Badania i rozwój ponad granicami. Jak współpraca biznesu i nauki może zmienić kolej w Europie?

Materiał informacyjny Polskie Koleje Państwowe S. A.
Jedna z debat podczas III Kongresu Rozwoju Kolei dotyczyła współpracy sektora kolejowego ze środowiskiem naukowym. Nawiązywało to poniekąd do motywu przewodniego całego kongresu, czyli synergii i konsolidacji współpracy w ramach transportu kolejowego. W debacie wzięli udział: Janusz Cieszyński (Minister Cyfryzacji), dr Artur Resmer (członek zarządu PKP Intercity S.A.), Remigiusz Kopoczek (wiceprezes Sieci Badawczej Łukasiewicz), Griorgio Travaini (p.o. dyrektora wykonawczego Europe’s Rail JU), Andrzej Massel (dyrektor Instytutu Kolejnictwa), Kamil Grotnik (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju) oraz Jerzy Baranowski (Akademia Górniczo-Hutnicza). Moderatorem debaty był Damian Diaz.

Minister Cyfryzacji, Janusz Cieszyński podkreślał znaczenie procesu digitalizacji na kolei, rozwoju w obszarze cyfrowym i ciągłego podnoszenia jakości usług dla klienta w tym obszarze.

Wspomniał o rozwiązaniach wdrażanych przez PKP Intercity. Wśród nich jest system dynamicznej sprzedaży, opierający się o sterowanie cenami w zależności od zainteresowania danym połączeniem. Możliwość rezerwacji miejsc poprzez wybór graficzny. Projekt rozwijany i rozszerzany od 2019 roku, a także tzw. UWH, czyli Ujednolicony model sprzedaży agencyjnej

Bilety PKP Intercity możemy kupić już za pośrednictwem Koleo, aplikacji Skycash czy mPay i stale rozbudowywana jest baza podmiotów współpracujących z przewoźnikiem w tym zakresie. Sprzedaż i aplikacje muszą być intuicyjne. Na kolej trafiają coraz młodsi podróżni, przyzwyczajeni do wygodnych aplikacji, łatwych w obsłudze. Ważna jest dostępność w każdym kanale sprzedaży tych samych ofert czy ulg – ujednolicenie.

Z kolei zagraniczny gość panelu, Griorgio Travaini, mówił o tym, że istnieje idea stworzenia jednego wspólnego kolejowego systemu transportowego. - Chcemy w ramach Unii Europejskiej współpracować i stworzyć korzystne rozwiązania dla podróżnych. Mamy ogromny program, na który wydamy 1,2 miliarda euro na badania nad rozwojem kolei i prace w ramach zarządzania i logistyki — mówił p.o. dyrektora wykonawczego Europe’s Rail JU.

Innowacji nie tworzy się dla samych innowacji, a dla zwiększania atrakcyjności — zwracał uwagę Andrzej Massel, dyrektor Instytutu Kolejnictwa

Mówił o tym, że rozwój technologiczny pozwala na zmniejszanie oddziaływania na środowisko. Kolej jest środkiem transportu, który w najmniejszym stopniu na nie oddziałuje. Nowe programy rozwoju biorą pod uwagę, chociażby rozwój wodoru. Wodoru, który może być wykorzystywany na kolei. - Jeśli chodzi o lokomotywę wodorową, to testowaliśmy ją na naszym torze w Żmigrodzie i zostało wydane pozwolenie prezesa UTK — mówił Massel.

- Porozmawiajmy chwilę o ludziach. Bez nich nie będzie dobrego wdrożenia i odpowiedniego rozwoju i digitalizacji. Szkoły wyższe to jest kuźnia talentów, które posiadają w swoich zasobach mnóstwo ludzi z ogromną wiedzą. Dlatego w ostatnim czasie podpisaliśmy dokumenty o współpracy z sześcioma uczelniami. Wśród nich politechniki z Krakowa i Warszawy. Chcemy promować branżę kolejową i to się nie uda bez odpowiednich kadr — mówił Artur Resmer, członek zarządu PKP Intercity. Zwracał uwagę na istotną współpracę badawczo-rozwojową.

Prezes tłumaczył, że zmienił się także pasażer. Większość podróżnych kupuje bilety w kanałach zdalnych (nawet 75). - Oczywistym jest, że klient chce pojechać w piątek, wrócić w niedziele. Że chce pojechać rano. Dzięki procesowi dynamicznej sprzedaży krzywa wykorzystania taboru coraz bardziej się spłaszcza — tak jak tego oczekiwaliśmy — dodawał prezes Resmer.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Badania i rozwój ponad granicami. Jak współpraca biznesu i nauki może zmienić kolej w Europie? - Portal i.pl