmy waloryzację stawek. Część przetargu już rozstrzygnęliśmy i na pewno podpiszemy umowę z Arrivą. Trwają zaś rozmowy z Polregio.

Całościowe rozstrzygnięcie przetargu jest niemożliwe ze względu na toczące się postępowanie sądowe (przed sądem zamówień publicznych). Spółka Polregio, pomimo złożenia oferty, zaskarżyła tryb, w którym marszałek zamierza wyłonić operatorów przewozów.

- Nie rozumiemy decyzji Polregio, które złożyło skargę na przetarg do sądu, Jeżeli sąd opowie się po stronie przewoźnika, będziemy musieli unieważnić cały przetarg. Mam nadzieję, że tak się jednak nie stanie. Apeluję do Polregio, aby wycofało swoje oskarżenie, bo jest szkodliwe dla wszystkich - komentował marszałek.

Wiktor Plesiński, wicedyrektor Departamentu Transportu UM w Toruniu twierdzi, że waloryzacja stawek była uczciwa.

- Uwzględniliśmy wiele realnych czynników, jak inflacja, średnie wynagrodzenie czy zmiany w cenach paliw w przypadku pociągów spalinowych i energii w pojazdach elektrycznych. Mówimy o wieloletniej umowie, gdzie muszą być zabezpieczone interesy przewoźników i też samorządu. Nasze propozycje są transparentne.

- Zamierzamy co roku waloryzować stawki za pociągokilometr - wtrąciła Jędrzejewska.

Plesiński uzupełnił: - Nowe oferty uwzględniają również większy standard pociągów, muszą się w nich znaleźć klimatyzacja, ułatwienia dla niepełnosprawnych, możliwość płatności kartą za bilety, aplikacje mobilne.

- Finansowo jesteśmy optymistami, mamy wzrost pasażerów, co na pewno przekłada się na wyniki sprzedaży biletów - komentowała Aneta Jędrzejewska.

Połączenia kolejowe elektryczne, czyli gdzie konkretnie?

Pakiet pierwszy obejmuje połączenia elektryczne Kutno-Włocławek-Toruń-Bydgoszcz, Bydgoszcz-Inowrocław, Gniezno-Inowrocław-Toruń, Bydgoszcz - Toruń - Jabłonowo Pomorskie (plus Brodnica, jeśli Polskie Linie Kolejowe zelektryfikują linię po 2025 roku).

Drugi to linie Bydgoszcz-Wyrzysk-Osiek, Bydgoszcz-Toruń, Toruń - Jabłonowo Pomorskie, Bydgoszcz-Smętowo, Piła-Bydgoszcz, Inowrocław-Bydgoszcz, Toruń-Inowrocław-Gniezno.

Polregio: Trzeba znaleźć takie rozwiązanie, które nie spowoduje przerzucenia kosztów na przewoźnika

Tak do sytuacji odnosi się Polregio: - Naszym nadrzędnym celem jest zawarcie z Urzędem Marszałkowskim umowy na świadczenie usługi przewozowej dla mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego, przy zapewnieniu pokrycia kosztów, niezbędnych do realizacji jej zakresu, szczegółowo określonego przez Pana Marszałka. Obecna sytuacja na rynku energii powoduje, że konieczne jest znalezienie takiego rozwiązania, które nie będzie powodowało przerzucenia na przewoźnika kosztów od niego niezależnych - odpowiada "Pomorskiej" Aleksandra Baldys, rzecznik Polregio. - Pozostaje otwartą kwestią, czy postępowanie przetargowe, uniemożliwiające złożenie odwołania w trybie przewidzianym w ustawie Prawo Zamówień Publicznych, spełnia wymagania przepisów prawa. Dlatego skierowaliśmy sprawę do sądu, aby potwierdzić czy kontrakt zawarty w wyniku tego postępowania będzie zgodny z ustawą.

Jak pojedziemy koleją?

Przypomnijmy, liczba pociągokilometrów wynosiła od grudnia 2021 do grudnia 2022 r. - 5 277 000, w kolejnym rozkładzie około 4 miliony pociągokilometrów. W najbliższym ma ich być, jak zapowiada marszałek, tyle samo. Podaje przykład Arrivy, gdzie umowa obejmie 2 ,4 mln pociągokilometrów w 2023 r. - identycznie jak dziś. Pozwoli to na zachowanie identycznej liczby połączeń na liniach spalinowych, jak np. w Borach Tucholskich, na trasach do Grudziądza czy z Torunia do Sierpca.

Jednak na razie nie wrócą pociągi do Rypina czy Ciechocinka, a poza tym trudno powiedzieć czy po remoncie linii 207 uda się uruchomić bezpośrednie składy z Torunia do Gdyni przez Grudziądz.

Marszałek zapowiedział, że wraz z nowym rozkładem jazdy PKP od 13 grudnia, na torach pojawi się też pięć nowych pociągów elektrycznych, które wyprodukuje Pesa. Składy z klimatyzacją i 150 miejscami siedzącymi każdy, będą kosztowały blisko 180 milionów złotych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kujawsko-Pomorskie. Arriva będzie wozić pasażerów pociągów spalinowych. Co z elektrycznymi? [stanowisko Polregio] - Gazeta Pomorska