reklama

Emerytury 2020 [Waloryzacja, wyliczenia: 11.12.2019]. Jakie będą podwyżki emerytur i rent?

sierZaktualizowano 
Emerytury 2020 - rząd podał wstępnie - w projekcie budżetu na 2020 rok - wskaźnik waloryzacji rent i emerytur. Czy ostatecznie taki wskaźnik znajdzie się w ustawie budżetowej? Na następnych stronach prezentujemy wyliczenia (brutto) dla przykładowych emerytur przy założeniu, że wskaźnik waloryzacji wyniesie 103,24 proc. Uwzględniliśmy również emerytury, które znajdują się poniżej pułapu waloryzacji kwotowej, która w 2019 wyniosła 70 zł brutto. Archiwum Polska Press
Rząd przyjął 27 sierpnia 2019 projekt budżetu na 2020 rok. W projekcie jest zawarty planowany wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w przyszłym roku. O ile zatem wzrosną świadczenia z ZUS od marca 2020, jeśli się on utrzyma? Czy będzie kwotowa podwyżka dla osób pobierających niższe świadczenia? O ile wzrośnie najniższa emerytura? O tym piszemy poniżej. [Emerytury i renty 2020 - jaka podwyżka?]

Rząd przyjął na posiedzeniu 27 sierpnia projekt budżetu na 2020 rok. Ustalono w nim, że wydatki budżetu państwa zostaną zrównoważone wpływami i wyniosą 429,5 mld zł. To oznacza, że nie będzie deficytu.

Rząd podał również wskaźnik waloryzacji rent i emerytur z ZUS, jaki miałby obowiązywać w marcu 2020. Ma on wynieść 103,24 proc. To oznacza wzrost rent i emerytur o 3,24 proc. (brutto).
AKTUALIZACJA: Prawo i Sprawiedliwość zaproponowało, by minimalna emerytura w 2020 roku wzrosła z 1100 do 1200 złotych brutto.

ZOBACZ WYLICZENIA PODWYŻEK DLA PRZYKŁADOWYCH EMERYTUR W GALERII

Waloryzacja emerytur 2020 [wyliczenia, kwoty - 11.12.2019 r....

POLECAMY:
ZMIANA CZASU 2019. Kiedy ostatni raz przestawimy zegarki?

Waloryzacja emerytur i rent - wskaźnik

Warto wiedzieć
Ministerstwo Finansów wylicza wzrost rent i emerytur w danym roku biorąc pod uwagę następujące czynniki:

  • inflację w gospodarstwach emeryckich - wzrost cen towarów, które (statystycznie najwięcej) kupują seniorzy
  • realny wzrost płac w roku poprzedzającym waloryzację.

Emerytury i renty 2020 - jaka podwyżka?

W marcu 2019 roku emerytury i renty wzrosły o 2,86 proc. (chociaż pierwotnie zakładano, że podwyżka będzie większa i wyniesie ponad 3,2 proc.). Wszystko wskazuje na to, że w 2020 roku emeryci renciści będą mogli liczyć na zdecydowanie większy wskaźnik waloryzacji. Na razie z założeń rządowych wynika, że waloryzacja w przyszłym roku ma wynieść 103,24 proc. (taki wskaźnik waloryzacji podał rząd w przyjętym 27 sierpnia 2019 projekcie budżetu na 2020 rok.) Wielu jednak przypuszcza, ze z powodu podwyższonej inflacji wskaźnik ten ostatecznie - w ustawie budżetowej - będzie musiał być większy.

Waloryzacja 2020. O ile wzrosną emerytury i renty od przyszłego roku?

Kiedy poznamy ostateczny wskaźnik waloryzacji?

Jak informuje nas MPRiPS, zapisany w projekcie budżetu wskaźnik 103,24 proc. wynika z prognozowanych wielkości makroekonomicznych na rok 2019 w zakresie inflacji i wzrostu wynagrodzeń. - Ostateczna wielkość wskaźnika waloryzacji będzie znana w lutym 2020 r., kiedy GUS poda stosowne wskaźniki makroekonomiczne za 2019 rok - pisze Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w przesłanej nam odpowiedzi.

