Jak powinna wyglądać umowa z architektem

Materiał informacyjny Zaktualizowano 
Czy umowa pisemna przy współpracy z architektem jest konieczna? Na co powinniśmy zwracać uwagę przy jej zawieraniu?

Podstawowa zasada – umowa powinna uwzględniać potrzeby obu stron

W przypadku większości typów umów legislatywa nie nakazuje, by były one zawarte w formie pisemnej – ustna jest wystarczająca. Teoretycznie więc relacja między klientem i architektem może obejść się bez kontraktu pisemnego. W praktyce możemy sobie na to pozwolić tylko wtedy, kiedy architekt jest naszym znajomym, a my szykujemy się do przeprowadzenia niewielkich przeróbek w mieszkaniu. Jeśli jednak planujemy poważne zmiany, pisana umowa ułatwi nam rozwiązanie ewentualnego konfliktu i pozwoli udowodnić zakres obowiązków obu sygnatariuszy.

W takiej sytuacji jedna ze stron powinna przedstawić drugiej projekt umowy do zaopiniowania i zatwierdzenia. W przypadku zamówień dla wielkich firm zdarza się, że osobą przedstawiającą szkic kontraktu jest klient. Jeśli jesteśmy laikami, którzy budują lub remontują coś po raz pierwszy, najpewniej nie mamy pod ręką wzoru odpowiedniej umowy. W związku z tym możemy liczyć w tej kwestii na architekta.

Umowa o dzieło

Typową umową pomiędzy inwestorem a architektem jest umowa o dzieło. W dokumencie tym architekt (określany w umowie na przykład jako wykonawca) zobowiązuje się, że za określoną opłatą przygotuje projekt dla klienta (zleceniodawcy).

Tekst umowy może być względnie prosty. W kwestiach, które nie zostaną uwzględnione w jej treści, obowiązywać będzie kodeks cywilny. Z drugiej strony większość zagadnień, które regulują obowiązujące przepisy, można dodatkowo zawrzeć i ustalić w umowie.

Każda umowa musi zawierać takie cześci, które zapewnią jej wymaganą konkretność i które odróżnią ją od innych typów umów. W przypadku umowy o dzieło są to:

- zdefiniowanie przedmiotu dzieła – jaka dokumentacja ma być przygotowana (np. dokumentacja potrzebna do uzyskania pozwolenia na budowę) i jakiego obiektu dotyczy (np. dom rodzinny, jego położenie – gmina, konkretna działka); na ten punkt trzeba zwrócić szczególną uwagę, ponieważ niewłaściwe i niewystarczające zdefiniowanie przedmiotu dzieła może spowodować niejasność umowy, co skutkuje jej unieważnieniem.

- porozumienie ws. ceny – dokładne, ewentualnie szacunkowe lub w postaci sposobu jej stanowienia w późniejszym terminie (chyba że, strony wykazały wolę zawarcia umowy bez określenia ceny dzieła, wówczas obowiązuje cena płacona za porównywalne dzieło).

- niektóre źródła podają jeszcze inne wymagania dotyczące umów, np. czytelne oznaczenie jej stron.

W każdym razie istotne jest, aby z tekstu umowy jasno wynikało, kto z kim zawarł umowę i jakie prawa czy obowiązki mają wobec siebie obie strony.

Oprócz obowiązkowych elementów, które omówiliśmy wyżej, umowy zawierają zazwyczaj szereg dodatkowych postanowień, takich jak termin ukończenia zlecenia lub jego poszczególnych etapów. Specyficzną cechą projektowania budynków jest to, że mamy do czynienia z procesem, który trwa stosunkowo długo, składa się z kilku nawiązujących na siebie faz i wymaga pewnego udziału klienta (na przykład przy zdobywaniu dokumentów i w trakcie konsultacji nad rozpoczętym projektem). W związku z tym ludzie często decydują się na podział honorarium architekta na kilka części, które wypłaca się po ukończeniu konkretnych etapów zlecenia. W umowie warto również zawrzeć to, jakie dokumenty będą potrzebne w trakcie projektowania i kto odpowiada za ich dostarczenie.

Umowy o dzieło, podobnie jak i inne rodzaje kontraktów, często zawierają postanowienia dotyczące kar za ewentualne niedotrzymanie jej warunków przez jedną ze stron oraz punkty traktujące o tym, kiedy i w jakiej sytuacji można umowę wypowiedzieć.

Może się zdarzyć, że oprócz umowy o dzieło będzie trzeba zawrzeć i inne rodzaje umów, przede wszystkim licencyjną lub umowę o prowadzenie spraw. Oba rodzaje dokumentów również reguluje kodeks cywilny. Dobrą i wygodną opcją jest zawarcie jednej umowy, której treść będzie stanowić umowa o dzieło oraz postanowienia umowy o prowadzenie spraw i/lub licencyjnej.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3