Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jaka jest przyszłość historii?

Tomasz Skory, fot. Tadeusz Pawłowski
Członkowie konserwatywnych ugrupowań protestowali wczoraj w Bydgoszczy przeciwko zmianom proponowanym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Członkowie konserwatywnych ugrupowań protestowali wczoraj w Bydgoszczy przeciwko zmianom proponowanym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

<!** Image 3 align=none alt="Image 187948" sub="Protestujący przeciwko usunięciu historii z programu nauczania szkół ponadgimnazjalnych zebrali się na Starym Rynku o godzinie 13, skąd przemaszerowali przed siedzibę kuratorium oświaty na ulicy Konarskiego
Fot.: Tadeusz Pawłowski
">

Od września w szkołach ponadgimnazjalnych ma zacząć obowiązywać nowa podstawa programowa, w ramach której uczniowie po pierwszym roku zadecydują, jakich przedmiotów uczyć się będą dalej w zakresie rozszerzonym, a jakich w podstawowym. Planowane zmiany budzą kontrowersje szczególnie w przypadku lekcji historii, których liczba - przy wyborze wersji podstawowej - miałaby się znacząco zmniejszyć.

Trzy lata na czteroletni program

Obecnie nauczyciele, zarówno w gimnazjum jak i liceum, mają trzy lata, by przekazać uczniom program zaplanowany z myślą o czteroletnim liceum. MEN tłumaczy, że przez taki model często nie ma już czasu na omówienie współczesnej historii. Zmienić miałby to czteroletni cykl kształcenia, obejmujący gimnazjum i pierwszą klasę liceum. W gimnazjum uczeń zapoznałby się z dziejami kraju i świata do 1918 roku, a w liceum przez cały rok omawiałby czasy współczesne.

Po pierwszej klasie licealiści będą musieli wybrać: albo dalej poznawać będą szczegółowo dzieje naszego kraju, albo skupią się na przedmiotach przyrodniczych. Liczba godzin historii w drugim wypadku spaść miałaby z pięciu, jak jest obecnie, do zaledwie dwóch, a uczniowie wybieraliby interesujący ich materiał w ramach kilku zaproponowanych modułów.

<!** reklama>

Niebezpieczeństwa związane z pomysłem MEN wymienia Krystian Frelichowski, przewodniczący Bydgoskiego Klubu Gazety Polskiej. - Młodzież w gimnazjum zakończy naukę historii na roku 1918 i ci, którzy nie będą jej kontynuować, nie będą mieli możliwości zdobywania wiedzy o historii nowożytnej. W liceum historii uczyć się będzie tylko w pierwszej klasie, a potem zastąpić ją mają bloki tematyczne do wyboru. Wszyscy nauczyciele, z którymi rozmawialiśmy, znają tytuły tych bloków, ale nie wiedzą, co się pod nimi kryje i nie mają odpowiednich podręczników do przeprowadzania takich lekcji.

Przeciwni planowanym zmianom są także członkowie Stowarzyszenia KoLiber, Narodowej Bydgoszczy, Solidarnych 2010, Idei Solidarności 1980-1989 i Stowarzyszenia Osób Represjonowanych w PRL „Przymierze”, którzy protestowali wczoraj w Bydgoszczy w obronie nauczania historii. Wiec rozpoczął się na Starym Rynku skąd uczestnicy przemaszerowali pod kuratorium oświaty, gdzie złożyli pismo protestacyjne.

Patriotyczne nieobowiązkowe

- Jeżeli chcemy kształtować świadomych obywateli, którzy będą brać udział w wyborach, musimy zadbać o to, by mieli oni dostęp do wiedzy historycznej - podkreślał przewodniczący BKGP. Dodał, że kolejne niebezpieczeństwo dla kształtowania młodych ludzi wiąże się ze zmianami na liście lektur. - Książki o tematyce patriotycznej znalazły się na liście lektur nadprogramowych, których zwykle już nie ma czasu przerobić na lekcjach polskiego.

<!** Image 4 align=none alt="Image 187948" >

Więcej zła niż dobra?

Z decyzją Ministerstwa Edukacji Narodowej nie zgadza się również Michał Dworski, prezes bydgoskiego oddziału Stowarzyszenia KoLiber.

- Wydaje mi się, że została ona podjęta bez wcześniejszych konsultacji i przyniesie więcej negatywnych niż pozytywnych efektów. Wierzę, że pomysłodawcy zmian chcieli dobrze, dając młodym wybór, ale trzeba pamiętać, że to historia uczy nas, jak powinniśmy postępować i czego unikać.

Zobacz galerię: Jaka jest przyszłość historii?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!