Ostateczna wielkość wskaźnika waloryzacji będzie znana w lutym 2020 r., kiedy GUS poda stosowne wskaźniki makroekonomiczne za 2019 rok

Waloryzacja kwotowa i procentowa?

W 2019 roku rząd zdecydował się wprowadzić kwotową waloryzację dla emerytów pobierających niższe świadczenia. Emerytura wzrosła więc minimum o 70 złotych brutto. Jeżeli z waloryzacji wychodziła wyższa stawka - dopiero wówczas stosowano wskaźnik procentowy. Czy osobom pobierającym niższe świadczenia będzie przysługiwała waloryzacja kwotowa również w 2020 roku?

- W chwili obecnej jest za wcześnie, aby podejmować konkretne decyzje w zakresie zmiany zasad waloryzacji w kolejnym roku - poinformowało nas na początku września ministerstwo. - Ponadto, jeszcze w bieżącym roku, w Radzie Dialogu Społecznego, w ramach Przeglądu systemu emerytalnego, zaplanowane zostały spotkania, podczas których omawiane będą istotne kwestie występujące w systemie ubezpieczeń społecznych, a także propozycje ewentualnych zmian, w szczególności dotyczące emerytów i rencistów. Zgodnie z zaproponowanym harmonogramem, podjęty zostanie także temat zasad ustalania wysokości świadczeń, w ramach którego dyskutowana będzie waloryzacja emerytur i rent oraz mechanizmy korygujące/adaptujące wysokość świadczeń.

AKTUALIZACJA: PiS zapowiedziało we wrześniu, że będzie dążyć do wprowadzenia waloryzacji kwotowej i procentowej. Emerytury w 2020 roku miałby wzrosnąć o co najmniej 70 zł brutto. Z tego rozwiązania skorzystałyby osoby pobierające niższe świadczenia. Procentowa waloryzacja obowiązywałaby natomiast emerytów, u których podwyżka przekracza 70 zł.

Waloryzacja 2019 - jakie podwyżki dostali emeryci i renciści

Dokładne wyliczenia "podwyżek" dla różnych świadczeń oraz przykładowych emerytur w 2019 roku znajdziecie w galerii poniżej.

WALORYZACJA emerytur ZUS w 2019. [tabela, wyliczenia]. Renty...

Smaki Kujaw i Pomorza 2

Emerytura +, czyli "trzynastka" dla emerytów

W maju 2019 r. ok. 9,72 miliona osób pobierających emerytury i renty otrzymało tzw. Emeryturę+. Jest to jednorazowe świadczenie pieniężne w wysokości minimalnej emerytury, która obecnie wynosi 1,1 tys. złotych brutto. Wraz z coroczną waloryzacją rent i emerytur nowe świadczenie jest realnym wsparciem finansowym dla wszystkich emerytur i rencistów, szczególnie tych, którzy otrzymują najniższe świadczenia.

Budżet na 2020 rok. Co planuje rząd?

Projekt budżetu na 2020 r. zakłada, że w przyszłym roku wydatki budżetu państwa zostaną zrównoważone wpływami i wyniosą 429,5 mld zł. Oznacza to, że budżet na 2020 r. ma być pierwszym budżetem bez deficytu od 1990 r.

W projekcie przewiduje się wzrost PKB (w ujęciu realnym o 3,7 proc.) oraz średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych (inflację) na poziomie 2,5 proc

Emerytura dla matek/ojców z co najmniej 4 dzieci

W budżecie na 2020 rok rząd zagwarantuje wypłatę uzupełniającego świadczenia rodzicielskiego dla osób, które wychowały co najmniej 4 dzieci i z tytułu długoletniego zajmowania się potomstwem nie wypracowały emerytury w wysokości odpowiadającej co najmniej kwocie najniższej emerytury.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 231

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

K
Ktos

Po 7 latach pracy pewnie podwyżka rewaloryzacja i średnia krajowa

J
Ja
29 listopada, 22:33, Kamil:

milion Polaków posiada emeryturę głodową to są osoby chore mające stopien umiarkowany.Muszą się leczyć.Emerytury głodowe po 100 lub,200zł itd.Pytam po co istnieją grupy inwalidztwa np umiarkowana dawniej druga grupa inwalidzka skoro państwo takie osoby omija.Chory Rząd.

