Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"Express" towarzyszy bydgoskim maturzystom

Małgorzata Pieczyńska
Przed poniedziałkowymi egzaminami Oliwia i Wojtek bardzo się stresowali. - Jak dobrze, że mamy to za sobą - mówią.
Przed poniedziałkowymi egzaminami Oliwia i Wojtek bardzo się stresowali. - Jak dobrze, że mamy to za sobą - mówią. Filip Kowalkowski
- To były dla nas najtrudniejsze egzaminy - tak o ustnym polskim i rozszerzonej historii mówią Oliwia i Wojtek, którym „Express” towarzyszy na maturze.

W poniedziałek uczniowie I LO w Bydgoszczy Oliwia Dąbrowska i Wojtek Durski przystąpili do kolejnych egzaminów maturalnych. Oliwia zmierzyła się z ustnym językiem polskim, a Wojtek z historią na poziomie rozszerzonym. - Tego egzaminu obawiałam się najbardziej, bo losowaliśmy pytania i tak naprawdę mogłam trafić wszystko - mówi 18-latka. - Na egzamin wchodziłam jako piąta. Od rana czułam zdenerwowanie, ale nie było tak źle. Uzyskałam 75 proc. Musiałam odpowiedzieć na pytanie, jakie są cel i sposoby stosowania groteski. Do tego był „Obraz 1698. Motyw polski - oczekiwanie 2” Jerzego Dudy-Gracza, przedstawiający postać starca na białym koniu w wymiętym podkoszulku. Wokół było mnóstwo śmieci, m.in. wiadra, koło. Należało się też odwołać do tekstów literackich. Wybrałam „Ferdydurke” Gombrowicza oraz „Mistrza i Małgorzatę” Bułhakowa. Komisja zadała mi jeszcze dwa pytania. W sumie poszło mi dobrze. Jestem zadowolona.

Wojtek Durski, który chce studiować prawo, po egzaminie z historii stwierdził: - Denerwowałem się. Arkusz był bardzo rozbudowany. Liczył aż 37 stron. Matura z tego przedmiotu była trudna. Mam nadzieję, że wynik, jaki uzyskam pozwoli mi dostać się na wymarzone studia. Nie rozwiązałem jednego zadania, które dotyczyło Hagii Sophii, a konkretnie wydarzenia, jakie doprowadziło do zmiany pełnionej funkcji przez świątynię. Do napisania było też wypracowanie. Do wyboru mieliśmy pięć tematów. Zdecydowałem się na „Księstwo Warszawskie, małe państwo wielkich nadziei”.

Pozostałe tematy pracy pisemnej dotyczyły gospodarki II RP, różnic w polityce zagranicznej prowadzonej przez Władysława Jagiełłę i Kazimierza Wielkiego. Maturzyści mieli też opisać na czym polegała kontrreformacja lub wyjaśnić, co doprowadziło do upadku Republiki w starożytnym Rzymie.

Przeczytaj też: Kto wymyślił maturę? W Bydgoszczy zdajemy ją od ponad 200 lat!

W III LO większość uczniów wybrała temat związany ze starożytnością. - Rozmawiałem po egzaminie z uczniami - mówi Tomasz Izajasz, nauczyciel historii w III LO. - Wielu stwierdziło, że w porównaniu z arkuszami z poprzednich 2 lat, ten był zdecydowanie trudniejszy. Niektóre zadania zawierały sporo tekstów źródłowych. Przejrzałem te arkusze i moim zdaniem, zadania były zróżnicowane. Najtrudniejsze dotyczyło tego, jak nazywa się historiografii proces zmian w społeczeństwie, który ilustrowała rycina przedstawiająca szwaczki w Japonii oraz to dotyczące rewolucji amareńskiej w starożytnym Egipcie.

MATURA W LICZBACH

  • W tym roku w województwie kujawsko-pomorskim maturę zdaje ponad 17 tys. uczniów ostatnich klas liceów i techników. W Bydgoszczy 4274 osoby.
  • Matura potrwa do 26 maja.
  • Świadectwa maturalne uczniowie odbiorą 30 czerwca. Warunkiem ich otrzymania jest uzyskanie minimum 30 proc. z egzaminów obowiązkowych pisemnych i ustnych oraz przystąpienie do jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym. Oliwia i Wojtek, nasi maturzyści, zdawać będą jeszcze w najbliższy czwartek i piątek ustny język angielski.

Obejrzyj: Ile czasu zajmuje przejście ronda Fordońskiego w Bydgoszczy w godzinach szczytu?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!