Bez orzeczenia nie ma taryfy ulgowej

Renata Napierkowska
Przestawianie liter, popełnianie błędów ortograficznych, „dukanie” z mozołem tekstu – to najczęstsze przejawy dysleksji. Ilu uczniów cierpi na tę przypadłość, pozostaje wciąż niewiadomą.

Przestawianie liter, popełnianie błędów ortograficznych, „dukanie” z mozołem tekstu – to najczęstsze przejawy dysleksji. Ilu uczniów cierpi na tę przypadłość, pozostaje wciąż niewiadomą.

<!** Image 2 align=right alt="Image 34451" sub="Wychowawca lub nauczyciel nie może skierować ucznia na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej">Do piątku szkoły przyjmowały od rodziców zaświadczenia wystawione przez poradnię psychologiczno–pedagogiczną o tym, że dziecko jest dyslektykiem i wymaga indywidualnej terapii oraz innego traktowania, niż pozostali uczniowie w klasie.

Wstydliwa przypadłość

Niestety, liczba dzieci, które cierpią na dysleksję i mają problemy z opanowaniem sztuki poprawnego pisania i czytania pozostaje nieznana.

- Wychowawca lub nauczyciel nie może skierować ucznia na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jedynie rodzice mogą zaprowadzić tam dziecko. A tymczasem wciąż jest tak, że dysleksja traktowana jest jako wstydliwa przypadłość i rodzice, mimo że syn czy córka nie radzą sobie w szkole z czytaniem i pisaniem, robią mnóstwo błędów, nie chcą udać się do specjalisty – twierdzi zastępca prezydenta Inowrocławia i jednocześnie wieloletni pedagog Wojciech Piniewski.

<!** reklama left>Niestety, wśród większości rodziców panuje przekonanie, że dziecko po wizycie i orzeczeniu przez psychologa, że cierpi na dysleksję, będzie miało w klasie etykietkę „wariata” lub będzie uważane za tego gorszego. Tymczasem takie podejście do sprawy to nic innego jak krzywdzenie własnej pociechy. Dopóki bowiem nie ma opinii specjalisty, nauczyciel jest bezradny i musi oceniać ucznia na podstawie wyników. Tylko orzeczenie z poradni pozwala na to, by dziecko powtarzające wciąż te same błędy potraktować ulgowo.

Zjawisko narasta?

- W szkołach prowadzone są zajęcia wyrównawcze i kompensacyjne dla uczniów dotkniętych dysleksją. By uczeń mógł z nich skorzystać, konieczna jest opinia psychologa. Indywidualna terapia może bardzo pomóc w opanowaniu trudnej sztuki pisania i czytania, rozumienia tekstu – przekonuje Wojciech Piniewski.

Jak twierdzą psycholodzy i pedagodzy, zjawisko dysleksji narasta. I chociaż uczniowie cierpiący na tę przypadłość często są bardzo zdolni i inteligentni, to w szkole niesłusznie mają etykietkę nieuków.

- Trudno oszacować ile dzieci w naszych szkołach to dyslektycy. Z moich obserwacji jako nauczyciela wynika, że w 30-osobowej klasie troje uczniów, sądząc po popełnianych błędach, to osoby dotknięte dysleksją - szacuje Wojciech Piniewski.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3