5 grudnia, 09:32, Lol:

To nie są wypracowane emerytury. Dostala p.tyle,ile odprowadziła składek np.w ciągu 4-5 lat pracy.Ten przepis jest bardzo korzystny dla osób,które nie wypracowali minimum lat. Więc nie obejmuje ich rewaloryzacja,i bardzo sprawiedliwie i kropka.

Pewnie że nic ich nie powinno obejmować jaka podwyżka 5 lub 8 lat co to za lata przepracowane pewnie z rozdawnictwem otrzymają średnia krajową ha ha

J
Ja
4 grudnia, ‎10‎:‎31, gość:

Staż pracy powinien mieć decydujący wpływ przy naliczaniu emerytury i wszystkich podwyżkach z nią związanych!!

4 grudnia, 18:21, Gość:

Pełna zgoda, staż pracy jest ważny, a nie po 10 - 15 latach pracy chcą dużej emerytury.

Emeryturę trzeba sobie wypracować.

Pewnie że trzeba wypracować tyle tylko że po paru latach pracy mają tej kasy więcej niż ja bo ciągle im dokładają jeszcze trzeba skoczyc po zapomogę bo im się należy no to korzystać skoro dają tylko gdzie lata pracy a ta waloryzacja to skandal ciągle dają tym co juz mają dużą emeryturę uważam że 30 lat pracy powinien być zaliczony do największej waloryzacji i staż to podstawa

L
Lol
29 listopada, 22:33, Kamil:

milion Polaków posiada emeryturę głodową to są osoby chore mające stopien umiarkowany.Muszą się leczyć.Emerytury głodowe po 100 lub,200zł itd.Pytam po co istnieją grupy inwalidztwa np umiarkowana dawniej druga grupa inwalidzka skoro państwo takie osoby omija.Chory Rząd.

To nie są wypracowane emerytury. Dostala p.tyle,ile odprowadziła składek np.w ciągu 4-5 lat pracy.Ten przepis jest bardzo korzystny dla osób,które nie wypracowali minimum lat. Więc nie obejmuje ich rewaloryzacja,i bardzo sprawiedliwie i kropka.

Z
Zoya
30 października, 14:16, Gość:

Czy ludzie co to tworzą myślą ? Nie , bo ten który ma dużo będzie miał jeszcze więcej a budżet państwa zmaleje.

Jestem 51 ROCZNIK, jestem samotna i po 25 latach pracy mam netto 1462 zł. /1752 brutto, za mało żeby żyć i za mało żeby umrzeć !!!!!!!!!!

Sejm w ogóle nie podejmuje tematu emerytów. Ich głodowe emerytury nie dotyczą, bo mają dużo kasy z poselstwa.

Jedyne rozsądne rozwiązanie głodowych emerytur, to przyznanie podwyżek emerytom z rocznika 51.

Staż pracy p.bardzo mały. Jestem rocznik 51,ale mam 40 lat lat pracy.Jestem przeciw splaszczaniu emerytur. Co p.zrobiła przez pozostałe lata?Proszę wyjasnic,dlaczego mamy mieć takie same emerytury?

A
Ala
9 października, 16:36, Anastazja:

Zakładam, że pan premier wie,że waloryzacja emerytur to nie to samo co podwyżka.Jest to ustalenie wysokości ISTNIEJĄCYCH zobowiązań pieniężnych, o wskażnik inflacji.Przepracowałam 49 lat i nie widzę powodu dla którego moja emerytura ma być porównywana do emerytury pań,które skorzystały z wcześniejszych emerytur. Jeżeli ktoś dokonał wyboru i chciał pracować krótko,wiedział co robi. Ma teraz niską emeryturę, którą pan prezes będzie podwyższał, dokładał, dodawał itp...Politycy mają obowiązek zlikwidować krzywdzący tzw "stary portfel" ale nie mają obowiązku ani prawa dokładać z budżetu państwa obywatelom,którzy przepracowali dla kraju 15-20 lat.

