Zobacz wideo: Bydgoskie Centrum Informacji rusza ze sprzedażą internetową
Co znaczy „bezonomika”? To neologizm, który powstał z połączenia „ekonomiki” z „Bezosem” - nazwiskiem jednego z najbogatszych ludzi, którego firma - Amazon - stała się nie tylko handlowym potentatem, lecz także wzorem prowadzenia biznesu dla innych firm. O udogodnieniach, jakie przynosi Amazon, ale także zagrożeniu, warto zdawać sobie sprawę także w Polsce. Część z nas wprawdzie od lat korzysta z usług Amazona, lecz do tej pory obsługiwały nas oddziały firmy z zagranicy. Ostatnio to się zmieniło. W lutym otwarty został polski oddział firmy Bezosa. Znając dynamikę Amazona, niewiele czasu upłynie, a staną przed nami te pytania, jakie Amazon budzi w USA.
Brian Dumaine jest amerykańskim dziennikarzem, współredagującym prestiżowy magazyn „Fortune”. Swą najnowszą książkę rozpoczyna od wyjaśnienia terminu, którego użył w tytule. Dlaczego znany slogan w handlu i usługach - „Najważniejszy jest klient” - w wypadku Amazona przestał być wyświechtaną formułką, a pozwolił zrewolucjonizować organizację firmy? Dumaine wyjaśnia, jak działa koło zamachowe, skonstruowane przez Bezosa. Dzięki temu kołu firma, która wchodziła na rynek jako księgarnia internetowa, dziś jest dominatorem w całym handlu internetowych i zaczyna rozpychać się w sferze tradycyjnego handlu. A plany ma tak szerokie i dalekosiężne, że realizacja pozwoliłaby na uzależnienie od siebie miliardów - bez cienia przesady - ludzi.
U podstaw biznesowej pozycji Amazona na rynku stoi sztuczna inteligencja. Bezos jest nią zafascynowany i od 1994 roku, w którym powstał Amazon, nie szczędzi pieniędzy na badania w tej dziedzinie i wprowadzanie „myślących maszyn” do swego przedsiębiorstwa.
Z tym wiąże się jedno z największych zagrożeń, jakie niesie rozwój Amazona i firm wzorujących się na nim. Wprowadzenie inteligentnej automatyki powoduje błyskawiczny spadek liczby miejsc pracy. Eksperci przewidują, że spadek będzie tak szybki, że nie nadążą za nim wysiłki w celu przebranżowienia bezrobotnych.
Zagrożenie że strony Amazona dotyczy też mniejszych firm z sektorów, które znajdują się w polu widzenia potentata. Amazon z jednej strony umożliwia bardzo wielu firmom bogacenie się dzięki możliwości sprzedaży swych wyrobów na stronach internetowych wielkiego patrona. Jednak gdy odnoszą sukces, muszą liczyć się z tym, że Amazon zainteresuje się ich patentem na sukces i bezceremonialnie wykorzysta go.
O tym wszystkim obiektywnie i kompetentnie pisze Brian Dumaine w „Bezonomice”.
Brian Dumaine, Bezonomika, Wyd. Studio Emka, Warszawa 2021.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Plan urodzinowy Richardson: wyjazd z byłym mężem i byłym partnerem, ale bez gangstera
- Wszyscy patrzyli na wyeksponowane krągłości Romanowskiej na ściance. Stylista ocenia
- Iwona z "Sanatorium" straciła dziecko i męża. To wyznanie złamało nam serca
- Wspólny występ Roksany Węgiel i Kevina Mgleja w cieniu tragedii. Znamy szczegóły