Kasza i radosna mrożonka

Dominika Kucharska
Zimowa aura serwuje nam depresyjny nastrój, a my co? W nagrodę sięgamy po to, co słodkie, tłuste… i dietę piorun trzasnął.

Słyszałam kiedyś, że zimno odchudza. Przecież człowiek to istota stałocieplna - połowa kalorii ze spożywanych przez nas pokarmów jest przeznaczona na utrzymanie stałej temperatury. Logiczne więc, że im zimniej, tym lepiej. Można sparafrazować Goethego krzycząc ochoczo: „Trwaj zimo, jesteś taka piękna!”.

No tak, ale żeby nie było za łatwo, to ta piękna zima usiana jest OKAZJAMI. A to święta i stół zastawiony po brzegi, a to sylwester i karnawał z koreczkami i procentowymi, bardzo kalorycznymi napojami. A czekolada? No tak, ona w chłodne dni patrzy na nas tak słodko... Koniec końców wychodzi, że zimą łatwiej przytyć niż schudnąć. Pokrętna ta ludzka natura. Fakt, ale przecież babcia powtarzała, że kilo czy dwa więcej na mrozy jak znalazł. To prawda z tym, że nie ma co gromadzić tłuszczyku, jeśli pracujemy w biurze, a do pracy jedziemy autem, które zostawiamy na podziemnym parkingu. Gdy nasz organizm nie musi gromadzić zapasów, aby termometr wskazywał 36,6, to niestety nie mamy już usprawiedliwienia dla zimowego obżarstwa.

NAJPROSTSZA LINIA OPORU

Mechanizm zimowego tycia jest banalny. - Szaro za oknem, słońce pojawia się tylko na parę godzin, nic nam się nie chce i tak w łatwy sposób serwowany jest nam depresyjny nastrój. W odpowiedzi wielu z nas idzie po najprostszej linii oporu i pocieszenia szuka w jedzeniu. Po co sięgamy? Zimą mamy apetyt na to, co tłuste i słodkie - przyznaje dietetyk Katarzyna Wawrzyniak z toruńskiej poradni Dobry Dietetyk. - Aby nie przytyć w tym okresie, musimy, po pierwsze, trzymać się standardowych zasad, czyli jeść 4-5 niewielkich posiłków w regularnych odstępach czasu. W diecie nie może zabraknąć niezbędnych składników - tłuszczy, białka, węglowodanów. Inną sprawą jest to, że powinniśmy przestać postrzegać święta czy karnawałowe imprezy głównie przez pryzmat jedzenia do pełna - zaznacza.

ZAJRZYJ DO ZAMRAŻALNIKA

Katarzyna Wawrzyniak radzi, aby zimą postawić na kasze. - Mają one mnóstwo mikroelementów i dają nam uczucie sytości na długi czas. Jedzmy je do obiadu, zamiast ziemniaków, jako samodzielne danie, albo na deser. Sama w domu bardzo często przyrządzam kaszę jaglaną na słodko, z owocami. Polecam.

A co z dzikim apetytem na słodkie? Jeśli naprawdę zależy ci na dobrej figurze, to zamiast czekolady sięgaj po owoce i kolorowe warzywa, zawierające dużo błonnika, bez którego nasz metabolizm nie będzie dobrze działał. Ważne jednak, aby nie przesadzić z zajadaniem się mandarynkami czy pomarańczami, bo niestety owoce zawierają dużo cukru i od jedzenia ich w nadmiarze też można przytyć. 2-3 owoce na dzień wystarczą.

Skąd natomiast w środku zimy wziąć kolorowe warzywa? - Z zamrażalnika - odpowiada pani dietetyk. - Mrożone nie są wcale gorsze od swoich świeżych, sezonowych odpowiedników. A już na pewno będą zdrowsze niż te świeże sprzedawane w markecie zimą - dodaje. A skoro jedzenie ma służyć jako nagroda za dzielne funkcjonowanie w te szare, zimowe dni, to kasza w towarzystwie pięknego zielonego brokuła, pomarańczowej marchewki i wesołego groszku bez wątpienia poprawi nam humor.

Poza tym pamiętajmy o chudym mięsie i rybach - najlepiej przyrządzanych na parze, bądź pieczonych w folii. Jeśli zdecydujemy się na smażenie, to uwaga, sięgnijmy po smalec albo masło, olej zostawmy do sałatek. - Wiele osób to zdziwi, ale najnowsze badania pokazują, że oleje pod wpływem wysokiej temperatury, jaka potrzebna jest do smażenia, zamieniają się w szkodliwe tłuszcze trans. Za to z tłuszczami pochodzenia zwierzęcego nie dzieje się nic złego, nie zmieniają swojej struktury - mówi Katarzyna Wawrzyniak.

REGUŁY

1. UMIAR I MAŁE, REGULARNE POSIŁKI
2. DANIA UROZMAICONE MROŻONYMI WARZYWAMI
3. JEDZ KASZĘ
4. ZJADAJ 2-3 OWOCE DZIENNIE

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3