27 października, 11:51, emeryt:

jak najbardziej popieram - i dlatego emeryci powinni wybierać tych co w waloryzacji oprócz inflacji zastosują wskaźnik co najmniej 50% wzrostu płacy

29 października, 12:35, Gość:

Gdzie przepracowałam siedziałaś za biurkiem? Bo fizycznie 49 lat nie dałabyś rady przepracować a praca pewnie była dobrze płatną po znajomosci

5 listopada, 22:44, Gość:

Ale ci się jad ulewa! Jest jakiś obowiązek tyrania za grosze? Ucz się i pracuj, a dojdziesz do celu! Bez znajomości.

Zgadzam się. Ucz, się ucz nauką to do potęgi KLUCZ.Ci co się uczą, swą przyszłość budują, oni nie zginą,Ucz się dziecino!!!

A
Alex
9 października, 16:36, Anastazja:

Zakładam, że pan premier wie,że waloryzacja emerytur to nie to samo co podwyżka.Jest to ustalenie wysokości ISTNIEJĄCYCH zobowiązań pieniężnych, o wskażnik inflacji.Przepracowałam 49 lat i nie widzę powodu dla którego moja emerytura ma być porównywana do emerytury pań,które skorzystały z wcześniejszych emerytur. Jeżeli ktoś dokonał wyboru i chciał pracować krótko,wiedział co robi. Ma teraz niską emeryturę, którą pan prezes będzie podwyższał, dokładał, dodawał itp...Politycy mają obowiązek zlikwidować krzywdzący tzw "stary portfel" ale nie mają obowiązku ani prawa dokładać z budżetu państwa obywatelom,którzy przepracowali dla kraju 15-20 lat.

27 października, 11:51, emeryt:

jak najbardziej popieram - i dlatego emeryci powinni wybierać tych co w waloryzacji oprócz inflacji zastosują wskaźnik co najmniej 50% wzrostu płacy

29 października, 12:35, Gość:

Gdzie przepracowałam siedziałaś za biurkiem? Bo fizycznie 49 lat nie dałabyś rady przepracować a praca pewnie była dobrze płatną po znajomosci

5 listopada, 22:44, Gość:

Ale ci się jad ulewa! Jest jakiś obowiązek tyrania za grosze? Ucz się i pracuj, a dojdziesz do celu! Bez znajomości.

6 listopada, 10:14, Gość:

Jak sobie poscielesz, tak się wyspisz, nie mówili ci tak rodzice?Mnie mówili

Racja,ale zawsze znajdą się tacy,którzy twierdzą, że im się należy.Masz to co wypracowaleś i kropka.Nie zazdrościć,tym którzy mają więcej,ale to ludzka mentalność.

A
Alex
9 października, 16:36, Anastazja:

Zakładam, że pan premier wie,że waloryzacja emerytur to nie to samo co podwyżka.Jest to ustalenie wysokości ISTNIEJĄCYCH zobowiązań pieniężnych, o wskażnik inflacji.Przepracowałam 49 lat i nie widzę powodu dla którego moja emerytura ma być porównywana do emerytury pań,które skorzystały z wcześniejszych emerytur. Jeżeli ktoś dokonał wyboru i chciał pracować krótko,wiedział co robi. Ma teraz niską emeryturę, którą pan prezes będzie podwyższał, dokładał, dodawał itp...Politycy mają obowiązek zlikwidować krzywdzący tzw "stary portfel" ale nie mają obowiązku ani prawa dokładać z budżetu państwa obywatelom,którzy przepracowali dla kraju 15-20 lat.

27 października, 11:51, emeryt:

jak najbardziej popieram - i dlatego emeryci powinni wybierać tych co w waloryzacji oprócz inflacji zastosują wskaźnik co najmniej 50% wzrostu płacy

6 listopada, 10:19, Gość:

To i tak dużo dajesz jak 15 czy 20 lat.znam emerytki,które pracowały o wiele krócej ale jak wrzeszcza, że wszyscy mają jednakowe żołądki

29 listopada, 17:39, Gość:

Gość ja przepracowałam 43 lata wykształcenie wyższe i 1350 emerytura (budżetówka) i co mam powiedzieć na to ?

