90 lat temu popłynęli po pierwszy olimpijski medal dla...

90 lat temu popłynęli po pierwszy olimpijski medal dla Bydgoszczy!

Andrzej Maciejewski, Regionalna Rada Olimpijska w Bydgoszczy

Express Bydgoski

Express Bydgoski

Czwórka ze sternikiem z Bydgoskiego Towarzystwa Wioślarskiego w 1928 roku

Czwórka ze sternikiem z Bydgoskiego Towarzystwa Wioślarskiego w 1928 roku ©FOT. Archiwum

Czwórka ze sternikiem Bydgoskiego Towarzystwa Wioślarskiego miała popłynąć w finale z Włochami, ale na prośbę komitetu regat olimpijskich w Amsterdamie zrezygnowali. Popłynęli ze Szwajcarami o miejsce w finale... I przegrali. A zdarzyło się to w 1928 roku.
Czwórka ze sternikiem z Bydgoskiego Towarzystwa Wioślarskiego w 1928 roku

Czwórka ze sternikiem z Bydgoskiego Towarzystwa Wioślarskiego w 1928 roku ©FOT. Archiwum

90 lat temu, dokładnie 10 sierpnia, bydgoska osada w składzie Bernard Ormanowski, Leon Birkholz, Edmund Jankowski, Franciszek Bronikowski i sternik Bolesław Drewek, wywalczyła brązowy medal olimpijski.



Do Amsterdamu wyjechał także rezerwowy Maksymilian Kugler, bowiem jako jedyny z bydgoskich wioślarzy potrafił równie sprawnie wiosłować lewym i prawym wiosłem. Na igrzyska udali się także czterej członkowie BTW, którzy pojechali na własny koszt, jako pomocnicy osady.
Byli to: Władysław Żewicki (długoletni sekretarz klubu, dyrektor Drukarni Bydgoskiej, który z olimpijskiego toru w Amsterdamie przysyłał codziennie obszerne relacje do Dziennika Bydgoskiego) oraz Stefan Jabłoniowski, Henryk Kaszubowski i Edmund Minge.

Łódź BTW została wysłana wcześniej pociągiem towarowym po opieką konwojenta Filipińskiego.

Trenerem bydgoskiej czwórki ze sternikiem był doskonały wioślarski fachowiec Manfred Goetz, sprowadzony do Bydgoszczy 25 stycznia 1928 roku z Bremy.

Regaty wioślarskie w Amsterdamie przeprowadzono na kanale Sloten. Nie był to jednak idealny obiekt do przeprowadzenia olimpijskich zawodów. Miał 35 metrów szerokości, co pozwalało na jednoczesny start najwyżej dwóch łodzi. Inną wadą toru było to, że z jednej strony był nieosłonięty groblą, co powodowało, że w przypadku bocznego wiatru na jednym torze tworzyła się silna fala.

Do rywalizacji oprócz polskiej osady zgłosiło się jeszcze 10 - z Anglii, Belgii, Japonii, Francji, Monako, Niemiec, USA, Szwajcarii, Węgier i Włoch. System rozgrywania zawodów przewidywał losowanie par. Zwycięzcy wchodzili do następnej serii, a pokonani losowali między sobą nowe pary, rozgrywając repesaż. Osady, który dwukrotnie przegrywały wyścigi odpadały. Rozgrywki odbywały się jedynie o pierwsze trzy miejsca w finale.

Bydgoska osada wygrała kolejno z: Japonią, Francją i Belgią. W rywalizacji pozostały tylko trzy osady. Ponieważ Polska odniosła w zawodach 3 zwycięstwa, natomiast Włochy i Szwajcaria po 2, to zgodnie z regulaminem Polacy otrzymali prawo do tzw. „row-over” („wolnego przejazdu”).

1 3 4 »

Komentarze

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Sport z kraju i ze świata

Zobacz więcej na Sportowy24.pl

Tabela 1. ligi

Lp. Drużyna M. Pkt. Z. R. P. Bramki
Awans do Ekstraklasy
Baraż o utrzymanie w 1. lidze
Spadek do 2. ligi
Ruch Chorzów został ukarany odjęciem 6 punktów za zaległości finansowe
Stomil Olsztyn został ukarany odjęciem 1 punktu za zaległości finansowe
1 Miedź Legnica Live 34 63 17 12 5 53-27
2 Zagłębie Sosnowiec Live 34 58 17 7 10 46-32
3 Chojniczanka Chojnice Live 34 56 16 8 10 48-33
4 GKS Tychy Live 34 55 16 7 11 41-40
5 GKS Katowice Live 34 54 16 6 12 44-34
6 Wigry Suwałki Live 34 52 15 7 12 40-37
7 Raków Częstochowa Live 34 51 14 9 11 50-40
8 Stal Mielec Live 34 51 14 9 11 51-46
9 Podbeskidzie Bielsko-Biała Live 34 46 11 13 10 37-37
10 Chrobry Głogów Live 34 46 12 10 12 46-47
11 Odra Opole Live 34 45 12 9 13 37-43
12 Puszcza Niepołomice Live 34 44 11 11 12 38-38
13 Bytovia Bytów Live 34 40 10 10 14 36-45
14 Stomil Olsztyn Live 34 39 12 4 18 39-50
15 Pogoń Siedlce Live 34 38 9 11 14 42-50
16 Górnik Łęczna Live 34 35 8 11 15 29-42
17 Olimpia Grudziądz Live 34 31 7 10 17 24-37
18 Ruch Chorzów Live 34 27 9 6 19 35-58