Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Klienci częściowo wrócili do galerii handlowych. "Przywrócenie niedziel handlowych można potraktować jako możliwość pobudzania"

Maciej Badowski
Maciej Badowski
W pierwszy dzień ponownego otwarcia centrów handlowych małe i średnie centra zanotowały średnio 72 proc. footfallu wobec tego samego okresu z zeszłego roku.
W pierwszy dzień ponownego otwarcia centrów handlowych małe i średnie centra zanotowały średnio 72 proc. footfallu wobec tego samego okresu z zeszłego roku. Karolina Misztal/ Polska Press
Dzienne poziomy odwiedzalności z 90 centrów handlowych z całej Polski w pierwszym tygodniu otwarć wyniosły zależnie od dnia od 53 do aż 68 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2019 r. - Współczynnik odwiedzalności w tym pierwszym tygodniu był lepszy niż można było wcześniej zakładać- mówi AIP ekspert.

Dane Polskiej Rady Centrów Handlowych zostały pozyskane od zarządców 90 centrów i parków handlowych w Polsce, których łączna powierzchnia najmu wynosi 3,2 mln m. kw., co stanowi reprezentację 26 proc. całości rynku. Dane były analizowane osobno dla każdego dnia tygodnia w okresie od 4 do 10 maja br.

- Klienci częściowo wrócili do galerii handlowych. Wiadomo, że wszyscy i nie w takim samym stopniu w każdej placówce ale na pewno można powiedzieć, że sytuacja wygląda lepiej w stosunku do tego co zadziało się w Chinach, czyli te procenty odpowiedzialności, które zebraliśmy pokazują, że nie było to 20- 30 proc. jak na początku w Chinach, tylko między 50 a 70 proc. w części obiektów w Polsce- tłumaczy w rozmowie z AIP Radosław Knap, Dyrektor Generalny i Członek Zarządu Polskiej Rady Centrów Handlowych. - Współczynnik odwiedzalności w tym pierwszym tygodniu był lepszy niż można było wcześniej zakładać- dodaje.

W pierwszy dzień ponownego otwarcia centrów handlowych małe i średnie centra zanotowały średnio 72 proc. footfallu wobec tego samego okresu z zeszłego roku. W przypadku dużych i bardzo dużych centrów było to 63 proc. Najwyższe wskaźniki zanotowane zostały w poniedziałek 4 maja. Popularna zakupowo zazwyczaj sobota zanotowała nieco ponad 50 proc. wizyt klientów w stosunku do analogicznego okresu sprzed epidemii. Niższy wskaźnik od średniej wynikał jednak zapewne z bardzo dobrej sobotniej aury- wynika z danych PRCH.

- Tak jak widzimy po rodzaju obiektu, to rzeczywiście w tych mniejszych obiektach ta odwiedzalność jest mniejsza jeżeli spojrzymy na to liczbowo. Liczona też jest np. dla ludzi którzy wchodzą bezpośrednio do poszczególnych placówek, tak jak mato miejsce w parkach handlowych. W tego typu obiektach łatwiej jest utrzymać tę stałą liczbę klientów, ponieważ wchodzą od razu do konkretnego sklepu, przechodzą do kolejnego i to jest w ten sposób liczone. W przypadku większych centrów handlowych rozproszenie klientów jest większe na poszczególne placówki. Wiadomo, że one odnotowywały wcześniej olbrzymie liczby odwiedzających, więc relatywnie ten procent jest niższy ale i tak lepszy, niż się spodziewaliśmy- wyjaśnia ekspert.

Knap zwraca uwagę, że limit jednej osoby na15 m2 na pewno nie było przekroczone, tłumaczy to tym, że centra handlowe są dużymi powierzchniami. Jeżeli ten pozytywny trend odwiedzających byłby utrzymany w ciągu kilku najbliższych miesięcy, to wtedy mogłoby to mieć znaczenie.

- Na tę chwilę wiadomo, że cały czas gdzieś tam pojawiają się obawy społeczne i potrzeba takiego „przetestowania”. Ludzie widzą, że jak przychodzą do tych obiektów, normy i wytyczne higieniczne są zachowane. Przy każdej palcówce widać informacje ile może wejść osób, na korytarzach znajdują się urządzenia do odkażania rąk. Są informacje z zaleceniami jak się zachowywać, wszędzie znajdują się znaczniki odległościowe. To wszystko zostało wdrożone. Wiadomo, że ludzie na początku mają pewne obawy jak będzie wyglądać ta nowa rzeczywistość, więc będą się do tego przyzwyczajać stopniowo- wylicza.

Zapytany o trend odwiedzających w najbliższym czasie, ekspert zachowuje umiarkowany optymizm. - Chcielibyśmy zakładać trend wzrostowy. Będziemy obserwować kolejne tygodnie. Na pewno miło nas zaskoczył ten pierwszy tydzień. Nie są to tłumy ale jest to na pewno lepsza baza wyjściowa, prognoza do powrotu, niż się spodziewaliśmy- mówi.