Przepraszam,ale nie bardzo wierzę. Przepracowałam 40 lat w budżetówce,mam wyższe wykształcenie,może to nie wysoka emerytura,ale 2.100,0zł. Więc, coś p.mija się z prawdą.!!

G
Gość
4 grudnia, ‎10‎:‎31, gość:

Staż pracy powinien mieć decydujący wpływ przy naliczaniu emerytury i wszystkich podwyżkach z nią związanych!!

Pełna zgoda, staż pracy jest ważny, a nie po 10 - 15 latach pracy chcą dużej emerytury.

Emeryturę trzeba sobie wypracować.

G
Gość
30 października, ‎14‎:‎16, Gość:

Czy ludzie co to tworzą myślą ? Nie , bo ten który ma dużo będzie miał jeszcze więcej a budżet państwa zmaleje.

Jestem 51 ROCZNIK, jestem samotna i po 25 latach pracy mam netto 1462 zł. /1752 brutto, za mało żeby żyć i za mało żeby umrzeć !!!!!!!!!!

Sejm w ogóle nie podejmuje tematu emerytów. Ich głodowe emerytury nie dotyczą, bo mają dużo kasy z poselstwa.

Jedyne rozsądne rozwiązanie głodowych emerytur, to przyznanie podwyżek emerytom z rocznika 51.

Też jestem rocznik 51.

I ja po studiach przepracowałam 40 lat. Dzieci tez mam.

I mam pytanie, co robiłaś przez pozostałe lata Twojego życia, skoro przepracowałaś tylko 25 lat?????

D
Darek

Czemu Zus odrzuca lata pracy na wsi.Wiadomo dawniej opłacali podatki krus nie istniał.Skoro rodzice mieli czworo dzieci którzy tyrali na wsi zanim każdy z nich ożenił sie ustabilizował dom rodzine.Wiadomo że młodzi rodzice nie mogli zapisać gospodarstwa na wszystkich.Więc zależy bo ja od 16lat do 30lat tj 14lat pracowałem na wsi.Zus nie zaliczył tych lat pracy.W tym przypadku brakuje mi tych lat pracy .Choruje posiadam stopień umiarkowany a emeryturka 500zł.Za co mam wykupić leki ,jedzenie ,zrobić opłaty??Okropny Pis.

J
Jan

100zł a od Nowego Roku więcej wydamy za czynsz,leki,wyżywienie inne opłaty ok 400zł.Wstyd

g
gość

Staż pracy powinien mieć decydujący wpływ przy naliczaniu emerytury i wszystkich podwyżkach z nią związanych!!

G
Gość
28 listopada, 13:09, emerytka:

No nie do końca mi się podoba, że najniższe emerytury z 1.100,- zl. przejdą do kwoty 1200,- zł. To ja pracowałam ponad 30 lat i mam 1350,- emerytury .To gdzie ta sprawiedliwość patrzy rząd na kwoty a nie ile kto pracował i za darmo dzieci wychowywałam .

Tez mi się to nie podoba ale rząd wyraźnie dąży do splaszczenia emerytur przez co bardzo krzywdzi tych emerytów, którzy pracowali bardzo długo i odprowadzili dużo składek do ZUS

b
były urzędnik

Kiedy rządziła lewica, czyli SLD - a były to lata 2001 -2005 - zmieniono emerytom sposób waloryzacji emerytur z bardzo korzystnej płacowej na wysoce niekorzystną inflacyjną i wyliczaną wyłącznie wtedy , gdy wskaźnik inflacji przekroczy próg 5 %. To sprawiło, ze przez 3 lata waloryzacji nie było, bo wskaźnik był niższy aniżeli owe 5 %. Dopiero PIS w 2006 roku zniósł ten 5 % próg i od tego czasu waloryzację mamy co roku.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3