Ford Kuga – trzy generacje wyjątkowego SUV-a

Materiał informacyjny Ford
Ford Kuga to duży rodzinny wehikuł z niezależnym, sportowym zacięciem. Amerykanie prezentują trzecią generację tego doskonałego kompaktowego SUV-a - zdaniem recenzentów – najlepszą. Przyjrzyjmy się rozwojowi modelu i zobaczmy, co oferuje nam jego najnowsza odsłona.

Ford Kuga I – zdobywanie europejskich rynków

Pierwsza generacja fordowskiego SUV-a zadebiutowała w 2008 roku jako rozwinięcie zaprojektowanego na europejski rynek koncepcyjnego Iosis X. Samochód wjechał na miejsce Forda Mavericka (w USA znanego jako Ford Escape). Projekt oparty został na opracowanej przez Forda filozofii Kinetic Design, zgodnie z którą pojazd ma sprawiać wrażenie ruchu, nawet kiedy stoi zaparkowany (na tym samym założeniu opierały się projekty modeli Fiesta, S-Max czy Mondeo).

Pierwsza generacja Kugi dostępna była w czterech wersjach wyposażeniowych: Trend, Titanium, Titanium S oraz Individual. W standardzie znajdowały się takie elementy jak m.in. klimatyzacja, ABS z EBD, układ kontroli trakcji ESP czy system zapobiegający dachowaniu. W ofercie dostępne były dwa silniki dieslowskie 2.0 TDCi i jeden benzynowy 2.5 TURBO produkcji Volvo.

Użytkownicy i recenzenci chwalili pierwszą Kugę za estetyczny projekt wnętrza i wykorzystanie dobrej jakości materiałów. Wśród plusów wymieniano również wygodne fotele, otwieraną na dwa sposoby tylną klapę (sama szyba lub całość) i zadowalającą liczbę schowków oraz przegródek na drobne przedmioty. Pojawiał się jednak dość istotny zarzut. Samochód był krytykowany za ilość miejsca dla pasażerów. Recenzenci podkreślali, że przestrzeni wewnątrz auta mogłoby być więcej.

Nie zawiodło jednak prowadzenie. Samochód świetnie trzymał się nawierzchni, doskonale radząc sobie z ostrymi zakrętami. Chwalono precyzję układu hamulcowego i kierowniczego oraz walory dotyczące bezpieczeństwa pasażerów. Ten ostatni punkt został zresztą dostrzeżony przez specjalistów, którzy przyznali pierwszej generacji Kugi maksymalną liczbę punktów w testach Euro NCAP.

Ford Kuga II – w rytmie zmian

Choć debiut „sceniczny” drugiej generacji Kugi miał miejsce w marcu 2012 roku na targach Geneva Motor Show, Polscy kierowcy musieli poczekać na krajową premierę aż do wiosny następnego roku. Druga odsłona Kugi wpisywała się w nową strategię Forda (One Ford), która zakładała, że wszystkie debiutujące modele przeznaczone będą zarówno na rynki europejskie, jak i północnoamerykańskie.

Druga generacja Kugi została zaktualizowana o nowe technologie mające stać na straży zdrowia i bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów oraz innych uczestników ruchu. Użytkownicy zwracali uwagę na komfort użytkowania samochodu i jego świetne właściwości jezdne.

Zmienił się nieco projekt pojazdu. Choć główne cechy wizualne zostały zachowane, wydłużono i obniżono nadwozie o kolejno 81 mm i 8 mm. Zauważalne zmiany dokonały się zwłaszcza z przodu auta. Uwagę zwracały obniżone reflektory, które wtopiono w nadwozie tak, by sprawiały wrażenie naturalnej całości. W solidnie wyglądającym zderzaku pojawiły się nowe sportowe wloty. Tylne reflektory „wyprowadzono” na boki samochodu, czyniąc z nich przedłużenie linii bocznej pojazdu. Obniżono również tylny zderzak. Zadbano o większą przestrzeń bagażową, rozciągając ją z 360 do 456 litrów.

Producent postarał się, żeby Ford Kuga II był samochodem jeszcze bardziej ekonomicznym niż jego poprzednik. Silniki benzynowe zastosowane w nowym modelu miały zużywać aż o 25% mniej paliwa niż te z modelu pierwszej generacji. Z kolei wysokoprężne – o 10% mniej ropy.

Na polski rynek przeznaczono Kugę II z 1.6-litrowym silnikiem benzynowym EcoBoost (wtedy nowość) o mocy: 150 i 180 KM. Klient miał również do wyboru dwulitrowy turbodiesel o mocy 140 i 163 KM.

W 2016 roku Kuga II przeszła solidny face lifting. Największa zmiana zaszła z przodu, który wzorowano na modelu Edge. Powiększono atrapę chłodnicy i zaprojektowano zupełnie nowe reflektory. Kierowca otrzymał nową kierownicę i supernowoczesny system multimedialny SYNC3 wyposażony w 8-calowy touchscreen. Pozbyto się klasycznego hamulca ręcznego, zastępując go klawiszem elektrycznego hamulca pomocniczego.

Klient dostał do wyboru dwie nowe wersje stylizacyjne – usportowioną ST Line oraz kipiącą od luksusów Vignale.

Ford Kuga III – coś zupełnie nowego!

Czas i miejsce debiutu trzeciej generacji Kugi nie były bez znaczenia. Samochód zaprezentowany został po raz pierwszy podczas zorganizowanej przez Forda konferencji na temat zmian w produkowanych przez niego SUV-ach i crossoverach. Wydarzenie miało miejsce w kwietniu 2019 roku, natomiast sprzedaż modelu rozpoczęła się we wrześniu tego samego roku. Najpierw nową Kugą mogli cieszyć się Amerykanie, gdzie pojazd sprzedawany był jako Ford Escape. Polscy kierowcy mogli „atakować” salony dopiero w marcu 2020 roku.

O ile druga generacja przynosiła nieco zmian, tak trzecia odsłona fordowskiego SUV-a okazała się prawdziwą rewolucją w ramach marki. Tym razem nie ograniczono się jedynie do lekkiego wydłużenia nadwozia. Nowa Kuga to samochód o szerszym rozstawie osi (o 2,71 cm) i jeszcze dłuższym nadwoziu (o 9 cm!). W ten sposób samochód przeskoczył do szacownego grona SUV-ów klasy średniej, za towarzystwo mając Toyotę RAV4. Na tym powiększeniu zyskują pasażerowie, którzy nie mogą już narzekać na niezadowalającą ilość miejsca.

W designie Kugi III uwagę zwraca wielka, zaokrąglona atrapa chłodnicy i nowe reflektory „przelewające się” poza krawędź maski. Uwagę zwraca opadająca linia dachu, dzięki której samochód sprawia wrażenie gotowego do skoku tygrysa. Takie usportowienie sylwetki dodało Kudze dynamiki i zadziorności, czyniąc z niej łakomy kąsek dla młodszego grona odbiorców.

Zmiany nie ominęły również silników. Wychodząc naprzeciw unijnym normom dotyczącym emisji spalin, Ford wyposażył swojego SUV-a w zelektryfikowane układy napędowe. Kuga III dostępna jest jako klasyczna hybryda, mild hybrid oraz hybryda typu plug-in.
Sportowy sznyt trzeciej generacji Kugi nie ogranicza się jednak wyłącznie do jego sylwetki, ale również właściwości jezdnych. Zastosowanie sztywniejszej i lżejszej platformy sprawia, że kierowca pewniej czuje się za kierownicą. Samochód lepiej trzyma się szosy, sprawniej pokonuje zakręty i jest niezwykle wygodne w prowadzeniu.

Nowy Ford Kuga opinie zbiera raczej entuzjastyczne. Recenzenci chwalą wspomniany napęd hybrydowy typu plug-in. Warto wiedzieć, że jest to debiut tego typu konstrukcji w Fordach przeznaczonych na europejskie trasy. Jeśli zajrzymy pod maskę, ukaże nam się silnik benzynowy o pojemności 2,5 l, motor elektryczny oraz bezstopniowa skrzynia biegów eCVT (Continously Variable Transmission). Układ gwarantuje łączną moc 225 KM, doskonałe prowadzenie i błyskawiczną reakcję na dociśnięcie pedału gazu. Przechodząc na tryb elektryczny, kierowca może uzyskać maksymalną prędkość 135 km/h. Akumulatory litowo-jonowe o pojemności 14,4 kWh dają za to zasięg do 56 km. Ładowanie do pełna przy wykorzystaniu z gniazdka 230 V zabiera ok. 4 godzin.

Ford Kuga III to także szereg systemów, których zadaniem jest uprzyjemnienie jazdy, a przede wszystkim uczynienie jej maksymalnie bezpieczną. W ramach nowej odsłony popularnego SUV-a zadebiutował system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu współpracujący z asystentem martwego pola lusterek zewnętrznych. Przekazuje on kierowcy informacje na temat obiektów znajdujących się w martwym polu, pilnując jednocześnie, by samochód nie zboczył z bezpiecznego pasa. Jeżeli kierowca rozpocznie manewr zmiany pasa, a pojazd „wyczuje”, że w martwym polu lusterek znajduje się inne auto, system da znać o grożącym niebezpieczeństwie. Producent wyposażył nową Kugę w system wykrywania pieszych i rowerzystów, adaptacyjny tempomat (ACC) z systemem Stop & Go, system rozpoznawania znaków prędkości itd.

Po raz pierwszy na europejskim rynku Ford zaproponował wyświetlacz przezierny (HUD) wyświetlający najważniejsze informacja w polu widzenia kierowcy. Producent może się pochwalić jednym z największych pól widzenia wśród wyświetlaczy HUD dostępnych na terenie UE. Wyświetlacz jest bardzo jasny i zapewnia 16-stopniową regulację.

Kuga III to również bezpieczne parkowanie. System monitorujący martwe pole widzenia w lusterkach „dozbrojony” został o funkcję ostrzegającą przed pojazdami znajdującymi się na drodze poprzecznej. Dzięki niemu kierowca wycofujący auto z miejsca parkingowego otrzymuje informacje o pojazdach znajdujących się z niebezpiecznej odległości. W razie zagrożenia system włącza hamulce, co minimalizuje ryzyko kolizji.

To nie wszystkie rozwiązania, które zastosowane zostały w trzeciej odsłonie popularnego SUV-a. Więcej informacji znajdziesz na oficjalnej stronie producenta. Poszukującym modelu idealnego rekomendujemy Ford Kuga konfigurator.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3