Ponadto z zebranych danych wynika, że współczynnik konwersji kształtował się lepiej niż się spodziewano (relacja obrotów sprzedaży do wizyt w sklepach). Klienci przyszli do centrów handlowych z konkretnymi planami zakupowymi, na co wcześniej wskazywały wyniki badania.

Z kolei z danych Credit Agricole i PKO BP Research wynika, że w pierwszym tygodniu od otwarcia galerii handlowych, klienci tych banków wydali tyle samo lub więcej aniżeli przed ich zamknięciem. Dane dotyczą płatności wykonywanych kartami płatniczymi oraz blikiem. Jak przedstawił bank Credit Agricole otwarcie galerii wpłynęło na wzrost obrotów o ok. 90 proc. w porównaniu do danych z wcześniejszego tygodnia. Podkreślono również, że obroty były wyższe o ok. 20 proc. w porównaniu do lutego.

Przy okazji wrócił temat niedziel handlowych. - Jest to temat, który wraca dla szeroko pojętej branży handlowej, nie tylko dla centrów handlowych ale dla całego handlu. Te niedziele były czymś co utrudniało w ostatnim czasie działalność wielu przedsiębiorcom. Handel jakby obrywał w ostaniach latach tego typu pomysłami i tymi niedzielami również. W tym momencie wiadomo, że to co spowodowała pandemia, zamknięcie wielu placówek handlowych na blisko dwa miesiące, jest czymś, co bardzo mocno dotknęło wielu przedsiębiorców. Zarówno właścicieli centrów handlowych, jak i najemców tych centrów, czy mniejszych obiektów- tłumaczy Knap.

Ekspert tłumaczy, że przywrócenie niedziel handlowych można by potraktować jakomożliwość „pobudzania”. - Cały czas czekamy na otwarcie restauracji, kin czy ogólnie miejsc rozrywki. Oni są też tymi, którzy wcześnie jw niedziele byli otwarci. Żeby te firmy mogły nadrabiać te straty, przyzwyczajać klientów do tej „normalności”, będą potrzebowali czasu, który te niedziele mogą im dać. Im i klientom, żeby się przyzwyczaili żeby nabrali tej odpowiedzialności., takiego przyzwyczajenia do działania czy odwiedzania tych placówek w nowych realiach. Jeżeli to będzie tak, że po otwarciu np. kin będzie można zajmować co której miejsce, to znowu tyle osób, które by wcześniej przychodziły do kina, nie będzie mogła automatycznie wejść jednorazowo. Potrzeba więcej czasu na to, żeby móc ten ruch rozkładać. Podobnie w placówkach sklepowych czy usługach. Stąd te niedziele byłyby takim ważnym elementem pobudzającym popyt i dającym możliwość nadrabiania tego czasu dla przedsiębiorców i utrzymania miejsc pracy. Powinniśmy myśleć także o tych ludziach, którzy są zatrudnieni właśnie w handlu, a jest to ponad milion osób- wyjaśnia.

Jednocześnie Knap zwraca uwagę na element przepustowości handlu w kontekście przywrócenia niedziel handlowych. - W momencie kiedy będziemy dochodzić do tych współczynników granicznych. To możliwość rozłożenia klientów w czasie na inne dni, czyli np. na niedziele pozwoli na zachowanie tych standardów bezpieczeństwa- podsumowuje.

- Na tę chwilę jest za wcześnie na podsumowania odwiedzalności, ponieważ nie minęły jeszcze 2 tygodnie od częściowego zniesienia obostrzeń. Widzimy jednak, że trend jest pozytywny i jesteśmy optymistycznie nastawieni- mówi AIP Aleksandra Kołakowska, rzecznik prasowy Galerii Mokotów. - Zaobserwowaliśmy, że klienci w pierwszych dniach robią zakupy bardzo efektywnie. Ich decyzje zakupowe są wcześniej przemyślane i odwiedzają centra handlowe w konkretnym celu. Przekłada się to na zdecydowanie wyższą konwersję w sklepach. Z rozmów z naszymi najemcami wiemy, że wyniki sprzedaży w pierwszych dniach po ponownym otwarciu są powyżej ich wstępnych założeń, co jest dla nas budującą informacją- dodaje.

ZABEZPIECZ SIEBIE I SWOICH PRACOWNIKÓW - MASKI Z FILTREM, PRZYŁBICE, ŚRODKI DO DEZYNFEKCJI, OKULARY I INNE PRODUKTY PROFILAKTYCZNE PRZECIWKO WIRUSOM I BAKTERIOM >> Sprawdź w naszym sklepie <<

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera